|
Alföldi Róbert és Béres Ilona |
A Thália Színház bemutatója nem tapos padlógázba, de módjával visz. Mivel a cselekmény az ügy hamarosan sorra kerülő bírósági tárgyalásának említésével indul, jó rendezői-tervezői ötlet, hogy a négy mellékszereplő a kinyitott zenekari árokban elhelyezett öles forgószékekből pillant fel a színpadra. Mintha ülnökök, esküdtek lennének ? nem is sejtik: részben a saját perükben. A Bognár Hajnalka által meghökkentő, nem hétköznapi jelmezbe (arany-fekete estélyi ruhába, elegáns vörös kabátba) öltöztetett Béres Ilona (Hesther Salomon bírónő) bőrfoteljéből emelkedik fel, s beszéli rá régi barátját, a kiváló vidéki pszichiátert, hogy még a tárgyalás előtt vállalja el a bűnös analízisét és lehetőleg a kezelését is. A bírónő nyilván salamoni döntést szeretne majd hozni. Béres az ítélkezés kockázatának ismeretével rendelkező bölcs asszonyt formál, aki az orvoshoz fűződő évtizedes szakmai és emberi kapcsolatának egyetlen rugóját sem pattintja ki, mégis gazdag tartalmú intellektuális, morális összetartozást sejtet, köszönhetően az Alföldi Róberttől (Martin Dysart) érkező, nem kevésbé visszafogott, egyben beszédes gesztusválaszok kibontható titkainak.
|
Holecskó Orsolya |
A Cziegler Balázs tervezte díszlet pinceszintjéről lép a megfelelő alkalmakkor az események dobogójára a kispolgári robotjába, szűkös becsületességébe, takargatott képmutatásába dohosodott apát, Frank Strangot mindvégig a keserű belső porladás intenzív állapotában tartó Kőszegi Ákos, valamint a szülői térvesztést, tehetetlenséget magyarázattal körülbástyázó anya, Dora Strang alakítójaként a kifakadásában őszinte, impulzív Kútvölgyi Erzsébet. Negyedikként a mélyből indul az Alanével részint rokon fiatal sorsot lengén úsztató Holecskó Orsolya is, aki az ifjúkori helykeresésben barátjánál józanabb, kezdeményezőbb Jill szerepét kapta.
|
Szamosi Donáth |
Alföldi a hamvadóban levő (szak)embert feketébe öltözve, látványos önostorozás nélkül búcsúztatja hiteitől és illúzióitól. Alan kissé erőszakoltan felszított, a morbiditást, szexust nyersen (bár nem szokványosan) játékba hozó drámájánál érvényesebb, zaklatóbb Martin felismerése: szenvedély vagy legalább megszenvedettség híján fabatkát sem ér az emberi élet. Szegény Dysart doktor pályájának talán legszenvedélyesebb orvosi esete, a Strang-eset hozza meg a szenvedélyhiány már gyógyíthatatlan betegségére való ráébredést. Göncz Árpád kissé megdurvított fordításának ? ha a költészet egy halvány változataként fogjuk fel a befejezést ? elhisszük, hogy a doktor szájában örökre ott a zabla.