Szemmérték

Egyéb

Mitől tud izgalmas lenni egy festő a festészet halála után, annyira, hogy a kortárs művészeknek egyenesen ő az etalon? Tuymans nem a látványból, az ábrázolás efemer forrásából, hanem kész képekből dolgozik tovább. Minden festményéhez tartozik egy előkép, egy kulturális, történelmi vagy gondolati előzmény. Nem elég látni, olvasni is kell tudni őket, megrágni a bennük összecsomózott anyagot, mert nem az van a szemünk előtt, amit látunk. Tuymans attól különleges, hogy nem ábrázol, hanem emlékképeket gondol tovább. És az ítélet alól nem húzza ki magát sem a személyes érintettség, sem a történelem: minden képhez megkapjuk a sztorit. A kép azonban az egész helyett lényegtelen részleteket mutat. Egy könyvlap, egy lány térdhajlata, egy haláltáborba telepített iroda ezért ugyanolyan kiindulópont lehet, mint egy arc nélküli, vonások nélküli hajtömeg, egy nagylábujj, egy azonosíthatatlan folt, vagy egy városi táj 2001. szeptember 11. után. A helyszínen hagyott emléklenyomatok a festmény vastagon felvitt, alig látható, halvány rétegeibe beleégve, a kész képből már kiolvashatatlanul, de benne vannak.

 
A 49 éves művész eddigi pályáját a Műcsarnokban nem időrendben, hanem témák, gondolatok szerint saját maga csoportosította. Stílusa szinte semmit nem változott az 1975-ös indulás óta, amikor elkészült Öngyilkosság című képe. Azóta a festészet újragondolásán, a kétdimenziós felületre felvitt élettémák kibővítésén dolgozik. A tárlat az 1975-2005 közötti műveket vonultatja fel. A vastag körvonallal körülírt, homályos vonásokkal élő képek ritkán mutatnak azonosítható részletet. Elemezhetetlen tartalmak hordaléka egy-egy vonal, nem lehet tudni, mit rejt a képmező. A Titkok című festményen Albert Speer arcképét látjuk, ő volt a náci hatalom első építésze, aki Hitlernek megtervezte a Germánia nevű birodalmi központot - de a vásznon csak egy lehunyt szemű emberi arc őrzi a véres álmot. Ugyanilyen keveset árul el forrásáról a Növény című kép, amely génkezelt palántát mutat, vagy a Törvénytelen IV. az SS-irodákkal körülvett udvar perspektívájával. Az erőszak nem nyilvánul meg a kép felületén, csak szótlanul belesimul a festékrétegbe, otthonossá lesz, a háttérben cipeli az eredeti gondolatot. Mint a vérfertőzés vagy a gyerekbántalmazás, amelyek egy-egy képen önálló témaként is megjelenik.

Megfordul itt tartalom és kifejező forma szerepe: az információ, ami az utóbbi időkben a művészetben is főszerephez jutott, Tuymans-nál elbizonytalanodik, nem olvasható ki a képből, összemosódó képrészekbe fullad. A téma viszont nem elég meggyőző. Mert bárki mondhatja egy buborékokat mutató vászon láttán, hogy a szagokról szól, a magyarázat kicsit túlbeszélt, összegányolt, elvégre csak néhány homályos formát látunk imbolygó vonalakkal meghúzva. A Tészta című, fal méretű kép az érintésről beszél. Arról, hogy a kéz belesüllyed az anyagba, és e pillanattól megszűnik az értelem kontrollja, az érzéki élmény szétárad testben és anyagban, tészta csorog az ujjak közén. Gyúrni kell, hogy megerősödjön a matéria. A feladat még előttünk áll, mondja szavak nélkül Tuymans, gyúrjuk össze a létezést az anyaggal, az elveket a valósággal. Aztán lássuk, mi jön ki belőle.