Szuggesztív tekintetű, komor férfiarc fogadja a látogatót az óbudai Kiscelli Múzeumban, az egykori trinitárius kolostor templomába vezető folyosón: ha Antón Lamazares portréjától nem is feltétlenül, a romtemplomban kiállított tablóitól mindenképpen visszahőköl a belépő. Az ötvenes éveiben járó, galíciai származású festőművész tárlata egyértelműen a kiállítótér szakrális (és enyhén ipari) atmoszférájára támaszkodik: tizenhárom, gyakran bibliai témájú, monumentális méretű, fára és kartonra ipari festékkel, illetve vegyes technikával festett munkáját a Templomtér egykori fő- és mellékoltáraiban helyezte el Lamazares. A kiállítást eredetileg a Budapesti Tavaszi Fesztivállal idején mutatta volna be a múzeum, ám végül a gyűjtemény kurátora, Javier Sanz Fuentes kérésére a megnyitót I. János Károly és Zsófia királyné, a spanyol királyi pár háromnapos magyarországi látogatásához igazították.
Antón Lamazares művei - legalábbis a most látható, 1983 és 2003 közötti munkák - leginkább a görögkeleti templomok és az ikonográfia hatásáról árulkodnak. Bár a kortárs spanyol festészet egyik legjelentősebb képviselőjeként Lamazares ma is rendszeresen tér haza szülőföldjére, művészete bevallottan a hosszabb angliai, hollandiai, franciaországi, törökországi és görögországi tanulmányutak során, korai éveiben főként van Gogh, Miró és Klee hatására formálódott, fejlődött.
Lamazares alkotásai, mint a biblikus témájú Gracias vagabundas sorozat, vagy éppen a Marróa, látszólag eső áztatta, szú rágta, penész pettyezte felületek. Ez utóbbin például jól megfigyelhető a festő alkotásmódja: a szaggatott, roncsolt hullámkartont az alkotó durván rászegecselte, ráenyvezte a szabálytalan négyszöget alkotó deszkázatra, a fényesre lakkozott felületű festményen szereplő ovális formák pedig csak azért nem tűnnek a penész, a véletlen művének, mert távolról mégis kontúrosak, jól körülhatárolhatók. A mintázatok - mint a hatalmas, geometrikus formákból összeállított Eidos de Bama madártávlatból szemlélt tájképén - néhol jól felismerhetőek, máshol látomásszerűek, szimbolikusak.
Jó volna látni ugyanakkor, hogy Antón Lamazares alkotásmódja, vallásos ihletettsége, monumentalitása, vagy éppen a tradicionális értékek iránti fokozott érzékenysége mennyire jellemző vonulat a spanyol festészetben. Jó volna, ám olyan tárlat, amely megfelelő metszetet mutathat a kortárs spanyol képzőművészetből, évtizedenként ha egyszer kerül Budapestre. A királyi pár látogatása és a Kiscelli Múzeum kiállítása remélhetőleg tehát csak egy folyamat kezdetét jelentik.