Négy magyar bemutatóval, két külföldi előadással, egy új kiállítással és egy kamaraopera-játék magyarországi „offline” premierjével köszönti új évadát a Trafó.

Hogyan lehet egy téglával betörni a bank ablakát, ha még ahhoz sincs erőnk, hogy kikeljünk az ágyból? (09. 03. – 10. 16., kiállítás)

A szeptember 3-tól látogatható kiállítás a betegség, az egészség, a sérülékenység, a gyógyulás, valamint a gyógyítás és a gondoskodás állapotaiba, gesztusaiba és intézményeibe nyújt betekintést. A művek a betegség és az egészség szféráját egy olyan spektrum részeiként értelmezik, amin életünk során folyamatosan helyet változtatunk testi és lelki közérzetünk, mobilitásunk, bizonyos dolgokra való képességünk és képtelenségünk függvényében.

Kárpáti Pál: Hogy a barátaim egyszer végighallgassanak (09. 06., 07., társas monodráma)

A főhős kirándulni viszi a függőségét, tíz napot töltenek kettesben az erdőben. Diktafonon őrzi az út emlékeit. Monológokban és zenében keresi a történet tanulságát, de a dialógusoktól sem riad vissza. Apák és fiúk, határhelyzetek, félelmek, magány, család, szabadság, vaddisznók, sörök és borok. Az előadás egy személyes történet mozaikjain keresztül arról a pillanatról szól, amikor megtalálunk valami lényegeset, de még nem tudjuk, hogy mitévők legyünk.

Soharóza: Keleti blokk (09. 09., 10., 11., catwalk koncert)

A Keleti blokk egy fiktív kelet-közép-európai országban játszódik, valamikor a jövőben – ám ez a jövő néha nagyon is emlékeztet a jól ismert múltra. Az egyetlen televíziócsatorna ünnepi műsort sugároz, amelynek kincstári derűje mögül néha fel-felsejlik a kevésbé idealisztikus valóság. Az extravagáns jelmezeket és elektronikával kísért vokális zenét a Soharóza tagjai vezetik elő, rendezők: Halas Dóra és Nagy Fruzsina.

Góbi Rita Társulat: 2 nm (09. 13., tánc)

Az időskori elmagányosodás az emberek kétharmadát érinti. Mibe kapaszkodhatunk, ha már csak magunkkal folytatunk párbeszédet? Egy táncos, koreográfus és egy bábrendező közös munkája, melyben az emlékekkel, az emlékezéssel és a magány kérdéskörével foglalkoznak.
Szöveg nélküli mozgásra, gesztusokra és bábszínházi elemekre építő előadás. Góbi Rita és Somogyi Tamás célja, hogy az időskorra, a magányra és az emlékekkel való szembenézés kérdésére humorral és emberséggel tekintsen, a nézőket pedig elgondolkoztassa arról az életszakaszról, amely mindannyiunk életében be fog következni.

Compagnie Massala, Fouad Boussouf (FR/MA): Emberek (09. 15., 16., tánc)

Mi teszi az embert? A marokkói Cie Massala és Fouad Boussouf koreográfus előadásának energiái regionális táncokból és a Gnawa hagyomány miszticizmusából fakadnak. Időtlen idők megszállott hangjai mentén feszül a ritmusra a hét táncos közösségének ereje, a nagyvárosi hiphop és az ősi rituálék fúzióin át olyan energiákat felszabadítva, melyek az emberek zsigeri mozgatóit, evolúcióját és gyökereit kutatva magukkal ragadnak minden nézőt.

Fodor Orsolya, Holczer Sára, Illés Haibo: Ha megtapsolom a harangot (09. 22., 23., szcenírozott dokufikció)

A saját interjúk, a témában már létrejött művészeti kísérletek, írott anyagok, előfeltevések, cáfolatok, elbizonytalanodások, ráébredések, beszélgetések alapján készült előadás az autizmus spektrumzavarral élő fiatal felnőttek egymásétól is eltérő, sokféle és egyedi világtapasztalatát, külvilághoz, egy másik emberhez, egymás belső világaihoz való kapcsolódásait helyezi fókusz alá. Célja, hogy az autizmussal élő fiatalok tapasztalatai és nézőpontjai is becsatornázódjanak a hagyományosan többségi társadalomra fókuszáló művészeti mezőbe.

Gryllus Samu, Varga Vince, MuPATh (AT): Túszopera (09. 24., kamaraopera)

Dokumentumalapú kortárs kamaraopera-játék a szabadság és a diktatúra működéséről, az 1973-as balassagyarmati túszejtés valós eseményei alapján. Az este célja a történelmi eseményen keresztül rálátni, megérteni és feldolgozni az emberi és hatalmi viszonyainkat. Az előadásban elhangzó szövegek jelentős része valós dokumentum, amelyek forrása Hatala Csenge Hírzárlat című regénye.

Agrupación Señor Serrano (ES): A hegy (09. 29, színház)

A hegy című előadás az igazság mítoszát vizsgálja. A Mount Everestre induló első expedíció kérdéses sikerét vegyíti Orson Welles pánikkeltő Világok harca nevű rádióműsorával, Vlagyimir Putyin bizalomról szóló lelkes szónoklataival, egy fake news honlappal, baseballt játszó tollaslabdázókkal, rengeteg hóval és egy, a közönséget pásztázó drónnal. Történetek, képek, cselekvések és koncepciók hálózatában, váratlan kapcsolódások nyomán, térkép nélkül keresi a választ a kérdésre: létezik egyáltalán igazság?

Nyitókép: Soharóza: Keleti blokk. Fotó: Kovács Márton