A húszezer euróval járó második helyen Azat Malik kazah bariton végzett, a tízezer eurós harmadik díjat Son Jihoon dél-koreai tenor kapta, a szintén tízezer eurós, a Magyar Művészeti Akadémia támogatásával létrejött Marton Éva Különdíjat pedig Deniz Uzun török–német mezzoszoprán/alt vehette át.

A szombat este a Zeneakadémia Nagytermében megtartott döntőn a versenyzők két fordulóban adtak elő egy-egy áriát a Magyar Állami Operaház Zenekara kíséretével, Kocsár Balázs főzeneigazgató vezényletével. Emellett minden énekes kisfilmen is bemutatkozott a nézőknek, akik a kiosztott szavazólapon voksolhattak kedvencükre. A zsűri ezután határozott a díjakról.

A megmérettetésen számos különdíj is gazdára talált. A második helyezett Azat Malik kazah baritont – aki egyébként 2016-ban már indult a II. Marton Éva Énekversenyen, és akkor is a döntőbe jutott – egy-egy fellépési lehetőséggel jutalmazta a Magyar Állami Operaház és a Müpa. A harmadik helyezett Son Jihoon dél-koreai tenort ugyancsak meghívta az Operaház, illetve a Filharmónia Magyarország koncertszervező.

A döntőbe jutottak közül az argentin Germán Enrique Alcántara fellépési lehetőséget kapott egy koncerten a 2022/2023-as évadban a Zeneakadémiától, illetve valamely következő nyári előadásban a Margitszigeti Színháztól, továbbá a legjobb baritonnak járó 800 eurós Bravo Bariton-díjat vehette át a Serj Mecenat Classic Foundation of Mongolia felajánlásával.

Az egyetlen magyar döntős, Fürjes Anna Csenge a Magyar Rádió Művészeti Együtteseitől, illetve a Miskolci Szimfonikus Zenekartól nyert egy-egy meghívást, valamint a Fidelio és a Papageno kulturális portáloktól egy-egy különdíjat.

Volodimir Tiskov ukrán basszus bemutatkozhat a kazahsztáni Astana Operában, valamint fellépési lehetőséget kapott a Nemzeti Filharmonikusoktól és a Szegedi Nemzeti Színháztól. Deniz Uzun török–német mezzoszoprán/alt meghívást nyert a Müpától és a MÁV Szimfonikus Zenekartól, Ethan Vincent amerikai bariton pedig Miguel Lerín, az egyik zsűritag felajánlásával, a Lerín Artist Management jóvoltából meghallgatáson vehet részt három spanyolországi operaházban.

Oleksandr Kirejev, aki betegsége miatt nem tudott részt venni a döntőben, a középdöntős előadása alapján kapott meghívást a budapesti Operaházba. A középdöntőig jutó Pjotr Kalina lengyel tenornak kéthetes mesterkurzust ajánlott fel Anatoli Goussev, a zsűri Milánóban élő tagja, a La Scuola Musicale in Foro Buonaparte di Milano professzora.

„Egy zsűrielnök jobb, ragyogóbb és szebb hangokat és embereket nem is kívánhat egy nemzetközi versenynek” – hangsúlyozta Marton Éva, a Zeneakadémia professzor emeritája a díjátadón. Bejelentette, hogy az V. Marton Éva Nemzetközi Énekverseny megrendezését 2022-ben tervezi a Zeneakadémia.

A 30 ezer euróval járó első díjat és a közönségdíjat elnyerő Sonja Šarić Bellini Norma című operájának Casta Diva áriáját és Verdi A trubadúr című művéből Leonora cavatináját énekelte a döntőn. A szerb szoprán Mannheimben diplomázott, majd a Heidelbergi Tavaszi Zenei Fesztivál Lied Akadémiáján és a George Solti Akadémián tanult. Számos énekversenyen nyert már díjat, köztük 2017-ben a Maria Callas International Grand Prix verseny nagydíját és az aranyérmet.

Azat Malik, a 20 ezer euró pénzjutalommal járó második díjat elnyerő kazah bariton Mozart Figaro házassága és Verdi Álarcosbál című operájának egy-egy áriáját adta elő a döntőn. Az 1991-ben született bariton a Kazahsztáni Nemzeti Művészeti Egyetemen szerezte alapfokú, majd 2019-ben mesterdiplomáját, 2018-tól 2021-ig pedig szintén mesterképzésen tanult Budapesten, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen. Jelenleg a Magyar Állami Operaház és a kazahsztáni Astana Opera vendégművésze.

A tízezer eurós jutalommal járó harmadik díjat megszerző Son Jihoon Rossini Hamupipőke és Puccini Bohémélet című operájából énekelt. Az 1990-ban született dél-koreai tenor Szöulban szerzett diplomát, jelenleg Münchenben tanul a Zene- és Színművészeti Főiskolán és az August Everding Színművészeti Akadémián. Koreában számos díjat nyert már, szólistaként turnézott Korea legnagyobb zenekaraival, Rómában pedig Stephen Kramer vezényletével lépett fel.

A Marton Éva Különdíjat elnyerő Deniz Uzun Rossini Olasz nő Algírban, illetve Donizetti A kegyencnő című operájából énekelt. A török származású német mezzoszoprán/alt a karlsruhei Zeneművészeti Egyetemen, valamint a mannheimi Zeneművészeti Egyetemen tanult, jelenleg a Zürichi Opera társulatának tagja. Versenysikerei között szerepel a Charlotte–Hamel-díj a 2012-es Berlini Országos Énekversenyen, valamint két különdíj a 2018-as Belvedere Versenyen, beleértve egy meghívást a Deutsche Oper Berlinbe.

A pandémia miatt tavalyról 2021-re halasztott IV. Marton Éva Nemzetközi Énekverseny minden korábbinál több, 66 versenyző részvételével zajlott.

Rekordszámú volt a jelentkezők és az elődöntőbe kerültek száma is: 47 ország 255 fiatal tehetsége küldte be videóit még 2020 tavaszán, s közülük a Marton Éva vezette előzsűri 116 jelentkezőt hívott meg akkor az élő fordulókba.

Forrás és fotó: Zeneakadémia/Mudra László