A Nemzeti Filharmonikusok új bérlettel, a Pászti bérlettel indítja a 2018/2019-es évadot, az öt koncert helyszíne minden esetben az Olasz Kultúrintézet lesz. A sorozat első koncertje október 18-án 19:30-kor kezdődik lesz, amelyen egy klasszikus, Haydn Nelson-miséje és a Kossuth-díjas Orbán György egy műve csendül majd fel. Utóbbi darab Szent Pál Szeretethimnuszának ismert részletét interpretálja. A Nemzeti Énekkar 80 fős vegyeskara mellett egy 55 fős gyermekkar, a világhírű Angelica Leánykar is közreműködik.
?A Nemzeti Énekkar történetének igen fontos állomása a Pászti-sorozat elindulása? ? kezdi a Pászti bérlet bemutatását Somos Csaba, a Nemzeti Énekkar karigazgatója. ?Alapító karnagyunk emléke előtt tisztelgünk, és új hangversenysorozatunk első műsorának legfontosabb törekvése a szeretet közvetítése a zenén keresztül. Együttesünk kiemelt missziójának tartja a klasszikus remekművek és a modern, új alkotások megszólaltatását. Így esett a választásunk Haydn Nelson-miséjére (Missa in Angustiis ? Mise szorongattatások idején) és Orbán György Ricercare című oratóriumára? ? fűzte hozzá a karigazgató.
Joseph Haydn 1796 és 1802 között szinte minden évben komponált egy ünnepi nagymisét Esterházy II. Miklós herceg felesége, Maria Josepha névnapjára. Az 1798-ban, A teremtés bemutatásának évében elkészült misét a zeneszerző így nevezte meg sajátkezű műjegyzékében: Missa in Angustiis, azaz ?mise szorongattatás, félelem idején?. A furcsa cím az egész Európát fenyegető napóleoni háborúkra utal. Haydn miséjében a napóleoni háborúk folyamatos veszélyei miatt Európát féltve a legszemélyesebb együttérzését, aggodalmait, reményeit fogalmazza meg. Amikor e háborúk angol hadvezére, Nelson admirális 1800-ban Lady Hamiltonnal együtt Bécsben meglátogatta Haydnt, a mester újra előadatta a hadvezér 1798-as abukiri győzelme idején keletkezett miséjét. Ettől kezdve nevezik a művet Nelson-misének.
Orbán György Ricercare műve egy híres bibliai szöveget, Szent Pál korinthusiakhoz írott első levelének Szeretethimnuszként is ismert részletét interpretálja személyes hangon. Ahogyan Orbán György fogalmaz, a darab próbálkozás, olvasat, amelynek központjában ?fúgaféleség? található, a Kossuth-díjas szerző ezért is választotta címnek és egyben műfajmegjelölésnek a korai barokk fúgákra utaló, de keresgélést is jelentő olasz ?ricercare? szót. Az alkotás négy szakaszra bomlik, amelyek között összefüggést teremtenek a közös témák és motívumok, valamint az egységes tempó.
A nagyszerű szólisták, a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar mellett a Gráf Zsuzsanna vezette világhírű Angelica leánykar is aktív szerepet vállal a hangversenyen. A hangversenyt Somos Csaba Liszt-díjas művész, a Nemzeti Énekkar karigazgatója vezényli.
Somos Csaba, a Nemzeti Énekkar karigazgatója hite szerint a Nemzeti Énekkar vezérfonalát a koncerten és az előttünk álló jövőben is a Szeretethimnusz gondolata adja: ?Most azért megmarad a hit, remény, szeretet, e három: ezek között pedig legnagyobb a szeretet? (Károli Gáspár fordítása). Ennek szellemében indul tehát útjára a Nemzeti Énekkar új hangversenysorozata, a Pászti sorozat.
Első hangverseny: Pászti bérlet 1.
Időpont: 2018. október 18., csütörtök, 19:30
Helyszín: Olasz Kultúrintézet
JOSEPH HAYDN: Nelson-mise, Hob. XXII:11
ORBÁN GYÖRGY: Ricercare
Közreműködik: Szemere Zita ? szoprán, Bakos Kornélia ? mezzoszoprán, Szappanos Tibor ? tenor, Bakonyi Marcell ? bariton, Lisztes László ? narrátor, Nemzeti Énekkar (karigazgató: Somos Csaba), Angelica Leánykar (karigazgató: Gráf Zsuzsanna), Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Somos Csaba
Következő hangverseny: Tükörtermi esték 1.
Időpont: 2018. október 25., csütörtök, 19:30
Helyszín: Festetics Palota
A Nemzeti Filharmonikusok Haydn-sorozata
JOSEPH HAYDN: Armida ? nyitány
G-dúr hegedűverseny no. 2 Hob. VIIa:4
C-dúr szimfónia (Il distratto), Hob. 60
Hihetetlen rekordot állított fel Haydn első egész estés komoly témájú operájával, az Armidával: négy év alatt nem kevesebb, mint ötvennégy alkalommal adták elő az Esterházy-udvarban! Haydn ekkor már több mint húsz éve dolgozott és élt a szűk Fertőd?Bécs?Eisenstadt háromszögben, mégis, lassan egész Európa ismerte a nevét. Az 1784-ben bemutatott Armida zenei világát már nem a rokokó könnyed gondtalansága, hanem az érett bécsi klasszika kontrasztgazdagsága jellemzi, nyitánya is ilyen nagyszerű muzsika. A tíz évvel korábban keletkezett 60. szimfónia még a 104 szimfónia között is különleges helyet foglal el: egy híres színtársulat látogatásának emlékét őrzi. Az Esterházy-udvarban a Moli?re-követő Jean-François Regnard A szórakozott című színdarabját adták elő, amelyhez Haydn írta a kísérőzenét, ez alkotja a szimfónia tételeit is. A nyitányt négy felvonásközi zene követi, a finálé pedig a zenetörténet egyik legmókásabb jelenetével lepi meg a hallgatót: az életvidám gyors muzsika közben a vonósok egyszerre csak elkezdenek hangolni? A két mű között felhangzó hegedűverseny azért érdekes, mert azon kevés kompozíciók egyike, amelyek Haydn Esterházy-szolgálata előttről maradtak fent ? egy tehetséges pályakezdő fiatalember remek kompozíciója.
Az est szólistája Falvay Attila hegedűművész, a Nemzeti Filharmonikus Zenekar koncertmestere. A szívet melengető, humorral és érzelemmel teli Haydn-muzsikát az Esterházy-kastély atmoszféráját idéző, gyönyörű historikus környezetben élvezhetjük. Közreműködnek a Nemzeti Filharmonikus Zenekar tagjai, vezényel: Hamar Zsolt.