A Zöld Udvar egyik sátrában, a Fair Trade-nél stílszerűen fair trade teát kapok, és miközben iszogatom, az egyik önkéntesükkel, Németh Ágnessel beszélgetünk. A fair trade (méltányos kereskedelem) mozgalom lényege, hogy közvetlenül a termelőktől érkezik az áru, a kereskedők hosszú láncolata ki van iktatva, így a haszon egyenesen vissza tud kerülni ahhoz, akit illet. Londonban például számos ilyen bolt van, nálunk még csak egy diszkont a Rómain, de például olyan kávézó van már - idegen nyelvű könyvesbolttal kombinálva -, ahol ihatunk fair trade kávét vagy teát.
Aztán a BOCS Alapítványtól Ney Dánielt kapom egy rövid beszélgetésre, az ő szervezetük elsősorban képzéssel foglalkozik, azzal, hogy mit jelent az, hogy a Föld biokapacitása folyamatosan romlik, a tartalékai kezdenek kimerülni az értelmetlen túlfogyasztás miatt, és hogy milyen gyakorlati, életmódbeli válaszokat lehet adni ezekre a változásokra. A mottójuk nagyon szívmelengető: "A tehén a medvével legel, kicsinyeik együtt heverésznek. Nem árt, nem pusztít senki. /Izaiás, 11,7/
Az Octopusban, a Nemzeti Galéria sátrában Szemét-Világ címmel éppen egy másik szemét-transzformációs mágia folyik képzőművészek vezetésével. Miközben Dévényi Mónika, Szurcsik József, Pál Dániel és ef Zámbó István kaotikus labirintusokat építenek műanyag palackokból vagy kávéspoharakból, Pál Kálmánt ráveszem, hogy legyen az idegenvezetőm a nagysátorban, a Fészek Klubból átmentett Szemét-Világ kiállításon. Ő arról mesél, hogy a szemét a pop-art óta került be igazán a képzőművészetbe, de a '70-es években még nem szembesültünk az elképesztő méretű szeméttermelés következményeivel. A sátorban Szurcsik József fémhulladékokból hegesztett szobrai úgy sorakoznak, mint megannyi furcsa vért. Ef Zámbó egy fafogast épített bele egy festménybe: szárítókötélen himbálózik egy felakasztott trikó, de benthagyta a tulajdonosát is. Pál Dániel gyűrt műanyagból (egy medence aljából) készült munkája leginkább egy különös domborzati térképhez hasonlít, Kálmán meg karácsonyi tárgyegyüttesből alkotott rendhagyó ikont, aminek tetején egy kopott angyal trónol, amit a kuka mellett talált egyszer, karácsony után. Dévényi Mónika preparált konzervdobozokból készült képén először az fog meg, hogy ezek a szétlapított dobozok hányféleképpen gyűrődnek, hogy ha végtelen számú verziót vennénk, akkor sem lenne két egyforma. A címe gyönyörű: Ólomszíveső, rögtön a Ragaszthatatlan szív ugrik be róla. Mónika különben aznap számomra egy adomány, olyan evidenciával utal Szent Ágostonra, hogy lentről kell dobbantani, ha az embernek repülhetnékje van. "A szemétben, ebben a megvetett, undorító, eltaszított anyagban csak az tudja megtalálni a szépséget, aki ismeri a végleteket."