Az 'overnight bag' az a kis úti pakk, amelybe az egyetlen éjszakai megálláshoz szükséges holmikat vágjuk be. Fogkefe, hálócucc, minimális tisztálkodószer, egy tiszta póló. Hogy eltölthessük az éjszakát valahol anélkül, hogy a nagy bőröndöt szét kellene cincálni...
Átvészelni az éjszakát, így fordítanám szabadon. Ezen gondolkoztam, mielőtt a filmet megnéztem, és azon töprengtem, hogy a pesti élet aszfaltján nézelődő Török Ferenc vajon miért ezt a címet adta filmjének. Nyilván nem véletlenül. És tényleg nem: az angol cím kifejezi a jelentést és a szándékot is.
Ez a szándék a távolodás. Török Ferenc mind nagyobb köröket ír le maga körül, nő az átmérő, távolibb a perspektíva, egyre kisebbé válik a közepén álló figura: ő maga. Ezzel párhuzamos szándéka belenőni a világ filmesei közé is, azaz mindenképp és valóban tágítani a kört. Ezt most a nosztalgikustól eltávolodó, a mai, keményebb világhoz közelítő mozival teszi meg.
Első nagyfilmje, a Moszkva tér a kezdő (amúgy igazán sikeres) ujjgyakorlat és szárnypróbálgatás saját emlékeinek megfilmesítése. A második, a Szezon a balatoni pincérek világa, már egy távolibb körben mozog, az Overnighttal pedig megérkeztünk a nagyvilágba. Szó szerint is, mert magyar-német koprodukcióban készült; térben is, mert Budapest-Berlin-Bombay a helyszín; és témában is: a nagyon személyes éntől a nagyon idegen világig, a brókerek idegőrlő életéig. Ezt a világot, ütemét, ritmusát, nyelvét alig értjük, de itt lüktet mindennapjainkban Budapesttől Indiáig.
|
|
Nem azonosulunk vele, csak szemléljük. És ezt a nem-azonosulást, a Moszkva téri pecótól a tőzsdepalotáig távolodást tökéletesen leírja egy újabb eltávolodás: a meleg, fülledt, őrült Moszkva téri lakásbenső helyét átvette a geometria. A film mondanivalóját számomra első körben annak képi világa, Garas Dániel kamerája festette föl. A főhős bárhol lakhatna a világban, ez a helyszín nem budapesti, nem belvárosi, belbudai, balatoni, nélkülözi a Moszkva téri lakás párnáinak puhaságát, a posztkommunizmus elmosódottságát, a Balaton lágyságát: ez a képi világ kemény, színtelen, letisztult, globális. Kontúrjai élesek. Ez nem kedélyes polgári városunk, nem is látjuk a megszokott tereket, panorámákat. A képek a fehér-fekete és az egyenes vonalak mentén rendeződnek, anyagai az üveg és acél. Függőlegesek és vízszintesek: az asztalok és laptopok élei, a villamos párhuzamos vezetékei, a felhőkarcolok égbetörő szögletei. Észrevették, mennyi ilyen épület van Pesten? Csalafintán úgy vannak összefotózva a város modern részletei, hogy azokból egy ismeretlen világváros épül fel. Muszáj is így trükközni, mert Budapest építészei ellenállnak a világtrendnek: nem engedélyezik újabb felhőkarcolók építését. Így nem is tehetett mást a stáb, mint hogy keresett egy tönkrement céget, annak évek óta üresen tátongó modern irodaházát, és beköltözött.
Jó ötlet volt.
A szikárságot és szálkásságot aztán furcsa stíluselemek népesítik be: az emberek, a sztori és a kikacsintó stílusjátékok.
A szereplők részben ismerősek: Török szereti bevált színészeit, és tisztelettel adózik nagy tehetségeknek. Feltűnik - többedszer - Nagy Zsolt és Nagy Ervin többedszer, belépnek nagyszerű új arcok, német színészek (Hans Zischle és Tilo Werner), Eszenyi Enikő, Máté Gábor és a főszerepben Bodó Viktor, akit meggyőző külső-belső erejéért, szenvedélyességéért, dinamizmusáért nagyon kedvelek. Itt azonban minderre kevésrsé van módja. A szinte statikus kameraállások mellett mintha az ő alakja is kicsit statikus lenne. Azt a nagy drámát, hogy a fontos német ügyfél hatalmas befektetett tőkéjének egy része különböző ügyletek miatt nincs meg, ám alig 24 óra alatt meg kell lennie mégis, meglehetősen nyugodtan viseli. És nemcsak ezt: egyik futó kalandja bejelenti, hogy terhes - ezt is nyugodtan fogadja, kezeli, megoldja. Kicsit rezerváltabban, mint várnánk. 24 óra alatt. Overnight job. Kihasználva a feltörekvő indiai tőzsdén dolgozó barátját, a hat órás időkülönbséget, kockáztat, manőverezik... Ha a Tőzsdecápák őrült tempóját várják, csalódni fognak, ha Michael Douglas pörgésére számítanak, mást kapnak. Ha egy jól megcsinált filmre kiváncsiak, az bejöhet.
Gyártó:
Katapult Film / Filmpartners
Producer: Angelusz Iván
Stáblista
Rendezte:
Török Ferenc
Operatőr:
Garas Dániel
Vágó:
Barsi Béla
Szereplők:
Bodó Viktor, Nagy Ervin, Szőcs Artúr, Máté Gábor, Eszenyi Enikő, Pető Kata, Gryllus Dorka, Gyabronka József, Hanns Zischle
Nekem az egységes, higgadtabb stílusból furcsán kikandikálnak az epizódszereplőkkel zajló jelenetek. A búzát nem ismerő, de azzal kereskedő bróker döbbenete az ablaka alá ledöntött búzahegyek láttán; a várost nem ismerő taxisofőr sutasága (Gyabronka József); az egyperces áhítatot tartató, az irodában golfozó igazgató (Máté Gábor) megmosolyogtató karaktere, a férfivilágban férfiasan mozgó vamppal, az egyetlen női brókerrel (Eszenyi Enikő) zajló hivatali gyors numera a szétszaladó gyöngyökkel - egy régről ismerős joviális világ, vagy egy másik filmstílus reminiszcenciái; számomra idegenek a következetesen feszített üvegvilágban. Illusztratív marad a terhes lánnyal való kapcsolat, érthetetlenül szenvtelen a lány maga (Pető Kata). Mindez azért kár, mert megalapozatlan marad a főhős végső, a film nagy csattanójának szánt döntése.