Márciusban átalakult a közmédia. Mit talál az, aki most az MTVA megújult csatornáira kapcsol?
Nagyon széles kínálatot talál, és még nem is értünk teljesen az átalakítás végére. Tematizáltuk a csatornáinkat: lett egy információs csatornánk, egy gyerekcsatornánk, és három hónap múlva lesz egy sportcsatornánk. Ezen kívül a Duna Televízió a kultúrát és a kulturált szórakozást biztosítja a nézőknek, a Duna World pedig a világban szerte élő magyaroknak szolgáltat műsort. Ezt egészíti ki az egyre nagyobb népszerűségnek örvendő M3, amely az archívumból gyűjt érdekes anyagokat a nézők számára. Így áll össze a portfóliónk.
Hogyan illeszkedik ebbe a portfólióba a Petőfi TV?
Március 15-én indítottuk el a Petőfi TV-t, amin este nyolctól hajnali kettőig sugározunk műsort. Azt szoktam mondani, hogy azoknak, akik nem nagyon néznek tévét, így ez egy erőteljes kihívás. Persze nem szabad elfelejteni, hogy a Petőfi TV egy háromlábú szék egyik lába. A mára már brand-dé váló Petőfi Rádió a feltörekvő zenekarokat támogatja, egyrészt a műsorával, másrészt azzal, hogy próbálja eljuttatni a fiatalokhoz az őket érdeklő kultúrát. Ezt a feladatot tölti be a Petőfi TV is, részben az élő, minden este jelentkező két és fél órás műsorfolyammal, valamint az azt követő műsorokkal, sorozatokkal és koncert-összeállításokkal. A harmadik szegmens a petofilive.hu, amely lehetővé teszi a tévé- és a rádiócsatorna más platformokon történő elérhetőségét, illetve plusz információkat is ad. Így áll össze az a Petőfi brand, amely felkarolja a fiatal és tehetséges zenekarokat. Erre jó példa a NAGY-SZÍN-PAD! produkció; ott vagyunk az összes jelentős fesztiválon, és magának a Petőfi Tévének a helyszínei ? az A38 vagy az Akvárium ? is szimbolikusak. Nem azt várjuk, hogy a fiatalok jöjjenek el hozzánk, hanem mi megyünk el hozzájuk. A Cseh Tamás Programmal folytatjuk a fiatalok segítését, tered adunk nekik, hogy elindulhassanak a pályán, aztán pedig a hallgatók és a koncertre járók eldönthetik, hogy ki/milyen produkció és mennyire nyeri el a tetszésüket.
Március 15-én nem csak a Petőfi TV debütált, ekkor láthatta a Kossuthkifli első epizódját is a közönség. Mit gondol a fogadtatásról?
Amikor elolvastam a könyvet, először csodálkoztam, hogy hogyan lehet vajon ebből filmet csinálni. Rudolf Péter viszont meggyőzött, hogy igenis készülhet belőle izgalmas és élvezetes tévés adaptáció. A regény és a tévéjáték is többrétegű. Úgy gondolom, hogy miután mi, nézők is sokfélék vagyunk, valamelyik réteget mindenki a maga módján érteni és értelmezni fogja: akár egyszerű kalandregényként, akár parafrázisként, sok mindent bele lehet gondolni. A nyelvezete az, ami némileg a megértés nehézségét okozza, elhiszem, hogy ez kihívás a néző számára. De pont ettől szép és jó, hogy nem csak passzívan be kell fogadni, hanem kicsit aktívan, nyitottan kell hozzáállni, és rögtön megmutatja a maga értékeit. Az eddigi részeknek átlagosan 200 ezer nézője volt. Kevés magyar mozifilmről lehet elmondani, hogy ennyi nézőt tudna összegyűjteni, így ebben az értelemben mindenképp kiállja a próbát.
Gondolkoznak folytatáson? Másik tévéjátékon?
Persze, szeretnénk folytatást. Péternek is vannak további tervei, de más ötletek is érkeznek hozzánk. Szeretnénk visszahozni újra a tévéfilmgyártást. Nyilvánvalóan egy drága műfajról van szó, amihez források kellenek, de dolgozunk rajta, hogy összegyűjtsük ezeket. Figyeljük a fogadtatást is: az, valamint a beérkező tervek együttesen befolyásolják majd a döntésünket.
A közelmúltban az MTVA-nak két olyan műsora is volt, amellyel bizonyította, hogy értékközvetítő műsorokkal is lehet kiemelkedő nézettséget elérni: a Fölszállott a páva és a Virtuózok.
A Páva óriási siker, pedig sokan szkeptikusak voltak, és nem hittek benne igazán, de őket is meggyőzte a műsor eredményessége és nézettsége. Mozgalomként, értékőrzőként és értékalkotóként pedig tényleg kiemelkedő a hatása: trendivé tette a néptáncot, az éneklést, a népi zenés mozgalmat, ami óriási öröm. Úgy gondoltuk, hogy kell a vérfrissítés két évfolyam után, ezért hagyunk egy kis erőgyűjtést a felnőtteknek és teret adunk a gyerekeknek. Még a Virtuózok előtt bejelentettem, hogy velük készül majd a következő Páva, a klasszikus zenei tehetségkutató sikere pedig csak igazolta azt a döntésünket, hogy érdemes gyerekekkel műsort készíteni. A Virtuózoknak hála, fantasztikus tehetségekre leltünk, és abban reménykedünk, hogy a következő műsorban még erősebb lesz a felhozatal. Az első előtt még nem mindenki tudta pontosan, hogy mire számítson, mire is vállalkoznak a gyerekek, voltak, akik ódzkodtak tőle. Most már ilyen probléma nincs, tudják, hogy miről szól, és milyen értékes ez a műsor.
Lesz változás a Virtuózokkal kapcsolatban?
Nem valószínű, hogy sok mindenben változtatnánk, hiszen olyan jól sikerült, hogy erre nincs szükség. Apró módosítások természetesen lesznek, de még csak most készülünk fel a következő évadra. Hogy tovább éljen és mozgalom lehessen belőle, a producerek létrehozták a Kis Virtuózok Alapítványt, amellyel kapcsolatban az a megtiszteltetés ért, hogy engem kértek fel az elnökének. Az alapítvány feladata, hogy továbbvigye mindazt, ami kinő a Virtuózokból, akár az egyes gyerekek konkrét támogatásával, akár egy mozgalom felélesztésével.
Milyen egyéb kulturális műsorok futnak az MTVA képernyőjén?
Több is van, az Aranymetszés és a korábbi Kultikon, amely most Kult.hu néven fut. Két más típusú műsorról van szó, de mindkettő különböző kulturális történésekről számol be, illetve az ezen a területen dolgozó embereket mutatja be. Nem szabad megfeledkezni a Bartók Rádióról sem, ami folyamatosan klasszikus zenét és egyéb értékes műfajokat tart napirenden. A Dankó Rádió magyar nótákat, cigányzenét, operettet, könnyebben befogadható műfajokat sugároz, de ugyanúgy a kultúra része. A Duna Televízión minden héten a Müpa legjobb felvételeiből láthatóak összeállítások. Az Operával is van megállapodásunk, most már a Vigadó is belép ebbe a körbe, valamint a Zeneakadémia rendezvényeiről is folyamatosan beszámolunk, úgyhogy egyre jobban kiépül ez a fajta kapcsolatrendszerünk. Az a célunk, hogy rajtunk keresztül azok is hozzájuthassanak a különböző kulturális eseményekhez, akiknek egyébként erre nem lenne lehetősége.
A műsorvezetőket mi alapján válogatják össze az egyes műsorokhoz? Hogy választották ki például a Petőfi TV műsorvezetőit?
Egyrészt szerencsére vannak felkészült és tapasztalt kollégáink, mint a Virtuózok műsorvezetői, Varga Edit és Bősze Ádám, vagy a Fölszállott a pává-t már több alkalommal is remekül vezető Herczku Ágnes és Novák Péter, akik maguk is kiváló előadóművészek. A Petőfi TV-nél itt van nekünk Tatár Csilla, aki nagy örömömre átigazolt hozzánk. Részben olyan fiatalokat kerestünk mellé, akik kötődtek hozzánk valamilyen korábbi műsorunk kapcsán, egyébként egy jelentős casting előzte meg a döntést. Az élet persze nem áll meg, a fiatal tehetségek felkutatását, ahogy eddig is, a műsorvezetők terén is folytatjuk.