|
Szilágyi Katalin, Friedenthal Zoltán és Roszik Hella |
Aki eddig nem ismerte az Ahogy tetsziket, innen nem is fogja. Mivel az előttünk lefutó menekvés, próba, workshop, játék (előadás??) csak ürügyül használja a meglyuggatott darabot, sem a két viszálykodó testvér (a végül megbékélő száműző és száműzött) táborának, sem a helyszíneknek nem kell igazán elkülönülniük. Rosalindának nem szükséges gondot fordítania arra, hogy szükségből és cselből fiúruhát öltve ? mint Ganymedes, sőt: Ganymedes Béla ? valóban fedje nőiességét, félhosszú haját, lányos hanghordozását. A többiek: barátai, színjátszó társai úgyis tudják, hogy ő nem férfi. Nő. A szünet utáni első képben egyáltalán nem zavarja, hogy épp félmeztelen, amikor a mélabús Jacques (alakítója) rányit ?szép öccsére?. A csoport tagjai folyton besétálnak, bebicikliznek, berollereznek a jelenetekbe ? illetve éppen így hozzák létre a jeleneteket: komoly elterveléssel, akarással, egyben hobbiból, mellékesen, rögtönözve. Koltai M. Gábor rendező az esetlegességből koherens folyamatot és mind feszesebb struktúrát kovácsol, a két dramaturg, Kárpáti Péter és Sediánszky Nóra a szöveg megcsavarásaival, aktuális töltelékeivel és utalásaival törekszik a ?kivonulási valóság? és az ?Ahogy tetszik-valóság? egymásba vágó, olykor egybevágó kiaknázására. Nem mindig járnak sikerrel, mivel a két közeg nemegyszer ellenáll egymásnak, egyik feltartja a másikat. Szerencsére a mai státusrajz ellenében Shakespeare húzza a rövidebbet. Világosabb és meggyőzőbb (bár egyszer-egyszer nem eléggé karakteres, tartalmas), kik játszanak és milyen lelki, társadalmi potenciállal, mint hogy kit játszanak, s miféle célzattal.
|
Scherer Péter és Szabó Márta |
Az öngyógyító kivonulást, a színház-terápiát a közreműködők vérbeli színészzenekarként tűzdelik betétszámokkal. A ragyogóan kikevert zenei anyagot egyrészt a Cseh Tamás-nosztalgiák járják át, másrészt ? a színlap által sem titkolva ? Müller Péter Sziáminak köszönhet sokat a HOPPart Társulat, a Nézőművészeti Kft., az Orlai Produkciós Iroda és a Trafó közös (a Liliom utcai játszóhelyen színre vitt) előadása. ?Nem tudom eldönteni, szívem, / Hogy hamburger vagy hot dog, / Nem tudom eldönteni, szívem, / Hogy itt rosszabb, vagy ott jobb?: ez az MPSz-strófa a premier mottója. Az itt/ott behelyettesíthető az akkor/most-tal.
|
Mucsi Zoltán |
Addigra már erős a gyanúnk, hogy ez nem próba a Balatonon, hanem előadás a Trafóban. Egy jelene és jövője miatt joggal aggodalmas, felpörgötten izgatott-ideges ún. alternatív színház példásan tudatos és morálisan kikezdhetetlen híradása az egyéni és közösségi önazonosság, alkotói munkavégzés fenyegetettségéről, dilemmáiról. Az egyszer megreccsenő táskarádió ?nevezhetjük őket profiknak? mondatfoszlánya az olyan társulatokra, műhelyekre illhet, mint amelyek az Ahogy tetsziket létrehozták. Meg a szellemi, helyzeti rokonaikra. Aligha tévedés egy színházforma rekviemjének a hangjait is kihallani Koltai M. Gábor színészeit és közös hivatásukat féltő, felemelt fejű rendezéséből. De amíg legalább ilyen svungú és igazú produkciók kerülnek repertoárra, s amíg el lehet mondani, meg lehet írni róluk, amit a néző, a kritikus gondol, addig talán bízhatunk benne, hogy a Shakespeare-színmű itt ironikusan félbetört epilógusa nem színházkultúránk egy nélkülözhetetlen, eredményes és kedvelt ágának búcsúja.