A ruhák többsége az Operaház előadásaihoz az Erkel Színház varrodájában készül, ahol egy csaknem 20 fős stáb dolgozik. A cigánybáró kapcsán a darab jelmeztervezője: Pilinyi Márta volt az idegenvezetőnk.

A történetben csaknem 100 szereplő bukkan fel, akik többször is ruhát váltanak az előadás alatt, ezért legalább 300 öltözéket kellett készíteni a premierig. Ennek nagy része éppen itt született a varrodában, ahol érkezésünkkor is folyt a munka.

Szinetár Miklós rendezésében igazi autentikus, hiteles előadást láthatnak a nézők! Szaffi olyan, amilyen egy cigánylány lehetett a 18. században, Arzéna pedig egy gazdag rác kereskedő lányát idézi meg a színpadon.

A huszárok sem úgy lépnek fel, ahogy azt a Háry Jánosban vagy a János vitézben megszokhattuk, hiszen a darab Mária Terézia idejében játszódik. A Hadik huszárok sujtásokkal, karddal, mentével, zubbonnyal, sisakkal ellátott öltözéket kapnak.

A varroda első szobája néhány hétre a huszárruhák fellegvára lett. A munka gyorsan folyt, szabtak, vágtak, varrtak, díszítettek a dolgozók.

A munka gyümölcsei a falon kaptak helyet. A huszárruhák az 1700-as évek második felét idézik.

A darabban mindenki ? a kórustagoktól kezdve a táncosokon át a szólistákig ? egyedi jelmezt kapott.

A tervezőasztalon halmokban állt a díszítéshez szükséges anyag, szalag és füzér. A korszak és a szereplők társadalmi rétege egyértelműen meghatározza, mit viselhetnek a karakterek: a cigányoknak puha pamutból vagy selyemanyagból készült ruha sok dísszel, ékszerrel, míg a bécsi udvarhölgyek taftot vagy brokátot viseltek.

A ruhák elkészítéséhez a legnagyobb segítség és iránytű a végleges jelmezterv, mely általában színes, és akvarellfestékkel születik. A képen Szaffi három öltözékét láthatjuk: a darab elején még vadóc, és szabadon fut a mezőn. Amikor szerelembe esik, hiteles cigányruhába öltöztetik, majd amikor hivatalos lesz Mária Terézia udvarába, rokokó cigányhercegnőként jelenik meg.

A szereplők először a nyers ruhapróbán veszik fel fércben a jelmezeket, ha pedig ez rendben van, később még egy próbára hívják őket, hogy kijavíthassák a hibákat. Látogatásunk során épp Zavaros Eszter magánénekesnő jött próbálni, aki Szaffit alakítja majd a színpadon. Pilinyi Márta egyik kedvenc jelmezében: a cigányhercegnő ruhában kaptuk lencsevégre.

?Abszolút, száz százalékosan jelen kell lennie a gyártás során a tervezőnek, hiszen minden anyagot én döntök el, én egyeztetek a szabóval, a kalapossal, az ötvössel, a cipésszel is? ? mesélte nekünk Márta, aki interjút is adott a Kultúra.hu-nak a jelmeztervezésről.

A tervező szerint a jelmez ne mesélje el azt, ki jön be az ajtón. ?A jelmez nem uralkodhat a színész felett. Én inkább csak segíteni szeretném a művészt abban, hogy kibonthassa a karakterét? ? vallja Pilinyi Márta. A varrodában mi is szemtanúi lehettünk annak, hogyan születik meg egy színpadi hős jelmeze.

 

Összeállította: Wéber Anikó

Fotó: Csákvári Zsigmond