|
Budapestről Amerikába utazik, ahol egy koncertsorozatot tart. Arra a kérdésre, hogy repertoárjából miért hiányzik a lengyel Chopin, azt válaszolta, hogy Chopint ismeri a legjobban, nagyon szereti, sőt képes lenne tanítani is a nagy zeneszerző műveit, de egyelőre most más szerzők érdeklik. Úgy fogalmazott, hogy eljön még az az idő, amikor koncertjein zömmel Chopin-műveket fog játszani. Csajkovszkij és Liszt jelenleg az érdeklődésén kívül esik, Bartók műveit viszont rendszeresen felveszi műsorába. Anderszewszki a koncert első részében Beethoven közel egyórás Diabelli-variációit adta elő. A minden sallangtól mentes, egyszerű kezdés után a koncert negyedik-ötödik percében úgy tűnt, hogy Anderszewszki szétveri a zongorát. Ez annál is érdekesebb volt, mert a hangfelvételen nyoma sincs ennek a felfokozott, elementáris, mindent elsöprő, drámai hangvételnek. Később, mint aki csatát nyert, nyugodtabb ütemben játszott, s közben magában dúdolta a lágy dallamokat. Varázslatosan tudja előcsalogatni a lágy pianókat. Döbbenetes csöndjei voltak. Mindvégig érződött, hogy nemcsak technikailag, de szellemileg is érzi Beethoven sokarcú zenéjének lényegét: az ellentétes érzelmi megnyilvánulások felmutatását. Az est második részében, majd ráadásként Bach-műveket játszott. A három Bach-partiát (e-moll, a-moll, B-dúr) nem annyira látványosan adta elő, mint a Beethoven-művet, de érződött, hogy teljesen azonosulni tud Bach szerzeményeivel. Szinte azt lehetett érezni, hogy keze alatt születik a zene. Mindenképpen dicséret illeti a Forrás Koncertek kizárólagos szervezőjét, a Jakobi Koncert Kft.-t, hogy a hazai közönséget megismertette Anderszewskivel, akinek játékát az amerikai kritikusok Richterhez, Gouldhoz hasonlítják. |