A némettel szemben az amerikai tengeralattjáró a dicsőség díszdoboza, a veszélyek közepette is szinte kívánatos hely, amely győzelemről győzelemre suhan, tengerek és óceánok éke, a szabad világ kardhala. A különbség nyilván a győzelem és vereség attitűdjéből származtatható. A legérdekesebb azonban az, amikor az egyik fél a másikról csinál filmet. Ilyen volt például az Oscar-díjas Vadászat a Vörös Októberre vagy részben az U-571, és ilyen amerikai film az Atomcsapda is. Az ilyen típusú filmeknek egyik legérdekesebb vonása, hogy ezekben az oroszok valójában amerikaiak, a Vadászat a Vörös Októberre esetében csakúgy mint az Atomcsapdában. Generálistól közlegényig mindenki ugyanúgy viselkedik, és ugyanazok a patentek jönnek elő, mint az összes többi hollywoodi tengeralattjáróban. A szovjet-orosz fílinget mindössze a vodka, a guggolós tánc és a váll-lapokon lévő cirill betűk és néhány homályos, elnagyolt politikai közhely jelzik. Annak a bizarr, nonszensz és irracionális világnak a lényegi elemeit, ami a szovjet időszak politikáját és hétköznapjait jellemezte, a jenkiknek továbbra sem sikerült elkapniuk. Megmaradnak a hazai szabványoknál, a sziklatekintetű, rendíthetetlen, elegáns parancsnoknál, az önfeláldozó, naiv, de jópofa közlegényeknél, a szigorú, célratörő tábornokoknál. Kor- és hangulatfestés terén tehát a megszokott biztos közepesre számíthatunk. Na de hátha a kalandelem felröpíti a filmet, gondolja az egyszeri néző. Az ismert kamarahelyzetből (sok jó/rossz ember kis helyen) sajnos kevés eredeti szituációt sikerült kipréselniük az alkotóknak. Jobbára az ismert és már sokszor látott elemekkel operálnak. Azonban ha meg nem is váltják a műfajt, a leckét azért tisztességgel felmondják, derék iparosmunkával sikerül mérsékelten izgalmassá tenniük a filmet.
|