Divatcirkusz - Átváltozások hirdették az élénkpiros alapszínű plakátra vetett fehér betűk és egy-két furcsa fotó. Vajon mi kelthette fel az érdeklődést a bevezetőben említett szinten? Közel kerülünk a megfejtéshez, ha megvizsgáljuk a szavak nem is annyira rejtett értelmét. A divat adott jelentése nem kíván különösebb magyarázatot. A cirkusz a felhőtlen szórakozást, a bohóctréfákat, az artisták merész mutatványait juttatja az eszembe. Ígérheti ezt a divatcirkusz összetétel? Miért is ne ígérhetné: egy divatbemutató többnyire magában hordozza a látvány gyönyörűségét. |
Egy hatalmas rovar nyitja a képet, luftballontojások repkednek a peterakás közben. Hátul óriási hernyó kúszik át a színen. Nagy Fruzsina az első képben megadja az alaphangot: nem is a nyitójelenet a bravúr, hanem a traverzek közül pókfonálon leereszkedő báb, amiről lebomlik a testet fedő burok. A születés pillanata. A pillangó széttárja szárnyait: az átalakulás véget ért. Élet kezdődik. |
A valóságba Sosa konstruktív néptánca ránt vissza. A rendezés tudatos: a víziókkal teli képek után meg kell jelennie az embernek is. Milyen meglepő is a meztelenség, ha nem a Paradicsomnál kezdünk? Közben az emberi fejlődés egy sajátos szintje is szerepet kap, divatbemutató zajlik a kifutón. Biccentős, fikázó, nyelvet öltögető, grimaszkodó, rohanó modellek: a közjáték egy vérbő, humoros paródia, igazi élmény. |
Nagy Fruzsina ezek után visszautal a természetre, egyben lehetőséget teremt az állatmaszkok bemutatására is. Róka, nyúl, halak, medve sorra jelennek meg az álarcok. Hadd jegyezzem meg: egységes, semleges fekete-fehér ruhákban vannak a modellek, így teljes az élmény. Peregnek a jelenetek, a háttérben vetített diaporáma dúsítja a látnivalót, egyben tájékoztat az éppen színen lévő ruhák alkotójáról, a belógatott fürdőkád is értelmet kap: a műsorközlés funkcióját tölti be. Hosszú, sálszerű textílián tudatja, hogy Bárdosi Ibolya munkái következnek: UV bogarak, majd szárnyas ruhák. |
Ez az a pont, ahol szólni kell a tervezők választotta anyagokról, kelmékről. Jóllehet, nem hétköznapi viseletre szánt ruhákat látunk, a műszőrme, a gumírozott textíliák, ne adj isten, a parádé végén megjelenő testfestés a flakonnal, a szórópisztollyal azt jelzi, a tervezők képesek a modern kor követelményeit figyelembe véve, normál viseleteket is alkotni. Ha akarnak Finálé, vastaps, hosszú időre bevésődött élmény. Nos, válaszoljunk hát a kérdésre most. Mi változik át mivé? Változik a természet, benne a számtalan állati egyeddel, beleértve az embert is. Eredendő meztelenségből látható és rejtett, talmi és valós álarcok születnek. Fotók: a szerző felvételei |