Corner Dely a Benczúr klubban

Színpad

Két éve, Columbiában találkoztam az unokatestvéremmel ő Dávid Dely. Első számunkat e találkozás emlékére írtam. A második számunk egy blues volt, és ha úgy gondolják, táncoljanak nyugodtan, mert most a Morning Dance (Reggeli tánc) című szerzeményemet játsszuk el - konferálta fel a műsort Dely Roby. Nem Dávid kongajátékán múlt, hogy senki nem penderült a "parkettre." Holott latinos hangzás- és ritmusvilág uralta a kompozíciót. Roby virtuóz játéka nem csak ujjainak fürgeségében mutatkozott meg; a megfelelő helyen különleges hangzásokat varázsolt elő a lábpedálok használatával.
A következő darab (Flying object) ismét újat hozott: hangsúlyos és feszes basszusgitár ritmussal (da-damm, da-damm, da-damm) indult, hogy Dávid csörgői, majd a gitár effektjei - zengetés, torzítás -, néhol űrbéli hangzásai tegyék izgalmassá a muzsikát. A gitár-szaxofon kettős végig meghatározó volt. Adta magát a kérdés: ez lenne az a modernség, amit a műsorfüzet ígért?

Dely Roby jazz-gitáros
Először kérdezzük meg, mi a "modern" meghatározása! - javasolja a Terasz kérdésére Babos Gyula jazz-gitáros a szünetben. Ha valaki ezt megmondja, én is megmondom, modern zenét játszik-e Roby.
A kisebb magyarországi jazz-klubokban hagyományai vannak a sztenderd zenélésnek. Roby "ellépett" ettől. Nagyon erősen perszonalizált zenéje egy sajátos ujjlenyomat, ami jelzi, hogy a produkció elválik a hagyománytól. Az avantgard jelző sem helyénvaló, mert az is egyfajta elszakadás a bevett szokásoktól. Ilyen értelemben nincs különbség modern és avantgard között. Robynál, aki egy fiatal, tehetséges muzsikus, inkább arról beszélhetünk, hogy egy jazz alapokon nyugvó, magas színvonalú kortárs zenét hallunk.

Babos Gyula és egykori tanítványa, Roby
Csejtey Ákos szaxofonos nemrég feltűnt Tűzkő Csaba septetjében, e mellett a Budapest Jazz Orcestra zenésze, s most a Corner Dely zenekarban (is) játszik. A Terasznak elmondta, furcsa ezt a stílust hozni a big-band muzsika, illetve az erős népzenei hatást tükröző Tűzkő szerzemények után. De ettől érdekes, e miatt lesz erőpróba, izgalmas feladat. Szereti és élvezi a játékot Robyval.
Dely Roby Csejtey Ákos
A koncert második része eléggé spontán módon indult. A dobosok vidám, egymásnak válaszolgató improvizációval kezdtek, majd beszállt a basszus. "Vette a műsort" - ellenpontozta a ritmusokat, a zenészek láthatóan élvezték a játékot. Egy-egy jól elhelyezett futammal színesítette a kavalkádot Csejtey is. Végül bekapcsolta gitárját Dely Roby: egy néhány ütemes dallammal "helyre tette" a rendetlenkedést. Rendkívül ritmusgazdag, a konga, a kolomp, a csörgők alkalmazásával igazi egzotikus nyitószámot hallhatott a közönség.
A következő két darab igazolta Babos tanár úr véleményét. A szép, világos, dúros akkordokba egyszer csak egy disszonánsan hangzó futam keveredik, az alapritmust megbontja egy ritmikai kiemelés. E közben azért egységes marad a zene, a váltakozások inkább részekre tagolják a hosszabb kompozíciót.
Dávid Dely Hárs Viktor Jelinek Emil
Az utolsó előtti szám változatosságára senki sem panaszkodhatott: harmincöt perc, jórészt improvizáció. A fő szerepet a dob vállalta: az egészen rockos jellegtől a szvinges, klasszikus ritmusokig ívelt Jelinek Emil játéka. Ezzel egyúttal tagolta is a "rögtönzési gyakorlatot" - alkalmat adott a többi hangszernek, hogy az általuk alkalmasnak vélt helyen saját elképzeléseikkel sajátos jam-session jöhessen létre.

Csejtey Ákos, Hárs Vikltor, Dely Roby
A koncert végén Dely Robyt faggatta a Terasz az előadás rejtelmeiről. Dely elmondta, hogy szereti, ha szám közben történik valami, amire nem számított senki sem előre. Ilyen volt az említett fél órányi örömzene is. A dobos által felkínált szerkezetet töltötték ki a kívánkozó hangulatokkal. A modernség kapcsán elmondta, a kongával "megbolondított" hagyományos felállás ellenére 2003-ban más irányból közelít a klasszikus elemekhez, mint tette azt például Miles Davys zenekara 1970-ben. Más a harmonizálása, felhasználja a latinos hangzásokat is.
Zenei hajlamának komoly családi előzménye van. Édesapja és nagybátyja, a Dely-ütős vonal eléggé meghatározó volt a #8217;70-es évek elején: LGT és más élvonalbeli együttesek zenészeiként váltak ismertté
Roby az akkori divatnak megfelelően gitárt fogott a kezébe. A gimnáziumban rockzenét játszott. Tizenhét évesen találkozott Faragó Miklóssal. Nála kezdett a jazz-zenével foglalkozni, majd a főiskolán Babos Gyula tanítványa volt.
Tudatosan alkalmazza gitárjátékában - néhány szükséges kivételtől eltekintve - a zengetés- és visszhangmentes beállítást. Keményen, sőt, ridegen szól a hangszer a kezében. Amikor mégis valami varázslatot művel, annak határozott oka van: hangulatokat kelt életre, melyektől zenéje egyedivé lesz: Corner Dely szól a színpadon.

Fotók: a szerző felvételei