Elmaradt Moór Marianna jutalomjátéka

Egyéb

Az utóbbi 30-40 évben számos sikeres előadásban játszották Szép Ernő Patikáját.
Emlékezetes többek között a kaposváriak produkciója (Olsavszky Évával és Kis Istvánnal), vagy a Madách Színházé és legutóbb az Új Színházé.
A Magyar Színház valószínűleg kedveskedni akart Moór Mariannának (képünk), hogy ünnepelje, s ráirányítsa a figyelmet a művésznő közelgő születésnapi évfordulójára, illetve négy évtizedes színészi pályájának jubileumára.
Dicsérendő egy színház részéről, hogy megbecsüli tagjait Csak akkor egy olyan színdarabot kellett volna keresni, amely valóban jutalomjáték a színésznőnek.
Megfejthetetlen titok, hogy miért a Patikát választották, amelyben valójában igen hálátlanul van megrajzolva a női főszereplő, a Patikusné alakja.
Az is érthetetlen, hogy a Magyar Színházban állandó rendezőként jegyzett Csiszár Imre miért vállalkozik művészi habitusától teljesen idegen darab rendezésére. Csiszár húsz évvel ezelőtt a magyar színházi élet fenegyerekének számított, aki Major Tamás szellemi örökségét vállalva, Brechten át közelített akár klasszikus, akár kortárs művekhez. Mindig is távol állt tőle a líra, a szentimentalizmus. Szép Ernő Patikáját pedig csak annak szabad színre vinnie, akinek érzéke van a nüánsznyi finomságokhoz.
Aki képes a szépelgő szavak mögött felfedezni az iróniát, a humort, s képes kikényszeríteni színészeiből az ártatlannak tűnő abszurd szituációkat.

jelenet az előadásból

Moór Marianna sokszor megmutatta már, hogy mennyire sokszínű egyéniség, s most is több helyütt, például a fogfájásos jeleneteknél, remek megoldásokra képes. De érződik, hogy a rendezőtől kevés segítséget kapott a szerepformáláshoz. Éppen az hiányzik játékából, amit Szép Ernő a nagy monológok között elrejtett, hogy tudniillik ez a korosodó, vidéki patikusné attól esik kétségbe (attól tragikomikus Kálmán, a patikussegéd udvarló ostroma), hogy legszívesebben elmenne vele a világ végére, mert rádöbben, eddig valójában nem is élt, s már el is virágzott.
A mindig bravúros Szakács Györgyi most slampos, elhasznált vidéki nőnek öltözteti Moór Mariannát, fejére pedig sötét, önálló életet élő parókát rak.

Csomor Csilla - Moór Marianna

Őze Áron mindent megtesz, hogy megküzdjön Balog Kálmán szerepével, de úgy érezni, ez még meghaladja erejét. (A felvonásnyi nagyjelenete után a hálóingéből úgy lehetne facsarni az izzadságot, mint egy felmosórongyból, s ez bizony rossz jelzésnek bizonyul.)
A népes szereplőgárdából ifj. Jászai László és Csomor Csilla kabinetalakítása érdemel említést, akik viszont "kilógnak" az előadásból. Csiszár Imre három részben rendezte meg a Patikát, ami valójában két részbe bőven beleférne.
Rejtély marad az is, hogy a Csárdáskirálynőből Szilvia belépője vagy a Carmen nagyáriája hogy kerül zenei illusztrációként, illetve álombetétként Szép Ernő világába.

Fotó: Peti Péter