Ha egy fesztivál a harmadik alkalommal is létre tud jönni, már hagyományosnak nevezhető. Ez a kijelentés egyben kérdés is lehet. Pécs utóbbi, ötvenéves történelmében a Filmszemle után a POSZT a legjelentősebb kulturális esemény. Jelentősége abban keresendő, hogy bár színházi fesztivál, mégsem csak az. Mégsem csak egy szűk szakmai elit sátoros ünnepe. Felidéz valamit az általam csak hírből ismert ?60-as évekbeli pezsgésből, mikor is a művészeti ágak társművészetekként léteztek. Az írók eljártak színházba. A színészek olvasták az írókat. Festők terveztek díszleteket? A POSZT ideája eme hajdanvolt társas együttlét öröme.
Első pontban a fesztivál versenyprogramját lehetne kritizálni. Tudatos döntés alapján minden évben egyetlen ember dönti el, maga a Válogató, hogy melyek voltak azok az előadások, amelyek fesztiválra érdemesek. Első alkalommal Forgách András cselekedte ezt, másodjára Szűcs Katalin, s harmadszor Német Ákos. Ízlésem Forgách Andrással egyezett leginkább, de a másik két Válogató is vállalható döntéseket hozott. Szűcs Katalin kritikusi ízlését, Német Ákos bevallottan egy rendezőgenerációt szeretett volna megmutatni. A Bodolay Géza rendezésre gondolok (Rokonok, a szerk.). Ilyen elcsámpázott produkciót ritkán látni színházban, hát még fesztiválon. De akadt társa is. Az Ördög a Radnóti Színházból. A Szikora János rendezte Utolsó tangó Párizsban-on már legalább vitatkozni érdemes, hogy elérte-e azt a színvonalat. Mármint milyen színvonalat, kérdezhet a figyelmes Olvasó! Viszont többször szembetalálkozhattunk a rendezői koncepció meghatározó erejével. Novák Eszter Shakespeare rendezése, a Vízkereszt, vagy amit akartok felvállaltan a fiatalok színháza, megszólít egy réteget, színházra nevel, merész, túlzásokba esik, de legalább véghez viszi a vállalását. Ugyanígy tesz Zsótér a Médea esetében. Ilan Eldad, Zsótér Sándor és Jr. Bagossy László rendezései esélyesek a legjobb rendezés díjára. Olyan színházak, amelyekben a játékszabályokat leginkább a rendező határozza meg. Ha már belekezdtem a csoportosításba, egy kupacba kerül Az Imposztor, a Valahol Európában, a Jelentek Egy Kivégzésből és a Hazatérés Dániába az Egerek és Emberekkel. A hagyományos színjátszás különféle evolúciós, nem revolúciós változatai. Az Imposztor a darabelemzés közben felvetett kérdéseivel, a Valahol Európában (G. Béres Attila) tömegjeleneteivel és az egy színészi alakításra (Kaszás Gergő) bízott előadással. Hasonlóval operált Mácsai Pál a Jelenetekben Udvaros Dorottya esetében, de ott az első felvonás döcögött. A Hazatérés Dániába húzóembere Gáti Oszkár, tőle sokan megtanulhatnák a színpadi beszédet, és az energikus színészetet. Sokszor elgondolkodtató, hogy mennyire apróságoktól vált elviselhetővé egy-egy előadás. Mert egy POSZT-ról szóló írásnak elengedhetetlen része az időjárásról való kesergés. A meleg elviselhetetlen volt. Mégis elviseltük. Valahogy. Ehhez szükségeltetett valami plusz, valami kis csavar, enyhet adó sóhaj, hűsítő gondolat és monotónia tűrés. A szervezők több szakmai hibát vétettek. Újból és újból, következetesen olyan helyszínre helyezték az előadásokat értékelő szakmai beszélgetéseket, ahol az elviselhetetlenségig felforrósodott a tető, s mi közvetlen alatta ültünk saját levünktől csatakosan. Pécsi lévén tisztában vagyok vele, hogy a színháztól tíz perces séta távolságban léteznek hűvösebb helyszínek. Elhibázott a kísérő-programnak kikiáltott és a Széchenyi téren megrendezett Könyvhét eseménysora. Hiába a nívós program (bár találkoztam ott gyerekprogramként olyannal, hogy egy ember playback cincogi muzsikára mórikálta magát nyolc kisgyermek és három anyuka előtt), hiába a nívótlan, alig nézi valaki. Akkor meg minek? Hogy demagóg fordulattal éljek, minek az adófizetők és a város pénzét hiábavalóságra költeni? A szervezőket azonban dicséret is illeti. Létrejött, s immáron működik egy olyan monstre rendezvény Pécsett, amely megtölti a várost vendéggel, és élettel. Csurig a belvárosi éttermeket, az utcákat, éjfél után, hajnali kettőkor is tart a ramazuri. Hogy ezt a szakma miként tölti ki, az már magát a szakmát minősíti. A POSZT kísérő programja a Nyílt Fórum, ahol, mintegy dramaturg kupaktanácson friss darabokkal, szerzőkkel ismerkedhetett meg az érdeklődő. A szakmai beszélgetések résztvevőit is dicséret illeti. Egyrészt, mert mintha időnként közeledett volna a vita színvonalához a beszélgetés. Másrészt, mert végigülték (a forróság itt volt a legelviselhetetlenebb, a Kulturális Központ tetőterében). A tíz nap alatt néha el-elkapott az undor. Embertől, színháztól, magamutogatóktól, zsivajgóktól? És akkor, ha szerencsém volt, véletlenül belebotlottam valamibe, ami elvarázsolt. Színháztól meggyötörten kiléptem a Színház térre, s ott játszott éppen a Baltazár Színház. Elég egy-egy szippantás ebből az éterien tiszta igazi előadásból, a játszók őszintesége erőt adott. Ha undorrohamtól, hőgutától vezetetve nem találtam meg a forgatagban a betevő szépséget, mi mást tehettem, kimenekültem a dzsungelből. Mert tíz napon át elviselhetetlen ez a nyüzsgés. A díjazottak listája itt olvasható! |