Kuba nevének említésekor az embernek eszébe jutnak-juthatnak a latin amerikai ritmusok: a szamba, a rumba, vagy a cukornád, vagy a VIT, vagy Fidel Castro négy-öt órás beszédei a többszázezres tömeg előtt, vagy akár miniszterelnökünk belpolitikai botrányt okozó nyaralása is, vagy a szivar, vagy a fehér rum. De legkevésbé jut eszébe Elsa Valle (e: vajjé) és együttese, a Latin Jazz Syndicate. - Espero que en el futuro to do esto va a cambiar - mondja nevetve Elsa anyanyelvén, spanyolul. Ami annyit tesz, hogy remélem, ez megváltozik ezek után!

Ez év januárjában a Terasznak adott interjúban Winand Gábor egyik zenekarának különlegességeként említi, hogy annak Elsa Valle kubai énekesnő is tagja. Vele azzal kísérleteznek, hogy hazája zenéjét ötvözzék az európai jazz-feelinggel. Jóllehet, a vadonatúj lemezen Winand csak közreműködőként, egy-két számban énekel, ám zenei rendezőként jegyzi azt, és a kísérletezés eredménye egyértelműen tettenérhető. Azt igyekeztünk tisztázni, mennyire autentikus a cédé és mennyire tükrözi a Winand által említett empíriát?

Elsa úgy véli, szerzeményei a hagyományos hangzású dél-amerikai, kubai zenei világot adják vissza. - Ha ismeri, hallotta már a legendás Buena Vista együttes számait, könnyű elképzelni ezt a hangzást - nevet vidáman. Akkor ez egy tradicionális lemez - igyekszem summázni az addig hallottakat. De nem úszom meg ilyen könnyen. - Nem egészen! - mondja az énekesnő. Ilyen például a második, a Mi son című dal. Ez rólunk, kubaiakról beszél, arról, milyenek vagyunk, arról, hogyan érzünk. (Hadd jegyezze meg azonnal e sorok írója, hogy ennek ellenére, de szervesen illeszkedve a dallamvezetéshez, a második vers után felfedezhető a jellegzetes, dzsesszes beütésű fúvós-szóló, és a betétet lezáró szűkített akkord. Ilyen a következő, tipikus zongorabetét is. Mindezek egyáltalán nem kubai jegyek.) De van néhány szám, amely egészen máshogy és másról szól. Egyes Máté Péter dalok voltak olyan tipikusan bolero jellegűek, amilyenek a Sin Ti és a Quedate című opusok is. Itt elmondható, szinte látni lehet, hogyan mozog a harmónia. A Sin Ti kellemes, lágy hatású zongora-nagybőgő duóval indul. Az érzelmes éneket apró, csillámszerű zongorafutamok színesítik. - A kubai zenére igencsak jellemző, hogy tele van temperamentumos dallamokkal, de ugyanakkor érzelmes, melankolikus is tud lenni - fejeli meg a tudnivalókat Gábor.

Pergő ritmusú, kongákkal megtámasztott dallam a Retoj, a lemezen a hatodik a sorban. Hangzása alapján a réges-régi Marina, Marina című dal jut eszünkbe az elején. Majd jön a meglepetés, a "Winand-hatás": bebop ének, egymásnak felelgető fúvósok, dünnyögősen megfújt furulya - mily#8217; becses momentum, egy magyar népzenei szín(!) - hogy majd ismét felcsendülhessen Elsa csodálatos hangja.

Kérdezhetnék, ez márpedig milyen hatás? Hát, a hatásokat tudományosan elemezve nehéz dolgunk lenne. Elsa már tizenhárom éve él Magyarországon. Csak egy-egy rövid időszakot töltött el Németországban, Franciaországban, Spanyolországban. Akkor is turnézott, fesztiválokon vett részt. Végül is Magyarországot választotta, itt érezte magát legjobban otthon. Itt rendes nyár van - mondja kacagva. - Amikor komponálás közben zenét hallgatok, eszembe jut az a Kuba, amit már elég régen elhagytam. Eszembe jut a nagymamám, aki gyerekdalokat énekelt nekem, szinte érzem a tenger friss-sós levegőjét. Régi képek idéződnek fel a nevezetes kubai helyekről, ahol a trobadorék, az énekesek találkoznak, s egy szál gitárral adják elő dalaikat. Játszanak néhány akkordot, s aki elég bátorságot érez, beszállhat, s közösen muzsikálhatnak. Itt azt is meg lehetett tanulni, hogyan kell érezni a zenét! Ezek inkább személyes élmények hatásai, mintsem zenetudományi értékűek.

Elsa Valle zenei világát nemcsak földrajzi környezete határozza meg. Családjában mindenki zenész. Hárman Havannában születtek, hárman pedig Havannától ezer kilométerre, egy kis városkában, Holginban, köztük Elsa is. Kis korában eldöntötte, hogy zenész lesz! Szülei nem nagyon örültek a döntésnek; édesapja szerint a zenészeknek nehéz élete van, sokat kell küzdeni az előrejutásért, a megélhetésért. Ennek ellenére Kuba legnevesebb zeneakadémiáján végezte, s fejezte be tanulmányait. Hírnevét bizonyítja, hogy itt végzett - mások mellett - a neves művész, Arturo Sandoval is. Kitűnő eredményű énekesi diplomával a zsebében, Elsa Valle Havanna legjobb iskoláiban taníthatott. De arra vágyott, hogy Santiago de Cubába kerülhessen. - Mert ott található meg az eredeti ízű kubai zene - nevet egy jó nagyot csodálkozásomon. Mégis a fővárosban maradt, megismerkedett a Trobadores, a Havana Libre, a Capri művészegyüttesekkel. Három évet dolgozott a Tropicana zenekarral is. Európában talán kevésbé ismert, de hazájában nagyra tartott zenészek, énekesek nevét említi, akikkel hosszabb-rövidebb ideig volt közös munkája, vagy akiktől sokat tanulhatott, mint például Kasao Lopez, a Buena Vista bőgőse. Hangján kívül a zongora az alaphangszere, mellette ütősökön - percussion - játszik.
Elsa Valle 1991-ben került Magyarországra - akkortájt mindennapos volt a kulturális cserekapcsolat a baráti országokkal. Szállodákban, lokálokban énekelt, s hívta fel magára a figyelmet. Megismerkedett Winand Gáborral, s vitathatatlan, hatással voltak egymás művészetére. - Sokat segített nekem Elsa a Corners of my mind című, első lemezemben - mondja Gábor. (A lemez tavaly a neves francia szakalap, a Jazzman magazin Chok-díját nyerte el - A szerk.) - Mindig megmutatom neki, s megkérem, énekelje el ő is a dalt, amit éppen írtam - erősíti meg az egymásra hatásról gondoltakat Elsa. Egészen más nézőpontok is előjönnek így, mint én elképzeltem volna.

Hadd szóljunk itt a lemez már említett daláról, a tizedik számról! Ez a Quedate. Érzelmes Gadó gitárszólóval indul a dal. A szólisztikus kíséret, vagy inkább az énekkel egyenrangú gitárjáték megnyugtató, de egy-egy akkord erejéig izgalmas vibrálást is eredményez. Korábban azt írtuk, hogy Winand több esetben is elgondolkodtató, filozofikus, szinte szomorú előadásmóddal prezentálja akár Gadó Gábor, akár saját szerzeményeit. Nos ez a világ itt szinte teljes egészében megjelenik - erősítve és indokolva a lemezborítón írt, Elsa stílusát soroló jelzők sokaságát. Vannak a lemezen olyan dalok, melyek vázlata már régóta megvan Elsa fejében. Ilyen például Rumbantela, amit már koncerten is tesztelt. - De ilyen szám egyik jó barátom, a neves kubai zeneszerző Emilio Salvador szerzeménye, a Puerto Padre is - meséli lelkesen a művésznő. A dalok többségét azonban az elmúlt időszakban írta Elsa Valle. Megtudta a Terasz azt is, hogy az énekesnő kedvence, az a bizonyos "szívem csücske" a lemez második száma, a Mi son című dal. - Ez az én Kubám; bárhol is vagyok erről minden eszembe jut - kacag kedvesen.

A közönséggel való kapcsolatáról Elsa elmondta, nem lehet véletlen, hogy a koncertek után ráadást kérnek az emberek, hogy autogramok tömkelegét kell megírnia, hogy lemeze felől érdeklődnek. Nem lehet véletlen, hogy a vastaps igazi és nem afféle udvarias tenyér-összeveregetés! Latinos zenét játszó magyar zenészek Kubában készítenek videoklipet, kemény rockzenén nevelkedett előadók ülnek össze, s pengetik akusztikus gitárjukat - latin módra. - Mint egy fertőzés, úgy terjed, fonódik bele más kultúrákba a zenei világom - kommentálja a hatásokat Elsa. Érdemes itt idézni ismét a lemezborítót: "Ha egy zenész elég szerencsés, hogy barátokkal muzsikálhasson, képes lehet művészi magaslatokba szárnyalni. Pontosan ez történt velem. Köszönöm! Szeretettel: Elsa."
Elsa Valle lemezét a Judge Brady Consulting Ltd. kiadó jelenteti meg és gondozza. A zenekar tagjai és közreműködői: Elsa Valle - ének, Ramon Valle (Elsa fivére) - zongora, Armando Vidal - percussion, Tony Lakatos - tenorszaxofon-szólók, Winand Gábor - ének, furulya, Szandai Mátyás - nagybőgő, Borlai Gegő - dob, Bacsó Kristóf alt- és szopránszaxofon, Gadó Gábor - gitár, Glázer Péter - basszus, Fekete István - trombita. A hangfelvételek a Studio 202-ben készültek Budapesten, 2003-ban. A Latin Jazz Syndcate és Elsa Valle hivatalos lemezbemutató koncertje 2004. január 23-án lesz a Magyar Rádió Márványtermében. A debütáló koncertet ez év december 18-án tartják Dunaújvárosban, a Bartók Kamara Színházban. Latinos forrósággal ajánljuk becses figyelmükbe mind a koncerteket, mind a tizenegy számot tartalmazó, ötvenhét perces lemezt!

Fotók: Oszvald György és Németh Tamás (CD borító)