Dr. Hoppál Péter megfogalmazta: a két államtitkárság 2015-ben már másodszor írta ki 10 millió forint keretösszeggel, a szakterületek öt-ötmillió forint összegű támogatásával a pályázatot, amelyre idén jóval többen jelentkeztek, így 26,5 millió forintnyi igény érkezett az államtitkárságra. A pályamunkákat kulturális és felzárkózási szakértők bírálták el, a nyertes programokról közösen döntött Dr. Hoppál Péter és Czibere Károly szociális ügyekért és társadalmi felzárkózásért felelős államtitkár. Döntésük alapján minden pályázó nyert a támogatásból.

 

DSC_6192_Copy

A pályázati lehetőség fő célja a hátrányos helyzetű gyerekek fejlesztésének, felzárkóztatásának segítése színházi nevelési programokkal. A sajtótájékoztatón Hoppál Péter kiemelte: a kormány szándéka a minőségi kultúrával való találkozás kereteinek bővítése, erre törekszenek ezzel a pályázattal is.

 

Az államtitkár megjegyezte: a programmal a gyermekeket, különösen a hátrányos helyzetű diákokat támogatják. Bár az összeg csepp a tengerben, ebben a cseppben mégis láthatjuk az egész tengert, azt az össztársadalmi törekvést, amellyel az életminőség növeléséért küzdünk. A támogatásnak köszönhetően több mint 50 színházi nevelési alkalmon, több mint 3000 hátrányos helyzetű gyerek vehet részt.

 

DSC_6202_Copy

A gyerekeket kézen kell fogni és elvinni a szakemberekhez, akik vonzóvá tehetik a számukra a kultúrát, a színház világát ? mondta el Hoppál Péter, hozzátéve: a pályázatot másodszorra írták ki, és bíznak benne, hogy ez csak a kezdet, és a programot folytathatják a jövőben is, egyre több családhoz, gyermekhez juttatva el a kultúrát.

 

Langerné Victor Katalin társadalmi felzárkózásért felelős helyettes államtitkár elmondta: a program egy jó hagyomány kezdete, amelyet szeretnének bővíteni. Hangsúlyozta: társadalmi felzárkózás nincs kultúra nélkül. Ezek a gyermekek ugyanúgy vágynak arra, hogy életük teljes legyen, színházba járhassanak, és ez élményt adjon a számukra. Az élmény azonban csak úgy érhető el, ha értik a színház nyelvét ? ebben is segít a program színház-pedagógiai módszere.

 

Kiemelte: a második pályázatra már többen jelentkeztek, sokan hazánk leghátrányosabb településeiről, amely azt is jelenti, hogy mindenhol igény van a színházra, a drámapedagógiára. Hozzátette: abban bíznak, hogy a pályázat segítségével könnyebben elfogadják egymást és a világot a gyermekek, és erősebb jövőképük alakul ki.

 

DSC_6234_Copy

A sajtótájékoztató ideje alatt is zajlott egy foglalkozás, amelynek keretében a gyerekek A széttört tál című előadást tekinthették meg. A program nemcsak egy előadásra adott alkalmat, hanem arra is, hogy a diákcsoport előzetes foglalkozással felkészüljön a történetre, majd a függöny legördülése után beszélgethessen is arról.

 

A Kultúráért Felelős Államtitkárság háttéranyagából kiderül: a pályázat által támogatott foglalkozások egy része tematikájában is segíti a hátrányos helyzetből érkezők problémáinak feloldását, ugyanis támogattak iskolai erőszakot feldolgozó színházi nevelési foglalkozást, a romák elleni erőszakkal foglalkozó előadást, komplex drogprevenciós foglalkozást, de olyan színházi nevelési foglalkozást is, amely a színházértésre fókuszál. A pályázattal az ország valamennyi nehéz helyzetben lévő térségét sikerült megszólítani a Nyírségtől Baranyáig.

 

Készítette: Wéber Anikó

Fotó: Csákvári Zsigmond