Hathatás - VI. Kortárs Magyar Drámák Fesztiválja

Színpad

Tizennyolc színdarabon, tíz szakmai beszélgetésen, nyílt próbán, műhelybemutatón, sőt hirtelen szerveződött, tematikus párbeszéden vehetett részt a közönség. Ez a vállalás, öt napon át tartó, szakmát és közönséget bevonó rendezvény már önmagában is tiszteletreméltó, mert a jelenlegi helyzet finoman szólva gazdasági, nem pedig kulturális.
A 2011-es évben bemutatott előadások közül válogatásra két gyakorló drámaírót kértek fel: Vörös István és Kiss Csaba választotta ki, hogy a naptári évben mely művek vegyenek részt a fesztiválon. A válogatók érdemesnek találtak két független előadást is felvenni a programba ? sajnálatos módon az idei POSZT-ra egyetlen sem kerülhetett be. A DESZKA Fesztiválon látható előadások kétharmada méltán volt jelen, de kritikusan és kizárólag játszásdiból mondok hat előadást, amivel nemcsak teljesebb lett volna a kép, de sokkal kedvezőbb is: Egyszer élünk avagy a tenger azontúl tűnik semmiségbe, Én vagyok a Te, Ruben Brandt, Kaisers TV Ungarn, Krízistrilógia, Szirénének, Pecsenyehattyú és más mesék. Hoppá, ez hét: nem lennék jó válogató. Erről egyébként megkérdeztem a fesztivál egy munkatársát, aki elmondta, hogy több általam hiányolt előadást is meghívtak, de egyeztetési és technikai akadályok miatt le kellett mondaniuk ezekről.

deszka_kenyerbol_kelt_mese.jpg
Kenyérből kelt mese
Az idei fesztiválon még inkább az ifjúsági színház felé fordult a figyelem: hét előadás szólt fiataloknak. A legkisebbeknek Kukoricza János hiteles története és a Kenyérből kelt mese. Utóbbi egy gyönyörű gasztro-historikus mese, amelynek a kovásza a színészek személyes varázsa, a humor, a mai fülnek, figyelemnek, sőt a területtel foglalkozóknak ismerős, korszerű drámapedagógiai módszereknek is tökéletesen megfelelő megvalósításban. Az előadást a Kecskeméti Ciróka Bábszínházban Zalán Tibor író szövegéből rendezte Kiszely Ágnes. Apró Ernő és Fülöp József ellenállhatatlan kedvvel játszották az apa és felnőtt fiának történetét: az apa életre szóló tanítása ? ami a kenyérsütés praxisát illeti ? közben a fiú egy mesébe fogott, amibe az apja is belekeveredett. A kép szépen összefonódott, amint a képzeletünk és a valóság. A végén pedig egy. úgymond interaktív részben játékosan átvettük és magunkává tettük a mese témájával kapcsolatos ismereteket, továbbá a kenyeret, ami közben a kemencében sült ki. Az előadás teljes bizalommal épített a színészekre, akik ámulatosan finoman tették a dolgukat ? mint ahogy egyre többször veszem észre, hogy a bábszínészek java, technikai tudása mellett legalább olyan színészi képességekkel bír, mint a kőszínházban dolgozó kollégái: itt is élmény volt ezt látni.

deszka_kukoricza_janos.jpg
Kukoricza János hiteles története

Az ilyen konyha-meséhez képest látványmesének mondható előadások ugyancsak népszerűek: ilyen a Magyar Színház Rumini című előadása is. A nagyszínpadi produkció rusztikusan gazdag képekben játszódik: varázslatos jelmezeket, sok szereplőt látunk, akik ügyes összhangban dolgoznak. Az előadás azonban a látványon kívül kevés tartalmat hordoz. Berg Judit a több kötetben megjelent tengerész-kalandregényeiből merítve írta a szöveget, amiből az előadást Divinyi Réka dramaturg közreműködésével Méhes László rendezte. A történet a fedélzetmestert is alakító Gula Péter csettintéseivel (amit fénnyel és állóképpel is jeleznek) tagolódik, aki a mondott jelzésre ki-kilép a sztoriból, és mintegy a hajónaplóból, elmond egy részt. Bár nem tűnik rossz ötletnek, ám a betoldott mesélések számtalan esetben megakasztják a játékot, ami ráadásul sok mindent megúszva hasít, ám ezek a megállások egy idő után ügyetleneknek tűnnek, mint kint felejtett pufferek a vitorlás hajón. Az első felvonást ráadásul egyre inkább eluralják a közhelyes figurák és helyzetek, a másodikat pedig az erőltetetten divatos (reklámokból ismerős) szereplők és fordulatok. Szinte minden jelenetnek be lehet azonosítani a mintáját, ami válhatna akár erénnyé is, hiszen éljen a posztmodern, de akkor viruljon. Az alapanyag, ami élvezetes otthoni esti mese lehetett, az előadásban ványadtnak tűnt. A kamaszoknak szóló programból A gyáva ugyancsak a színészekre ? Kovács Krisztián kiemelkedő alakításával ? épít, miközben az előadás története egyszerűségében, eszköztelenségében is drámai és gazdagon rétegzett. A Cyber Cyrano pedig Vidovszky György rendező és Tasnádi István író színházi gondolkodását jeleníti meg, ami annyira a valóságból építkezik, hogy nem is profi színészekkel dolgoznak ? ugyanakkor a szereplőknek olyan eszközöket adnak a kezébe, hogy nem a szakmaiság hiányát látjuk, hanem a hús-vér kamaszokat. Az ifjúsági előadásokhoz kapcsolódó beszélgetésre a Vojtina Bábszínházban került sor: a sok elhangzott, okos és hasznos dolgon kívül érdekes megfigyelni, hogy ezen a színházi területen (nemcsak alkalmazotti helyzetben) dolgozik a legtöbb nő, illetve olyan férfiak, akik kifejezetten a csapatmunkát preferálják.


deszka_leni_vagy_nem_leni.jpg
Léni vagy nem léni

Három ? egy határon túli, egy kőszínházi és egy független ? előadásról adok még ízelítőt. Talán nem túlzás, hogy a fesztivál egyik zamata Székely Csaba Bányavirág című drámája volt, amelynek sziporkáit, kilátástalan világát a Yorick Stúdió és a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház előadása keltette életre. Sebestyén Aba híven dolgozott a szellemesre írt anyaggal, a színészekre sokat téve. Az előadás első fele nagy erővel vitt, s ha a másodikat is sikerült volna elég sűrűre alakítani, rendkívül erős előadást láttunk volna. Forgách András Léni vagy nem Léni című színműve időben távolít el minket a mától, ezzel megteremti a szemlélődés távolságát, lehetőségét. Bagó Bertalan rendezése szelíden követi ezt a szerzői szándékot. Garaczi László önironikus, játékra okot adó szövegéből három zenész hathatós együttműködésével rendezett előadást a KOMA társulattal Keszég László. A tizedik gén a hétköznapjainkat ragadja meg és mutatja meg önironikus jókedvvel.

A hat Fesztivál éppen elég alap ahhoz, hogy legyen hetedik is, sőt kívánom, hogy a magyar dráma okán még ennél is bőségesebb programmal, kapcsolódó rendezvényekkel várja az elkövetkező éveket.