Ibsen Nórája a tatabányai Jászai Mari Színházban

Színpad

 
(MTI) Mint a rendező ? aki egy friss német fordítás alapján készített új, a mai korra átdolgozott magyar változatot ? elmondta, a szereposztásnál kimondottan előny volt, hogy a Jászai Mari színháznak nincs saját társulata, így az igazgató felkérésére színpadra állított drámához szabadon lehetett színészeket választani.
    
A címszerepet játszó Balsai Móni és a férjét, Helmert alakító Crespo Rodrigo korábban már dolgozott együtt, hozzájuk csatlakozott a Jászai Mari Színház közönsége által már jól ismert Honti György Doktor Rank és Egyed Attila Krogstad szerepében.
    
A dráma keletkezésének idején felfoghatatlan volt, hogy egy nő azért hagyja ott a férjét és a családját, mert nem érzi jól magát a kapcsolatban. Ma ez már nem számít bűnnek, mégis sokan élnek egyenlőtlen viszonyban, pedig semmi nem kényszeríti őket erre ? mutatott rá Guelmino Sándor, hozzátéve: Ibsen drámájában már a kezdetekkor feszültséget teremt, hogy Nóra és a férje között látszólag minden rendben van, de párbeszédeikben nem esik köztük egy őszinte emberi szó.
    
Nóra nyolc év házasság és három gyerek után egy családi krízishelyzetben másfél nap alatt ébred rá arra, hogy az apja után a férje is csak egy babának tartja és otthonuk is egy babaház. Élete első komoly beszélgetése a férjével egyben az utolsó is lesz.
    
A polgári lakást szimbolizáló díszlet Cziegler Balázs Junior Prima-díjas tervező munkája. A szokásos szobabelső mellett a színpad bal oldalát egy mászófal foglalja el, ide rejti Nóra azokat az édességeket, melyeket férje számára tilosnak nevezett. A színpad elején, a függöny helyén egy óriási hintában ülhet a címszereplő, közeli kapcsolatot teremtve a nézőkkel.
    
A jelmezeket Kárpáti Enikő tervezte. A darabban színpadra lép még Major Melinda és Tóth Rita.