(MTI) - Mint Féner Tamás elmondta, Sándor Ivánnal a Film, Színház, Muzsika című hetilapnál dolgoztak együtt, így mindketten személyesen ismerhették a Kossuth-díjas színművészt.
A 165 oldalas könyv nem hagyományos életrajz, inkább esszékötet, amely 14 fejezeten keresztül követi nyomon Gábor Miklós életútját - jegyezte meg Féner Tamás, akinek néhány dokumentumfotó mellett mintegy 35 előadás- és próbafelvétele díszíti az albumot.
"Nagyon jó színész volt, benne mindig érezni lehetett egy számomra izgalmas kettősséget az indulat, az erő, illetve az intellektus között, amely kicsit túlzottan is kontroll alatt tartotta őt, de engem ez vonzott" - emlékezett az 1998-ban elhunyt művészre a fotográfus.
Mint Féner Tamás elárulta, a felvételek java része a Madách Színház előadásain készült. "A Madách azokban az időkben a csúcsra járt, és én is ekkor kezdtem a színházi fotózásban felfedezni, hogy miről is szól a műfaj. Akkoriban úgy volt divat színházat fotózni, hogy a kollégák felvonultak két világosítóval, és megkérték a színészeket: gondoljanak arra, mintha azt mondanák, hogy..." - idézte fel a fotóművész.
Elmondása szerint Féner Tamás jobban kedvelte, ha előadás közben fényképezhetett, amit egy Básti-féle Oidipusznál próbált ki először, de második alkalommal már a Gábor Miklós főszereplésével bemutatott Hamletet örökítette meg ily módon.
"Annál a Hamletnél érezni lehetett, hogy valami nagyon fontos dolog történik. A darabot ma biztos nem lehetne úgy elmondani, de Gábor Miklós sok mindent átadott szabadságban, intellektuális megközelítésben, ami akkor nagyon kemény áttörésnek számított" - beszélt a nagy hatású Shakespeare-előadásról.