(MTI) Szombaton a Hand Stories előadása előtt 18:30-tól Balázs Zoltán színész-rendező, a Maladype Társulat művészeti vezetője beszél báb és színház kapcsolatáról a Trafó Kávézóban. A bábszínházi produkció családi vállalkozásként született. Jeung Faj készítette a bábokat, míg azok ruháit a húga varrta, az előadáson pedig felmenőik történetét adják elő: a bábművészet és a bábművészek meséjét a 60-as évek Kínájától napjaink Franciaországáig.
Az 1964-ben Kínában született Jeung Faj a családjában immár az ötödik olyan generáció tagja, amely hagyományos kínai bábművészettel foglalkozik. Négyéves korától tanulta a mesterséget apjától, akinek a kulturális forradalom megváltoztatta az életét. Jeung Faj ma Hongkongban él, fáradhatatlanul gyakorolja mesterségét és az egyik legjelentősebb bábkészítő-művész Kínában ? olvasható a Trafó ajánlójában.
Mint írják, Jeung Faj az elmúlt években számos filmben és színházi előadásban dolgozott, tanított, megalapította saját társulatát és bejárta a világot előadásaival; rendszeresen mutatja be műveit például Franciaországban.
A Scenes of Peking Opera című egyszemélyes produkciójával közel húsz éven át turnézott világszerte Ázsiától Amerikán át Európáig ? Jeung Faj e turnésorozat során ébredt rá, hogy beszélnie kell saját történetéről, saját élményeiről, emlékeiről, amelyekkel egyúttal a kínai bábművészet történetét is bemutatja egészen intim, személyes nézőpontból.
A 2011 elején bemutatott Hand Stories arról szól, hogyan tartóztatták le Jeung Faj apját a kulturális forradalom idején, hogyan kiáltották ki a rendszer elárulójának, hiszen a forradalom hívei semmire sem tartották azt a művészi hagyományt, amelyet követett. Jeung Faj apja nem élte túl a börtönt. Ennek a megrázó élménynek a feldolgozása az előadás, amely a politikai tartalmat minden korosztály számára lenyűgöző formával és technikával mutatja be.
Mint rámutatnak, a kézzel készített, színes, aprólékosan kidolgozott, kicsi, emberarcú bábok vagy a fekete pikkelyekkel borított sárkány figurája a gyerekeknek adhat élményt, míg a történelmi háttér, a családi történet kultúrpolitikai vonatkozása a felnőtt nézőket gondolkodtathatja el. Az előadást 12 éves kortól ajánlják.
"A tradicionális bábszínházat gyakran élesen elválasztják a kortárs bábművészettől ? ez az előadás pontosan azt mutatja meg, hogy az ősi technikák folyamatos változásban vannak? Így tanultam én magam is a báb művészetét, ezt tapasztaltam meg és bízom abban, hogy ezt adhatom tovább egy új generációnak" ? idézi Jeung Fajt a Trafó közleménye.