Naivan poétikus csoda

Egyéb

A vézna fiatalember az előadóművészet szinte valamennyi ágazatát felhasználva jól beletuszkol minket egy liftbe és meg sem áll egészen az égig. Hogy együtt repülhessünk valóság és illúzió között.
Persze a zsonglőrködés és a számtalan trükk, mellyel Ménard elkápráztat, már önmagában is élményszerű, de ennél még sokkal többet ad. Együtt táncol labdáival, mintha maga is közülük való lenne.
Olyan energiával, folyamatossággal mozdul pillanatról pillanatra egészen egyedülálló tánctechnikájával, hogy nem is hiszem el, ebből ki lehet szállni. Hogy ez a lift valaha is megáll, mert hihetetlenül megnyugtató ez a folyamatosság. Miközben emberi mivolta végett a végtelen hibalehetőségek száma közelebb hozza a valósághoz, hogy aztán megmaradhasson a tökéletesség illúziója minden pontos mozdulat után.

Valójában egy naiv lelkű poéta rejtőzhet a művészben, hiszen arcai, mozdulatai, tettei mind-mind erről árulkodnak. Az őt fátyolként eltakaró vászon mögött úgy tartja karjaiban labdáit, mintha éppenséggel egy csecsemőt óvna. Aztán érzi, nem mehet ez így örökké, meg kell válnia tőlük, hogy beborítsák a színpadot.
Hiszen a zsonglőr élete épp akkor teljesedik ki, amikor egy pillanatra búcsút int játszótársainak, a labdáknak, majd azok ismét visszaérkeznek hozzá.
Már-már szerelmi légyottban teljesedik ki játéka, amint a nagy fehér labdával csodaszépen lassú, finom tempóban ismerkedik. Elválik tőle, elfordul, majd gondol egyet és ismét magához szorítja. Aztán megpihen picit a jéghidegen izzó, narancsszínű gumifotelben és gondolkodik.
Mivé érhetne munkája, merre mehetne tovább? Felpattan, labdáival egymásra hangolódnak, majd bájos esetlenséggel próbálgatja megmosolyogtató ötleteit. És a zene kattan, pattog, lüktet egyre gyorsabb ütemben. Észre sem veszem, Ménard már fel is vette a ritmust és őrült tempót diktál.

Hervé Diasnas muzsikája is egészen különleges világba repít. Megfoghatatlan ritmusokból, átlényegült hangzásvilágból alakul át tapintható zeneművé, néha rettentő humoros mozzanatokkal. Mint ahogyan a Rémy Balagué rendezésében készült produkció is magában rejt egyfajta groteszk humort. Olyat, mely az emberi esendőségből, naivitásból táplálkozik. A video- és filmrészletek pedig végképp egy másik világnak nyitnak ajtót. A különleges technikával operáló vetítések ugyanis megteremtenek egy másik, három dimenziósnak tetsző létezést, mely hamarosan összefolyik a valódival, hogy már ne tudjak dönteni. Nem is akarok választani, hiszen így együtt van értelme a nagy egésznek.
A szürreális, álomszerű képek elkápráztatnak, megnevettetnek, elfeledtetnek minden mást, ami köröttünk létezik. Egy teljes órán keresztül nincs probléma, gond, adótartozás vagy családi konfliktus. Csak egy romantikusan szép világ van, melyről Philippe Ménard bizonyosan hiszi, tényleg létezhet.
Eközben pedig titkokat árul el magáról. Lenyűgözően elragadó színészi képességével elmeséli életét, érzéseit, problémáit és amit erről az egészről gondol. Arról, ami körülötte van vagy éppen lehetne. Hogy aztán meghatóan székhezragasztó katarzisban csúcsosodjon ki az előadás, ahol ő maga tényleg egyedül marad. Játszótársai nélkül.
Egyetlen személyiség, egy egyszerien eredeti karakter marad csupán a színen, aki képes volt egy órán keresztül olyat nyújtani, mely még hosszan elgondolkodtat és tán segít abban, hogy a szépet is lássuk a valódiban.