Korábban Atelier (Műhely) néven, idén első alkalommal megváltozott címmel: Trans. Form@ Nemzetközi Színházi Fesztivál. Erre az avantgárd és kísérleti színházi produkciókat felvonultató fórumra hívták meg a szolnoki társulatot. A Szigligeti Színház a romániai Sorin Militaru rendezte Übü című darabját mutatja be Mikó István főszereplésével a június 12 és 19 között zajló fesztivál zárónapja előtt.
--------------
2004/2005-ös évad
ötödik szobaszínházi bemutatója
a Szolnoki Szigligeti Színházban
Alfred Jarry:
ÜBÜ
Fordította: Csurulya Csongor
Szereplők:
Übü papa Mikó István
Lelkiismeret Egri Márta
Übü mama Gombos Judit
Szabad polgárok, nemesek,
Pfináncok, bírák
Barabás Botond,
Czapkó Antal,
Gubík Ági,
Kaszás Mihály,
Sárvári Diána
Díszlet-jelmeztervező: Horatiu Mihaiu m.v.
Színpadi mozgás: András Lóránt m.v.
Zene: Horváth Károly m.v.
Segédrendező: Deme Gábor
Rendező:
Sorin Militaru m.v.
Sorin Militaru 2001-ben végzett a Román Nemzeti Színház- és Filmművészeti Egyetem rendezői szakán. Még abban az évben a Br?ilai Színházban megrendezi Csehov novellái alapján A 6-os számú kórterem című darabot, amiért is a legjobb fiatal rendező díjra jelölik.
A következő év új állomása a Bukaresti Odeon Színház, ahol Werner Schwab: Genocídium avagy a májamnak nincs semmi értelme című művét viszi színre. Munkáját a Legjobb Rendezés Díjával ismerik el.
Sorin Militaru rendezte Peter Turrini: Jar de Munte (Tűzvész a hegyen), Werner Schwab: Elnöknők című alkotását. Utóbbit a Bukaresti Act Színház produkciójaként. A Bukaresti Prométheusz Színház Gertrud Fussenegger: Ich bin Ophelia művének rendezésére kérte fel, majd a franciaországi Busang következik. A nemzetközi fesztiválon Sorin Militaru Bartók-művet rendez, a Cantata profanát. Sikert hoz számára a Marosvásárhelyi Látványszínház Fesztivál is. A Székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház társulatával Csehov: Sirály című darabját mutatja be. Ezért a produkcióért a Fesztivál Rendezői Díjával ismerték el kimagasló rendezői teljesítményét.
Az elmúlt évadban a szolnoki közönség is megismerkedhetett Sorin Militaru munkájával. A szobaszínházban az ő rendezésében láthattuk Marguerite Duras: Ketten egyedül című darabját.
Alfred Jarry: ÜBÜ
Szahar! - ezzel a "mondattal" is be lehet vonulni az irodalomtörténetbe. Feltéve, hogy Übü papa mondja. Ez a nagyevő, nagyivó, lusta, gumigerincű, lélektelen, ám nagyravágyó gonosztevő, aki sorra teszi el útjából ismerőseit, barátait és ellenlábasait, hogy elérje hőn áhított célját: a trónt. Bohóctréfának indult, a gulág, Pol Pot és Auschwitz után Európa arcára fagyott a mosoly.
Alfred Jarry , a faliszekrényszerű fülkében, porcelán baglyok társaságában lakó, pálinka helyett olykor piros tintát ivó, temetésekre császárkabátban és biciklisjelmezben járó, halálos ágyán utolsó kívánságul fogpiszkálót kérő, hosszú hajú vagány és égbe röhögő bohém - ma már a francia irodalom klasszikussá lett fenegyereke.
Az Übü király eredetileg egy diákbohózat bábváltozata volt, s nem más, mint egy szophoklészi című, shakespeare-i cselekményű, rabelaise-i nyelvezetű diáktréfából világirodalmi rangra emelt rémbohózat: szokatlan vegyüléke a tiszta színháznak, a bohóckodásnak, a nonszensznek és a mítosznak. Übü papának ott a helye az emberiség nagy jellemcsarnokában Figaro, Sancho Panza és Falstaff mellett. Übü király a megtestesült hatalmi téboly, az ostoba, konok és kapzsi önkény jelképe.
A darabot a szolnoki Szigligeti Színzház szobaszínházában a kitűnő román rendező, Sorin Militaru állítja színpadra Mikó Istvánnal a címszerepben.