Rozs, tenyerek

Színpad

 Rozs Tamás és a kaposvári főiskolások

Rozs Tamás a tőle megszokott szerénységgel mondja el többször, hogy a másodévesekkel Kovács Márton dolgozik, ő pedig helyettesíti. Árulkodó persze, hogy mindent tud ? az egyetemen folyó együttműködésről árulkodik ?, csak éppen az aktuális munkában benne levő tanárhoz képest elégedettebben nézi a leendő színészeket. Az óra egészen egyszerű hangokkal és ritmusokkal játszva kezdődik, és végig olyan minimális eszközigénnyel mutatnak be változatos gyakorlatokat és készülődő anyagokat, hogy afelől megnyugszom, ha vége lesz a világnak és véletlenül egy ilyen osztály, esetleg pont ez valahogy mégis túléli, akkor sziszegni, zizegni, pöfögni, zörögni, kopogni, dobogni, és még annyi minden mást fognak, hogy kiderül, még nincs vége a világnak. Akkor pedig akadnak fadarabok, régi oskolai padok, kicsi háromszögre hajlított gömbvasak, bőrfogantyús rézfedő párok, kókuszdióhéjba applikált fémpálcika sorok, esetleg gitár, pianínó, dobkészlet és kották.

Az ötnyolcadok kvinteszenciája, hogy körbejár, figyelmet kíván, kapcsolatot teremt az éppen szereplők és a nézők közt ? olyan egyszerűnek tűnik így; de mitől megy egyik este aztán, és mitől nem a másikon, ki tudja. A hallgatók a tökéletes helyettessel pörögtek, de már nem néztem fel, mert a fülledt délutánban hamar elbágyad a fej, egyszercsak egy rumbatök (talán ördögök csinálták) volt a kezemben. Nekem tetszik, ha ez a vég.