Ez sok vagy kevés?
A SZÍNHÁZ szerepe a magyar társadalomban, megszületésétől kezdve, a nemzeti nyelv ápolását és a nemzeti függetlenség kivívását tűztett a zászlóra. A mindenkori elnyomó hatalommal szembeni egyik szervező erő a magyar szó, a magyar színház. A színpadon, ha nem is mindig szóban, de játékban megjelentek olyan közösséget szervező gondolatok, amelyeket tiltott a hatalom. Emlékezzünk csak a rendszerváltást megelőző időszak - hogy csak a legkirívóbbat említsem - Sütő András politikai tüntetés számba menő előadásaira a Nemzeti Színházban a '80-as években. Ennek megfelelően a színházi szakma a társadalomban megbecsült egzisztenciának számított. Ez a méltán kivívott rang a teljesítményen túl, köszönhető volt a háborút követő nagy színházművész generációnak: Major Tamás, Gellért Endre, Várkonyi Zoltán, Gobbi Hilda, Básti Lajos és sokan mások jól szót értettek a nagy-politikával, amelynek fontos volt, hogy a népszerű művészeknek ne legyen személyes okuk panaszra, így kivételezett helyzetben volt a szakma. A rendszerváltást követően hosszú időre gyakorlatilag megszűnt a filmgyártás, a televízióban nem készülnek tv-játékok, a rádióban hangjátékok, és bár a színházi struktúra nem omlott össze, de a benne dolgozók kényszer-vállalkozókká váltak. A társ intézményeknél elszenvedett bevétel kiesés következtében egzisztenciális helyzetük -a korábbi kivételezett állapothoz képest különösen- egyre nehezebb: az inga kileng az ellenkező irányba. Színházi törvényre van szükség, hogy a megőrzendő megmaradjon, és hogy végre a színházakban dolgozók megfelelő törvényi környezetben dolgozhassanak. Évtizedek óta közkeletű szólás a szakmában: "ha betartanánk a ránk vonatkozó szabályokat, egy színházban sem menne föl a függöny". Árú-e a kultúra? Emlékezzünk, milyen élénk vita folyt az ÉS hasábjain erről pár évtizede. Lássuk be - és a könyvszakma mostani felfutása jó példa erre - a PIACON kell helyt állni. Az természetes, hogy a színház nem lehet meg támogatás nélkül, de tudomásul kell venni, hogy az Állam (vagyis az adóforintjaink) csak olyan és annyi színházat tud fenntartani, amelyek ésszerű működtetés mellett gazdaságosan is működnek. Nem kétséges, a Nemzeti Színház, az Operaház, a Bábszínház(ak) és a gyerekeknek szoló színháznak állami támogatást kell, kapni. Az is nyilvánvaló, hogy az un. "művész színház" is, DE mennyien legyenek?, kell ennyi? - megérdemli ennyi? -, hogy annak nevezzék őket??? A számítások szerint a színházi szakmának a megfelelő működtetéséhez szükséges pénz a rendelkezésére áll most is - az elosztáson kell változtatni! Színház a piacon Budapesten a színházak többségének, - ahol ezt a fizetőképes kereslet megengedi - piacon volna a helye. Shakespeare, Moliere ott jeleskedett, Csehov, Ibsen, Shaw ott lettek naggyá, Molnár, Szomory, Bródy és mind a híres amerikaiak ott kovácsolták sikereiket. Továbbá, ma Magyarországon, piacon van már a könyv, az újság, az elektronikus média jelentős része, és ha élvezi is az állam támogatását, a filmgyártás is vállalkozásokban működik. Ugyanakkor a jelenlegi támogatási rendszer korszerűtlen, elvtelen és igazságtalan.Például ha valaki egy musicalt néz meg, az Operettben 5000, míg a Madáchban 2400 forint támogatást kap. Ha vígjátékot néz, a Radnótiban 6400, a József Attilában 2900, míg a Vidám Színpadon 1400 forint támogatást kap jegyéhez az adóforintokból. Vajon miért? Szándéka ez a tulajdonosnak? Mi legyen a támogatás mértéke? A következő táblázat erre igyekszik választ adni. Abból indulok ki, hogy a színházak piaci alapon októbertől május végéig, tehát nyolc hónap alatt, havi 25 estével számolva 200 előadást tudnak kitűzni.- Ilyenek a magyar színházbajárási szokások. Kapacitás alatt pedig nagyszínházi és stúdió székeiket együtt értem. Nem tekintettem, hogy a stúdió színházak kevesebbet játszanak, vagy nem 100%-os a nézőterek kihasználtsága. Jobb ezzel azonnal így számolni, máskülönben tág tere nyílna a folyamatos kozmetikázásnak. 2500 forint az az átlag-jegyár, amit ma egyfelől valóban megfizetnek a nézők egy jegyért, valamint a budapesti nagyszínházak, a Víg, a Madách, a József Attila, ma is megközelítőleg ilyen állami (fővárosi) támogatás mellet működnek. Tehát mondjuk, az állam 2500 forintot adna minden székre évente 200-szor. |
|
A táblázat értelmezésekor legfontosabb annak tudatosítása, hogy az csupán számokkal, önkényesen kiválasztott értékekkel operál. Az élet megragadására egyéb megfontolások nélkül alkalmatlan. Ugyanakkor kitűnik belőle a következő: A kivételezett intézmények körét minél szűkebbre fogva, támogatásukat úgy kell meghatározni, hogy az szabad mozgást biztosítson nekik és emelje ki őket a piaci verseny viharából. Az új rendszer óvná a jelenlegi társulati és repertoár rendszer értékeit, ugyanakkor a szűken mért finanszírozás által keltett verseny mindenkit rákényszerítene a racionális, gazdaságos működésre, feljavítaná az épületállományt, színesítené a kínálatot, javítaná a minőséget és maradna még a kísérletező színházművészetnek is. Bevezetésével egy időben az állam 5 év moratóriumot hirdetne. Ez idő alatt mindenkinek reálértéken biztosítaná az adott támogatás szintjét. Utána a versenyben megerősödve, feljavult épületekben, karcsú működéssel mindenki felkészülne a nagy lépésre, hogy Budapesten az azt követő 10 évben, a fenntartó évi 10 %-kal csökkentve az állami támogatást, legtöbb színházát piacra küldené. Végül - az épületek tulajdonjoga maradna önkormányzati tulajdonban, vagy magántulajdonba kerülne,- Budapesten a kor követelménye és államháztartásunk állapota szerint a színházak zöme végre ismét a piacon működne. |