Az olvasható a programfüzetben, Párizsból tért haza. Miért volt a fény és a művészetek fővárosában, mikor tért haza?

A franciaországi élet számomra 1988-ban kezdődött. A Boulogne-i konzervatóriumba jártam, s ott is végeztem hegedű szakon. Hét évig voltam kinn, tanultam, dolgoztam. #8217;93-94-től "több részletben" költöztem haza, s alapítottam több formációt is.

Megmaradtak azért a kinti kapcsolatok?

Hogyne! A hangsúly helyeződött át. #8217;94 óta Magyarországon lakom, s elég sokat járunk vissza koncertezni.

Ez a zeneakar mióta létezik?

Néhány hónapja játszunk így együtt. Úgy vélem, megtaláltam az igazi felállást. A különlegesség abban van, hogy csak akusztikus hangszerek, két gitár, nagybőgő és hegedű alkotják. Így szeretnénk visszaadni a hot-swing stílust megteremtő Django Reinhardt zenéjének hangulatait. A huszadik század harmincas, negyvenes éveiben született meg ez a "Hot de Jazz" stílus, ez a minden ízében párizsi eredetű muzsika.

Mintha a dixielandra hasonlítana

Így van, ez egy tömény szving, nem áll messze a dixie-től. Ugyan olyan "forró" a kíséret, ugyan olyan sodró és lendületes.

Frankie laza vonókezeléssel uralja a koncertet: hol széles, lágy vonózással, enyhe glisszandókkal díszít, hol szűken, pattogósan, mintegy "hegyezve" a ritmust játszik különleges hangszerén. Több alkalommal "vív" párviadalt a nagybőgővel és a gitárral. A szólókat nyugtázó, kezdetben bátortalan tapsok a koncert végére vastapssá erősödtek, s nem úszta meg a zenekar ráadás nélkül. A repertoárban ritka és örökzöld dallamok egyaránt megszólaltak. Frankie Látó szinte minden technikát felvonultatott a fűzött vonóvezetéstől az üveghangokig.

balról: Birta Miklós, Horváth Márk, Horváth Balázs és Frankie Látó
A hegedű az a hangszer, melyet a legritkább esetben választanak gyerekkorban. Mondják, ez a legnehezebb. Hogyan lett hegedűs?

Nálunk ez családi hagyomány. Édesapám már harminchat éve a Szegedi Szimfónikus Zenekar tagja, hegedűs, édesanyám a jazzban és a könnyűzenében is otthonosan mozog. A családfánk egészen az 1900-as évek elejére vezethető vissza. Elsőszülött gyerekként nem választhattam: vittem tovább a tradíciót. Az öcsém már jobb helyzetben volt, kiváló dobos.

Beszédes a neve. A magyar népnyelv a jövendőmondót illette e szóval. Valós vagy felvett név a Látó?

Ez a rendes családi nevem. A Frankie a művésznév, egyébként Ferenc vagyok.

Valami furcsát láttam a hegedűjén: öt húrja van. Ilyen megoldást a gyimesi csángók használnak: egy zengetőhúrt fűznek be a többi alá

Valóban, az én hegedűmön öt húr van. A brácsa C húrját tettem fel ötödiknek, rendesen behangolva, nem zengető, hanem játszó húrként. Maga a hangszer öszvér megoldás, mert a hegedű testébe brácsa nyakat építettem; így kényelmesen elfér mind az öt húr. Egyébként a reneszánsz hangszerek között találunk az enyémhez hasonló darabot.


Horváth Balázs és Frankie Látó duója
Peregnek a számok, az I got the rhytm, a Hulló falevél, majd latin dallamok - köztük a Karaván - sorjáznak, hogy fergeteges swing, a Sweet Sue és a Sweet George Brown zárja a koncertet. Birta Miklós gitárjátéka kiemelkedő, szenzációszámba megy: akusztikus gitáron játszik nagyon gyors és virtuóz dallamokat, válaszra provokálva a hegedűt, hogy egy kemény akkorddal a közös, zenekari játéknak engedjen ismét teret. A kíséret és a bőgő együttes játéka itt-ott a bendzsót idézi.

Birta Miklós
Nem hallottunk saját számokat, nem említett hanglemezt. Mikor törlesztik az "adósságot?"

Készülnek az új szerzemények, ha mégoly nehéz is ebben a műfajban "újat" alkotni! Erre egyébként egy CD (is) az apropó. Tárgyalunk két olyan támogatóval, akik örömmel áldoznak ránk, de saját anyagot kérnek! Ezen dolgozunk gőzerővel. A stílus viszont marad: a varázslatos, vidám, életerős djangologhy!

Fotók: A szerző felvételei