A fesztivál legfőbb célja az új művészeti elképzelések fejlesztése, az alkotók találkozásának elősegítése és műveik bemutatása, feltárva a színpadi művészet és a képalkotás együttélésének, átjárhatóságának lehetőségeit. A széles spektrummal rendelkező program jelentősen merít a képzőművészet, a videó- és digitális technikák eredményeiből, ami az előadóművészetek számára teljesen új utakat tár fel. Az események műfaja is eltérő: munkabemutatók, előadások, filmvetítések, installációk, koncertek, kiállítások, térspecifikus események, cirkusz ? de ami minden bemutatóban közös, az a mozgókép.
Programok:
2005. november 1-30.
A TEMPS D?IMAGES Fesztivál előtt, alatt és után:
PERFORNITORIUM ? Avagy szekrényben az igazság
/ kiállítás a Trafó Kávézóban
A kiállításon megjelenő régi, ódon, olykor eredendően ízléstelen szekrények külső formájukban más üzenetet hordoznak eredeti rendeltetésüknél. Szinte ingerlik a nézőket a kukucskálásra, kutatásra, hogy kiderítsék, hogy vajon mit rejt a fiókok mélye. A bútordarabok ?élőlényekké" váltak, a hivalkodó külső ellenére egyszerű titkokat takarnak. A kíváncsi nézők pedig önmagukkal szembesülnek, hiszen mindannyian igyekszünk elrejteni a világ elől valamit (amit pedig jobb lenne megmutatni), és ez nem más, mint valami, ami emberi, ami tiszta, ami intim.
2005. november 10. 19h
A Temps d?Images keretében a Trafó Galéria bemutatja:
Második jelen / kiállításmegnyitó
2005. december 4-ig
A Holokausztra való emlékezés összetett és sokrétű folyamatát különféle oldalról megközelítő és modellező munkákat választva kiindulópontjául a Második jelen nem egyetlen téma, hanem a munkák mintegy kaleidoszkópszerű együttállásaira és keresztreferenciáira épül. A kiállítás olyan művekre és művészekre koncentrál, amelyek és akik a történelmi és személyes emlékezet, valamint a dokumentáció viszonyával, az emlékezet és a prezentáció átpolitizáltságával és a történelmi/személyes traumák ábrázolásának lehetőségeivel kapcsolatos kérdéseket a kortárs nemzetközi művészet kontextusában vizsgálják.
2005. november 11-12. 20h
A Temps d?Images és a Flamand Szezon keretében:
Peeping Tom: LE JARDIN (A kert) / tánc
A belga társulat a valóság karikírozásának nagymestere. Ez a munkájuk egy filmből és az azt követő táncból áll. A brüsszeli éjszakai bárban forgatott, leginkább rémálmot idéző film egy korlátokat nem ismerő világba ragad el, amelynek abszurditását a főszereplő törpe énekesnő jelenléte fokozza. A furcsa snittek és látványok egy hangulat visszadására törekszenek, konkrét mese nélkül, így a néző a felderengő érzései alapján a számára legmegélhetőbb történetet vizionálja. A második rész egy szépen rendezett, kispolgári külvárosi kert banális valóságába visz, az unalom-áztatta hétköznapokba, a film 3 szereplőjével. Miközben egy táncos pár veszélyes csók-duettbe gabalyodik, addig a színpad túlfelén egy idős, szánalmas öregember számol el életével.
2005. november 13. 20h
Műhely-munkabemutató a Temps d?Image keretében
Élőkép-társulat: Lepkévé válás ? Konspiráció / vizuális színház
Az Élőkép Társulat olyan vizuális színház létrehozására tesz kísérletet, melynek szereplői nem emberek, hanem élő szobrok, természeti formációkra, állatszerű lényekre emlékeztető alakok. Az előadók színes elasztikus anyagba burkolt teste, illetve az egész színpadot borító textilréteg élő textúrát képez, melynek segítségével egy nem létező világot varázsolnak színpadra az alkotók. A vetített képek, animációk a térképzést, a tér tágítását és egy különös atmoszféra megteremtését szolgálják és fokozzák a vizuális élményt.
2005. november 15. 20h
A Temps d?Images keretében a Francia Intézet és a Trafó bemutatja:
Compagnie Derni?re Minute/Pierre Rigal (F): Érection / tánc
Pierre Rigal két éve ezzel a koreográfiájával debütált és került a táncszcéna érdeklődésének középpontjába. A táncszóló a vízszintesből függőlegesbe kerülés történetét meséli el. A minimalista és radikális mozgáskísérlet több réteget gyúr eggyé: értelmezhető az emberré válás, az egyedfejlődés folyamataként, ahol az álló helyzet felé törekvés minden szakaszában tetten érhető a bizonytalanság. Tekinthetjük egy férfi történetének, ahol a különböző életszakaszok peregnek le a szemünk előtt. A felemelkedésnek egyúttal társadalmi jelentőség is tulajdonítható, a felkelés viszont már a lázadás egyik formája... Rigal fizikai korlátaival szembesülve minden lépést kielemez, játszik a tengelyekkel, a térrel, melyet a padlóra vetített videó képei furcsa univerzummá alakítanak át. Kísérlet az ember fizikai korlátainak lerombolására félúton a súlytalanság és a humor között.
2005. november 18-19. 20h
A Temps d?Images keretében bemutatjuk:
Rui Horta (P): Set up / tánc
Rui Horta Európa legismertebb koreográfusainak egyike, aki a világ nagy kortárs táncfórumainak meghódítása után visszatért Portugáliába, hogy saját iskolát és kulturális központot létesítsen. Kiforrott, biztos mozgáskultúrájú táncosok által előadott dinamikus, kínosan pontos koreográfiák jellemzik. Ebben az előadásban virtuozitásával feloldja a tér, a távolság és az arányok fogalmát. A színházi technika nyújtotta lehetőségek teljeskörű kiaknázásával értelmezi és érzékelteti a táncba foglalt költészetet. Felgördülő, majd hirtelen összezáródó függönyök, változó terek és helyzetek, a nézők között táncoló szereplők, avagy a táncosok között ülő nézők stb., mind a közönség elbizonytalanítását célozzák.
2005. november 20. 20h Nemzetközi premier!
A Flamand Szezon és a Temps d?Images keretében bemutatjuk:
Flat Earth Society : Oysterprincess / némafilm koncert
A zeneszerző Peter Vermeersch által alapított belga Flat Earth Society kétségtelenül az európai avantgarde és jazz szcéna egyik legprominensebb képviselője. A tizenhét tagú együttes koncertjei leginkább olyan autózáshoz hasonlíthatók, ahol az ember bármikor frontálisan ütközhet a szembeszáguldó, egymástól teljesen eltérő stílusokkal, legyen az kortárs zene, R&B, latin, vagy free jazz. Az együttes budapesti koncertjén legújabb projektjét, az Oysterprincess-t mutatja be. Ernst Lubitsch azonos című, 1919-ben készült némafilmjéhez a zenekarvezető Vermeersch írt zenét, melyet az együttes az összes kísérő hangeffektussal együtt élőben ad elő.
2005. november 21. 20h
Juhász András : Rész??_m / videoperformansz + táncfilm vetítés
Műhely-munkabemutató a Temps d?Images keretében
Helyszín: MU Színház
Juhász András munkáival a TÁP Színház előadásain találkozhattunk először. Ebben a performanszában az előadók testére, fejére erősített, őrájuk intim közelire irányított kamera képeit vetíti ki és manipulálja. Ez a technika számára azért érdekes, mert a szereplők és zenészek érzékszerveinek közelbe hozásával a bennük zajló érzelmi változásokat teszi láthatóvá, és így a legapróbb belülről jövő rezdülések sem kerülik el a néző figyelmét.
2005. november 23. 20h
Gaëlle Bisellach-Roig (B): Débordement (Áradás) + táncfilm vetítés
Műhely-munkabemutató a Temps d?Images keretében
Helyszín: MU Színház
Gaëlle Bisellach-Roig tárgyakat manipulál, táncos és zsonglőr, ez utóbbit a testével, a tárgyakkal és ezúttal képekkel is teszi. Előadása a mozdulatra épül, amelynek részleteit a videó hozza közelebb. Segítségével kiszökhetünk egy képzeletbeli világba, amely a testet elárasztó spontán érzés-özön felszabadulása, a francia cím is erre utal: ?Débordement", azaz ?Özönlés".
2005. november 25-26. 20 h
A Temps d?Images keretében bemutatjuk:
Nagy Fruzsina - Pater Sparrow: Recycle / divatfilmszínház
A Recycle hagyományos műfaji kategóriákkal nem meghatározható: színház, performansz és film; látvány, divat és zene egyenértékű szimbiózisa. Az összekötő elem a ?hulladék újrahasznosításának" fogalmi köre. Ez a téma jelenik meg az előadás dramaturgiájában, a vetített filmekben, a ruhákban és látványelemekben, egyfajta szabad asszociációs teret képezve. A divatfilmszínház egy férfit és egy nőt mutat be, akiknek útja eleinte külön-külön fut, mígnem egy ponton találkozik és felcserélődik; eközben a ?kifutón" extrém ruhaköltemények vonulnak végig egy vetítéssel kísért látványshow keretében.