Vukán György a magyar kortárs zeneművészet nagyhatású, óriási termékenységű zongoraművésze-zeneszerzője. Mint zeneszerző közel 140 filmzene alkotója. Fábry Zoltánhoz mély művészi-emberi kapcsolat fűzte. Fábry erősítette meg abban, hogy "az ember állandóan improvizáljon". Vukán ír más műfajú zenéket is, és túl van az ötvenedik saját CD-jén. Szinte páratlan az a sokszínűség, amelyet dzsesszkompozíciói révén a hallgatóság elé tár. A mindig új utakat, új zenei megnyilvánulási formákat kereső, az új kihívásokban szívesen megmerítkező Vukán oeuvre-jében újabb sikeres állomásnak tekinthető a Gentle Love. Ilyen mérföldkő volt például az utóbbi időből az 1997-es Love Poems című albuma, amelyen Pablo Neruda: Húsz szerelmes vers és Egy kétségbeesett ének című költeményeire komponált dalokat hallhattunk. Most ez az új lemeze hasonlóképpen reveláció.
Vukán György és Fábry Zoltán
Az albumon két új művel örvendezteti meg hallgatóit Vukán. Az egyik (Gentle Love - Suite) 41 és fél perces új, önálló alkotás, a másik pedig Rodrigo közismert és népszerű Aranjuezének újrafogalmazása. A Gentle Love nyolc tételből álló olyan költészet, amely dzsesszes jellege ellenére prezentálja mindazt, amit a XXI. században a zenei alkotásokról gondolunk.
Ez a típusú zene nem vájt fülű sznoboknak készült, de azon sem lehet rajta kapni a szerzőt, hogy bármiféle engedményt tett volna a popularitás irányába. Széles stiláris skálán nagyon is következetesen fogalmazza meg, amit ma a zenéről gondol. Minél többször hallgatjuk meg ezt az új Vukán-művet, annál több rétegét fedezhetjük fel. Ez a szerzemény egyszerre zene és költészet. Legjobban azok a tételek szívbemarkolóak, ahol nagyon-nagyon halkan, visszafogottan szólal meg a mű. A fájdalmat és gyönyörűséget egyszerre kiváltani képes muzsika Vukán 1994-ben komponált, majd 1999-ben CD-n is megjelentetett The Sound of the Violin című szerzeményéhez hasonlítható. Bár akkor (a személyes megszólíttatás okán) a zongorista-zeneszerző hegedű-zongora szonátát írt, mégis felfedezhető párhuzam a jelenlegi, fúvós dominanciájú lemezzel.
Bizonyára hozzájárul ehhez, hogy a Gentle Love témájának bemutatásában Vukán mint zongorista szintén közreműködik: ritmikája roppantul plasztikus, gyöngéden játszik ki minden hangot, nincsenek elkent futamok. Minden szólam tisztán és elkülönítetten élvezhető, miközben úgy érezzük, mintha nagyon gyakran improvizálna, könnyedén fogalmazna. A fuvolaszóló tökéletesen követi a szerzői szándékot: gyengéd, szerelmes, szelíd, de határozott, ahol kell, dinamikus.
Az album másik darabja a 17 perces Aranjuez, amelyben Vukán úgy fogalmazza újra Rodrigo slágerként elkoptatott muzsikáját, hogy az valójában már-már önálló alkotásnak hat. A klasszikus zenéhez és a dzsesszhez egyaránt szoros szálakkal kötődő művész számára a crossover a magától értetődő, természetes közeg, amelyben úgy siklik, cikázik, lubickol, mint hal a vízben, s amelyben minden megszólalásából árad a rátalálás öröme. "Megnyilvánulni műfaji korlátok nélkül, ez a crossover lényege. Feloldódni a zenében. Ez belső szabadságunkhoz, önmagunkhoz, és ezáltal Istenhez vezet." - írta Vukán György egy korábbi lemezéhez.

Vukán zsenialitása abban rejlik, hogy szinte érintetlenül hagyja az eredeti kompozíciót, miközben improvizációjában eredeti motívumok sokaságában gyönyörködhetünk. Átirataiban - az ő megfogalmazását kölcsönözve - olyan rögtönzésszerű elemekkel, meglepetésekkel operál, amelyekkel nem bántja meg a klasszikus szerzőt, csak egyszerűen elmondja saját gondolatait, érzéseit is a műről. Így volt ez például a két évvel ezelőtt megjelent Chopin-CD-jén is, s így van ez most is a Gentle Love esetében. Vukán zeneszerzői hitvallása (egyben erénye is), hogy a régi értékeket ötvözni kell az új, jó stílusokkal.
A lemez szólistája Horgas Eszter(fotó) fuvolaművész, aki szintén otthonosan mozog a crossover világában, és nem először játszik együtt Vukán Györggyel és együttesével, a Creative Art Trióval (további tagjai: Berkes Balázs és Balázs Elemér). A Budapest Saxophone Quartet tagjai (Szepesi Bence, Puskás Levente, Tószegi Bernát, Horváth Marcell) a szaxofonművészet magasiskoláját adják elő. Nálunk utoljára az LP-k megjelentetése idején mondtak ítéletet a lemezborítókról. Négy évvel ezelőtt a világsztár operaénekes, Cecilia Bartoli Vivaldi-albumának külső megjelenése - szöveggel, képekkel illusztrált, nagyon szép könyvecske - "kényszerítette" a kritikusokat, hogy a zenei teljesítmény mellett a tálalásnak is szenteljenek dicsérő szavakat. Most hasonló a helyzet a Vukán Gyögy magánkiadásában megjelentetett Gentle Love borítójával: egyszerű, finoman elegáns, mégis míves, megkapó s magával ragadó. A nyomdai kivitelezésében is igényes borítót Vukán régi alkotótársa, Rozmann Ágnes tervezte. Ha a szép magyar könyvek mintájára minden esztendőben díjaznák a CD-borítókat is, akkor Rozmann Ágnes bizonyára egyöntetű elismerésben részesülne.

Vukán György zenei pályáján ismét egy termékeny szakasznak lehetünk részesei. Jövő évi naptára már most tele van koncertekkel, melyek közül csak egyet emelünk ki: a Matáv Szimfonikus Zenekarral 2004. február 6-án saját Zongoraversenyét fogja előadni. Az idei őszön Vukán György megtisztelő felkérésnek tehet eleget: a Londoni Magyar Kulturális Központ a "Fókuszban Magyarország 2004" elnevezésű, nagyszabású magyar kulturális évad november 3-i nyitóhangversenyére hívta meg őt mint olyan művészt, aki egyszerre képviseli a magyar kultúra organikus, tradicionális és európai, modern oldalát.