1920x850_wagner_2019_galeria_01_600x265.png
Forrás: Müpa

A Kossuth-díjas karmester, akit a közönség a Wagner-napok minden koncertjén láthat a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának élén, éppen a Ringgel mutatkozott be 2001-ben a Bayreuth-i Ünnepi Játékokon, és az előadásokon nyújtott művészi teljesítményét az Opernwelt szakmai folyóirat Az év karmestere címmel ismerte el. A 2019-es Budapesti Wagner-napokon ennek a koncepciónak a továbbgondolt változata lesz látható.

Richard Wagner egészen új irányt adott az opera műfajának. Komoly küldetéstudattal járó zsenijét bevallottan ösztönei vezérelték. A zenéről való sokéves elmélkedése során az összművészeti alkotás szükségességéhez jutott el, és azt vallotta, hogy a művészetnek a mitológiára kell épülnie. Ehhez újszerű beszédmód, új nyelvezet megalkotását tartotta szükségesnek. A zenekart is egészen máshogy használta, mint elődei.


560x350_wagner_2019_galeria_08_600x375.png
Forrás: Müpa

Énekesei számára teljesen új kihívást jelentett a wagneri zenekarral énekelni. Úgy gondolta, hogy a zene a világ ősképe. A Niebelung gyűrűje elnevezésű operaciklusa négy műből, A Rajna kincse, A walkür, a Siegfried és Az istenek alkonya című darabokból áll. Wagnert 1870-ben kezdte foglalkoztatni a fesztiválszínház gondolata, melynek helyszíneként Bayreuth-ot, a bajor kisvárost tartotta ideálisnak. Bár terve az volt, hogy már 1873-ban A Niebelung gyűrűjével megnyílik az első Bayreuth-i Fesztivál, erre végül 1876-ban, II. Lajos király nagylelkű anyagi támogatásának köszönhetően kerülhetett sor.

A Wagner-recepció történetében nagyon komoly változást jelentett a Budapesti Wagner-napok elindulása. Fischer Ádám szerint Wagner bódító, mákonyszerű zenéjéhez meg kellett találni a megfelelő előadásmódot. Wagner állandóan kísérletezett, újított, így a budapesti kísérlet valószínűleg teljesen megfelelne elképzeléseinek. A zeneszerző operáinak librettói irodalmi értéket képviselnek.


wagner_600x541.png
Richard Wagner
A pénz és a birtoklási vágy tönkreteszi a világot, tulajdonképpen erről szól a Ring. A ma is aktuális történet a világegyetemet és az emberek azon belül elfoglalt helyét mutatja be. A megszerzett hatalommal a szereplők végülis nem tudnak mit kezdeni, az emberiség elveszett, mert a hatalomvágy motiválja. Wagner az operaciklust az utolsó darabbal kezdte, majd ehhez képest haladt előre a történetben, és mintegy előtörténetként fűzte hozzá Az istenek alkonyához a többi darabot. Fontos volt számára, hogy az egyes operák külön is előadhatóak legyenek.

A film szereplői szerint a Ring esetében a képi benyomások nagyon fontosak, Fischer Ádám pedig Hartmut Schörghofer rendezőt tartotta legalkalmasabbnak a feladatra. A cél az volt, hogy asszociációkat ébresszenek a nézőben, és megalkossanak egy olyan előadásmódot, ami a művet a fiatalok számára is fogyaszthatóvá teszi. A Müpa előadása ezért újfajta szcenikai elemeket alkalmaz, tulajdonképpen színházkoncentrátumnak is nevezhető, mert mindent bevet, ami egy színházban egyébként használatos. Az előadás az énekesektől a remek hangon kívül jó képzelőerőt is elvár, a filmben megszólaló szereplők szerint pedig a budapesti előadás és rendezés egyik nagy előnye, hogy hagyja őket a szerepükre koncentrálni.

A filmvetítés utáni beszélgetés során a rendező Bősze Ádám kérdésére elmondta, hogy a Ring rendezése bármelyik rendező pályáján nagyon fontos állomás, számára pedig egy beteljesült álom. A legnagyobb kihívást a Müpa terme jelentette, hiszen ez nem egy hagyományos operaszínpad, nincsenek meg azok a technikai feltételek, amik egy operában adottak. Ezért mindent redukálni kellett és új technológiákra volt szükség.

A rendező koncepciója szerint minden előkép mellőzésével, teljesen új szemlélettel nyúlt az előadáshoz. A nézők asszociációs képességének előhívása azt segíti elő, hogy mindenki a saját fejében tudja folytatni azt a ?mozit?, amit a színpadon lát. Az eltelt tíz év alatt a színpadkép lényegi elemei megmaradtak, a mostani felújítás során néhány dolgot azonban elhagytak és újakat hoztak be. Már nem lehet alapozni például az egy időben nagyon aktuális Müpa és Valhalla építése közötti párhuzamra, ezért az idei előadásokban Votan a világot építi fel.

A kivitelezés nem veszít szemtelenségéből továbbra sem. Az előadások során az énekesek változnak, és bár a rendezőnek vannak kedvenc művészei, ez nem jelenti azt, hogy csak egyvalaki tudná jól megformálni az adott szerepeket. Egy karaktert mindenki máshogy közelít meg, és ez sokat ad hozzá az egyes előadásokhoz.

Schörghofer a Fischer Ádámmal való együttműködésről nagyon elismerően nyilatkozott, elmondta, hogy a karmester számára az énekhang a legfontosabb. Rendkívül intenzív személyiség, aki a munkafolyamat során szereti előre látni a dolgokat, és ez nagyban hozzájárul az előadások sikerességéhez.

A Budapesti Wagner napokat idén június 13. és 23. között rendezik meg a Müpában.

Rácz Anna