Hogyan jött létre a Primavera Balettegyüttes?
Tízéves voltam, amikor Nyíregyházán megalakult egy balettiskola, ahová eljártam, itt szerettem meg a táncot. Most ugorjunk egyet az időben. 1977-ben végeztem az ELTE bölcsészkarán, majd visszatértem Nyíregyházára. A korábbi balettmesterem, Molnárné Maresch Lilly ekkor kért meg, hogy vegyem át a balettiskola vezetését, mert ő szeretne nyugdíjba vonulni. Azt válaszoltam, hogy nem akarok többet tanulni, mert már megszereztem a tanári és könyvtárosi diplomámat. Lilly viszont addig erősködött, hogy legalább próbáljam meg, míg végül ráálltam, és elkezdődött az itteni munka.
Időközben elvégeztem Magyar Táncművészeti Egyetemet, a korábbi Állami Balettintézetet, ahová gyerekkoromban útiköltség hiányában nem járhattam. A Nyíregyházi Balettiskola vezetése közben határoztam el, hogy létrehozom a Primaverát, mert a tehetséges gyerekeknek szükségük van arra, hogy bemutathassák a tudásukat. Ez 45 évvel ezelőtt történt. Akkoriban lett volna lehetőségem Pesten maradni, de tudtam, hogy Nyíregyházán 300 növendék vár rám.
Közülük hányan maradtak a pályán?
13 növendékem végzett a Magyar Táncművészeti Egyetemen. Közülük van, aki most az Operaházban táncol, van, aki a Győri Baletthez került, másokból koreográfus vált, és olyan is akad, aki Amerikában lép színpadra. Kulcsár Noémi tanítványom jelenleg a Táncművészeti Egyetemen tanít. A nagyközönség számára legismertebb tanítványom talán Marosán Erika, aki a biztatásomra végezte el a Táncművészeti Egyetemet.
Önmeghatározásuk szerint a Primavera az egyetlen magyar klasszikus amatőr balettegyüttes. Ez mit jelent pontosan?
Azt, hogy bár koreografálok modern műveket is, de alapvetően klasszikus alapképzésben részesülnek a növendékek a Táncművészeti Egyetem tananyaga és az orosz Vaganova-módszer alapján.
Milyen körülmények közt zajlik az oktatás?
Egy jól felszerelt balett-teremben dolgozunk a Váci Mihály Kulturális Központban. Ami az anyagi hátteret jelenti, és idetartoznak a jelmezek is, elsősorban a tanítványok szülei, valamint az általam működtetett QN Balettalapítvány teremti elő. Én magam ingyen végzem a munkát. Szívből és szeretetből dolgozom.
Melyik produkciókra a legbüszkébb?
Van négy saját mesebalettem, aminek a forgatókönyvét, szereposztását, zenei szerkesztését és a koreográfiáját is én alkottam. Elsőként az Óz, a csodák csodáját említeném, ezenkívül van még a Bíborvirág, A kis hableány és a Pinokkió című produkciónk. Ezek állnak a legközelebb a szívemhez.
Hogyan történik az együttesbe való felvétel?
Négyéves kortól várom a gyerekeket. Eddig több ezer tanítványom volt. Arra is akad példa, hogy a szülő elhozza a gyereket, aki aztán befejezi nálam a tanulást, de az édesanya már ötvenéves kor felett is velünk marad, és részt vesz a fellépéseken. Szigorú értelemben vett felső korhatár tehát nincs.
Jelenleg hány fős az együttes?
A pandémia miatt sajnos nagyon leapadt a létszám, most 80 táncossal dolgozunk. Hétközben kedden és csütörtökön délután tanítok, hétvégén pedig szombaton délelőtt kilenckor kezdőnek a foglalkozások.
Milyen feltételekkel kerülhet önhöz egy kisgyerek?
Ez egy amatőr iskola, tehát nem számít, ki duci, kinek rövid a keze, a lába vagy a nyaka. Tanítottam már hallássérült vagy alig látó, de dongalábú gyereket is. Ezek a testi adottságok nem kizáró okok. Amit tudunk fejleszteni, azt megtesszük. Sosem lehet tudni, kiből mit lehet kihozni.
Egyik korábbi interjújában említette, hogy időnként jótékonysági előadásokat is vállalnak.
Igen, legutóbb egy balkányi kisgyermek franciaországi műtéte költségeinek előteremtéséből vettük ki a részünket. Szívesen állunk jó ügyek mellé.
A gyerekek milyen élményeket szereznek, milyen készségeket sajátítanak el az ön keze alatt?
A négyéves korú gyerekektől elsőként azt kérem, hogy szeressenek meg engem, amit ennél a korosztálynál nem könnyű elérni. Sokszor én vagyok ugyanis az első felnőtt az életükben, aki követel, utasít és ismétlésre kér, ha valami nem sikerül. Azt is meg kell tanulniuk, hogy balettórán nincs beszélgetés. Ennek a korosztálynak talán ez utóbbi a legnagyobb próbatétel. Emiatt a foglalkozásaink nagyon jó iskola-előkészítőként működnek. A gyerekek fegyelmet, figyelmet és koncentrációt tanulnak. Ráadásul, mivel a balett nemzetközi nyelve a francia, a feladatokat is ezen a nyelven adom ki. A mozgáskoordináció, a testtudatosság idővel egyre nagyobb szerepet kap.
Mikor lépnek színpadra legközelebb?
A Táncpedagógusok Országos Szövetsége által meghirdetett verseny májusi országos döntője lesz a következő nagy kihívásunk. Izgalommal készülünk rá.
Nyitókép: Trifonov Éva