A kiállítás címe azt sejteti, hogy az Aranytíz első emeletére érkezve egy összegző jellegű, 20 év életképeiből összeollózott montázsélmény részesei lehetünk. A táncművészet - vagy legalábbis Bakó Gábor munkássága - terén jártasabb látogatók viszont a kiállítás elnevezésében egy másik, nem kevésbé látványos előadás címére ismerhetnek: 2007. január 12-én Eltáncolt 20 év címmel mutatták be azt a nagyszabású produkciót, amelyben Bakó Gábor és tanítványai mellett Jeszenszky Endre, a táncos-koreográfus egykori mestere is színpadra lépett. A jótékony célokat szolgáló eseményt - a bevételt a Tűzoltó utcai Gyermekklinika Onkológiai osztályának ajánlották fel - a hatalmas érdeklődésre való tekintettel február 17-én megismételték, és ezúttal már jelen volt annak a tehetséges fotográfusnak, Huszár Mónikának a kameralencséje is, akinek képeiből a kiállítás született. A megnyitón Bakó Gábor tréfálkozva meséli a fotók létrejöttéről: ő az előkészületek közben a háta közepére sem kívánta egy fotós zavaró jelenlétét, de utólag - körülnézve a kiállított képeken, amelyek közül "tízre már le is csapott" - nagyon örül, hogy a felvételek mégis elkészültek. Az észrevétlenül dolgozó fotográfus által megragadott pillanatok tehát nem csak egy előadás, hanem "kettő az egyben" jelleggel egy egész életút állomásairól is tanúskodnak.
Eltáncolt 20 év
Színpad
Különleges esszenciát ad a gyűjteménynek a képek egyedi minősége: nem üveglapok mögé zárt fotókat láthatunk, hanem festővászonra nyomtatott felvételeket, amelyek így valóban egy élethű festmény illúzióját keltik. Mint ahogy azt a kiállítás eszmei atyjától, Lázár Attilától megtudtam, a rendhagyó technikát egy Ausztráliában látott hasonló megoldás alapján szorgalmazta, mivel így sokkal egyedibb élmény lehet a fotókkal való találkozás. És valóban: a kivétel nélkül fekete hátterű képeken megjelenő színes alakok a különös fényjátéknak köszönhetően valósággal festménnyé változnak, hosszú percekig magukra vonva a különösre fogékony tekintetet.
Ahogy a kiállítás megnyitójára, úgy a fotókra is éppúgy jellemző, hogy a "főszereplő" Bakó Gábor nem dominál a szó szoros értelmében. Nem piedesztálra állított táncost látunk, hanem egy a tanítványaira maximálisan odafigyelő, velük együttműködő - és ahogy erre a megnyitón ő maga is kitért -, nélkülük létezni sem tudó koreográfust. "Egy jó mester sem lehet jó mester tanítványok nélkül"- teszi hozzá. A kiállításmegnyitó korai időpontját is azzal indokolja: fél 3-tól tanít, és neki az óra szent. A tánc iránti rajongása minden szavából kicseng: köszönetet mond az Aranytíz Művelődési Központnak, ahol "21 éve repül". Ebből a szárnyalásból kaphat egy kis ízelítőt az, aki november 14-éig ellátogat az ingyenesen megtekinthető kiállításra.