A Lia Rodrigues Companhia de Danças a Trafó vendége

Színpad

A Trafó bemutatja:
Lia Rodrigues Companhia de Danças (Brazília):
Such Stuff As We Are Made Of

2006. október 26-27., 20.00 óra Trafó KMH

A Rio Dança 2000 (Rio de Janeiro) és az Edinburgh-i Fringe fesztivál díjazott előadása

"A test, minden test információval mérgezett... Nyolc meztelen test gördül át a színpadon és torlódik egymásra a fal mentén (...). Lia Rodriguest a test fragmentálása, 'hús-vér' mivoltának megmutatása köti össze a nagy emberi katasztrófákkal... Lia Rodrigues művészetében maga a test válik manifesztummá."
(Roberto Pereira, Ballet International)

Az emberi test újrafelfedezésének lehetünk szemtanúi Lia Rodrigues munkáiban: a táncosok teste nemcsak esztétikai törekvések, formai megújulás eszköze, hanem egyben a koreográfus politikai nézeteinek közvetítője. A Such Stuff As We Are Made Of brutális őszinteségével és zavarbaejtő intimitásával nyújt felkavaró élményt. A koreográfia a testet különböző, egyszerre szép és lebilincselő helyzetekben, élő szoborként ábrázolja. A kollektív tudatból és képzeletből merít, ezért darabja elemi erővel hat; nem húzza meg a határt a közönség és a színpad között, a közönség az előadás részévé válik. A táncosok szólókat, duókat, valamint csoportos koreográfiákat táncolnak, hol ruhában, hol meztelenül, zenére vagy néma csendben.

Koncepció, koreográfia és rendezés: Lia Rodrigues

Október 27-én, az előadás után beszélgetés Lia Rodrigues rendező-koreográfussal.

A Trafó bemutatja:
Lia Rodrigues Companhia de Danças (Brazília): Formas Breves

2006. október 28. , 20.00 óra Trafó KMH

Formas Breves / Rövid Formák (2002)
A közönség díjazottja - Festival International de Nouvelle Danse 2003, Montréal

Ezzel a koreográfiával Lia Rodrigues Oskar Schlemmer német koreográfusnak, a Bauhaus meghatározó alakjának állít emléket. Egy pillanatra sem próbálja Schlemmer újító színpadi megoldásait imitálni, ehelyett saját szemszögéből fogalmazza meg, mit jelent számára a korszakalkotó német művész munkássága. Az eredmény egy letisztult, "rövid formákkal" dolgozó koreográfia. A Formas Breves-ben meghatározó, hogy a koreográfus a testet és a bőrt tömegként, illetve felületként kezeli, és ezért a meztelenség funkcionálissá és adott esetben elengedhetetlenné válik. Egyben áthatja az a szigor, visszafogottság és tisztaság, mely Schlemmer munkáit is jellemezte. Egyes jelenetekben egyértelműen felfedezhetők a Bauhaus-előadásokra tett utalások, de mégsem a múltból táplálkozik az előadás, hanem sokkal inkább előremutat és segít a jelenben értelmezni egy történelmi jelentőségű irányzat eredményeit.

Oskar Schlemmer - festő, szobrász, díszlettervező, koreográfus
A dessau-i Bauhaus Színpadot vezette az 1920-as években, újító tevékenysége nagy mértékben meghatározta a német performansz kialakulását és fejlődését. Schlemmer szerint a Bauhaus megalakulásától fogva a kreatív színházcsinálásra, a játékosságra ösztökélt, ez fejeződött ki a fékeveszett ünnepségekben, az improvizációkban, az elrugaszkodott maszkokban és jelmezekben. A szatirikus és gyakran abszurdba hajló performanszokkal párhuzamosan Schlemmer elméleti tevékenysége, teóriái jelentősen hozzájárultak az irányzat továbbgondolásához. Képzőművészként és színházi alkotóként egyaránt a tér kutatása foglalkoztatta. A festményein két dimenzióban feszegette ezt a kérdést, míg a színpadon a tér 'megtapasztalására' összpontosított. Az ember és gép, a művészet és a technológia kapcsolata a Bauhaus-irányzat képviselői számára is kulcsfontosságú volt, akárcsak az orosz konstruktivizmus és az olasz futurizmus esetében. Ebben az időben 'mechanikus balettek' (Oskar Schlemmer, Kurt Schmidt, Xanti Schawinsky) sora született. Schlemmer munkásságának csúcspontjának a Triadikus Balettet tekintik, amely a performansszal kapcsolatos nézeteit összesíti. A tánc, a kosztüm és a zene fúziója, egy 'metafizikai tanulmány', melyben három táncos tizenkét koreográfiában tizennyolc jelmezt használ.

Lia Rodrigues erre a munkájára is utal a Formas Breves-ben, noha nem a megszokott módon, hiszen Schlemmer képi világa felidézése helyett a szigorúságát, a tisztaságát, és nem utolsó sorban, a humorát őrizte meg és ötvözte saját eszköztárával.

A koreográfia a Culturgest (Lisszabon) felkérésére készült - a francia származású Catherine Diverrés San című munkájával együtt - Oskar Schlemmer (a legendás Triadic Ballet szerzője) emlékére.