(MTI) - A háromhetes, Keveházi Gábor balettigazgató irányításával zajló intenzív kurzus célja, hogy tehetséges pályakezdő vagy előrelépni vágyó művészek szakmai fejlődésére nyújtson lehetőséget. A részvétel alsó korhatára 16 év, s a növendékeket olyan oktatók segítik majd, mint a Magyar Nemzeti Balett vezető balettmestere, Pongor Ildikó és operaházi kollégája Castillo Dolores, valamint két amerikai balettmester, Eldar Aliev és Tomé Cousin.
A programra több mint negyven, klasszikus előképzettségű táncművész jelentkezett többek közt Japánból, az Egyesült Államokból, Brazíliából, Kínából, Ausztráliából és Európa számos országából.
A sorozat július 30-án gálaelőadással zárul, amelyre a balettrajongó közönséget is várják. Az est betekintést enged a máskor kulisszák mögött zajló műhelytitkokba, hiszen egyben európai "próbatánc" és az idén már nemzetközi verseny is.
Az előadásra a magyar együttesek vezetői mellett meghívást kapott és Budapestre érkezik több európai balettigazgató, például Krzysztof Pastor, a Lengyel Nemzeti Balett vezetője és az amszterdami HET National Ballet rezidens koreográfusa, Heinz Spoerli zürichi balettigazgató és Paul Podolski, a Norvég Operaház balettegyüttesének igazgatóhelyettese. A vezetők fellépést, illetve ösztöndíjakat kínálhatnak fel a versenyző művészeknek.
"Az igazgatók a megszokott rövid, termi munkára korlátozódó bemutatkozás helyett érett, kidolgozott színpadi produkciót látva ismerik meg az előválogatón szereplő művészek kvalitásait, és ha valaki felkelti az érdeklődésüket, mi részletes háttérinformációkkal tudunk szolgálni az adott művész tanulási készségeiről, munkaetikai beállítottságáról" - hangsúlyozta Pongor Ildikó vezető balettmester.
Három díjazottat választ a nemzetközi zsűri, amelynek Keveházi Gábor és Pongor Ildikó mellett tagja Borisz Eifman, az Eifman Balett igazgatója, Peter Breuer, aki 20 éve igazgatja a salzburgi balettegyüttest és Faroukh Ruzimatov, a Mihajlovszkij Színház szakmai tanácsadója. A versenyen közönségdíjat is kiosztanak, amelyet a nézők szavazatai alapján ítélnek oda.
Keveházi Gábor szerint tavaly - az akkor először megrendezett - kurzus rendkívül sikeres volt, bár néhány tanfolyamot rövidített programmal tartottak a jelentkezők igényeihez igazodva. Az írásos visszajelzések nagyon pozitívak voltak, s befolyásolták az idei programot is, a növendékek kérésére rövidebbek lesznek például az ebédszünetek.
A gálaest másnapján, július 31-én Európai Balett Fórumot rendeznek, amelynek kiemelt témája a balettoktatás jelene és jövője, valamint a szakmai összefogás. Keveházi Gábor balettigazgató a gazdasági nehézségek közepette a túlélés egyik fontos eszközét abban látja, hogy az európai balettegyüttesek minél jobban kihasználják a földrajzi közelség és a közös kultúra nyújtotta együttműködési lehetőségeket. Meggyőződése, hogy produkciók közös színpadra állításával, díszletek kölcsönzésével komoly megtakarítások érhetők el anélkül, hogy az a művészi színvonal vagy a változatosság rovására menne.