Nemzetközi diskurzus a kortárs koreográfia haláláról

Színpad

Az egynapos  eseményre több, mint félszáz horvát, szlovén, holland/orosz, litván, lengyel, lett szakember érkezett, de  a magyar szakma is képviseltette magát két előadóval, Péter Petrával és Angelusz Ivánnal, valamint az érdeklődő hallgatósággal. A konferencia a közép-kelet-európai országok jelenlegi táncéletével és a kortárs tánc régiónkénti fejlődésével, tánctörténeti szempontból vizsgált folyamataival kívánt foglalkozni a központi kérdés mellett, és egyben teret biztosított arra, hogy a különböző országok azonos területen működő szakemberei - kilépve az együttesek és írásaik árnyékából - személyesen is megismerhessék egymást és egymás kortárs táncról alkotott elképzeléseit.

A konferencia sokat ígérő, filozofikus címéhez képest viszont az előadások - szakmai mélységüket tekintve - kissé elmaradtak a várakozástól, és talán az idő rövidsége miatt kevés előadó keresett választ a címben feltett kérdésre. A meghívott szakemberek nagy része inkább országának legfontosabb együtteseit, előadóit, kortárs táncéletét és annak történetét kívánta bemutatni. Egyike azon keveseknek, akik igyekeztek választ keresni a feltett kérdésre, a  konferenciát záró felszólaló,  Angelusz Iván, a Budapest Táncművészeti Főiskola vezetője volt. Véleménye szerint minden korszak nagy alkotója eljutott a gondolathoz, miszerint a koreográfia fejlődése elérte végpontját és minden alkotó elhitte, hogy ő viszi végbe a forradalmat a táncművészetben. Éppen ezért Angelusz Iván nem hisz abban, hogy a táncművészet valaha is meghalna, csupán a kifejezés eszköze változik meg időről időre. Mint iskolaigazgató inkább arra keresi a választ, hogy miként kell felnevelni a következő táncművész-koreográfus generációt, mit kell átadni a következő nemzedéknek a tradíciókból  - beleértve a néptánc, a klasszikus balett, de akár a tai chi hagyományait is. Fontos észrevétele volt előadásában az is, hogy a tánctörténetben oly jelentős XX. századi újítók, mint José Limón, Martha Graham, Merce Cunningham által megalapozott modern technikák mára már hasonlóan klasszikus tananyaggá váltak, mint például a klasszikus balett. Mondandójának konklúziójaként megfogalmazta, hogy a Budapest Táncművészeti Főiskola célja, hogy hallgatói körében egyfajta nyitott tudást hozzon létre, mely integrálja a tradíciókat is.


trafo_konferenciaakoreografiahalalarol_20100515_03_by_trafo.jpg
Konferencia a Trafóban

Az egynapos szakmai program háromszor három előadói blokkjának első szakaszában az Oroszországban élő és saját együttesével dolgozó Aat Hougee, Szabadság és szükségszerűség című beszédével nyitotta meg az eszmecserét, de a hivatalos felszólalás után is aktív résztvevője, és a kötetlen szimpóziumok élénk vitapartnere maradt. A holland koreográfust a szlovén Iztok Kovac (A szlovén kortárs tánc intézményesülése) követte, majd Julya Hoczyk (A Szóló Projekt Program, mint a fiatal koreográfusok ösztönzője) zárta. A felszólalások után az előadók és a közönség között szakmai szimpózium alakult, melynek felkért moderátora a kiválóan felkészült és széles látókörű Bojana Cvejic volt. A táncelméleti szakember fő kutatási területe a kortárs táncelőadások dramaturgiája, beyond Musical és IKZS című könyvei pedig széles szakmai körben elismert olvasmány.

A második blokk déli szomszédunk, Horvátország és a szintén a volt Jugoszlávia területén újjáalakult Macedónia fiatal kortárs táncéletére mutatott rá. A délutáni programot kezdő horváth Ivana Ivkovic három koreográfus (Leja Juricic, Selma Banich, Zeljka Sancanin) munkájának elemzése során vázolta fel a kortárs tánc legfontosabb horvát és szlovén jellemzőit. A macedón Risima Risimkin elmarasztalta hazáját a kortárs tánc finanszírozási nehézségei, a táncművészet állami támogatásának hiánya miatt, de beszélt - a mindössze húsz évnyi történelemmel bíró - macedón kortárs táncművészet terveiről is. Macedóniában az első kortárs táncakadémia (Skopje Dance Academy) 2010 őszétől nyitja meg kapuit, mely a különböző projektek miatt egyfajta hidat fog képezni Macedónia és a holland táncművészet között. A nap első magyar előadója, Péter Petra szakszerűen foglalta össze a Lábán-díj szerepét, történetét és a zsűritagok laudációi által kialakult képet a kortárs magyar táncművészetről. Precíz munkájából a zsűri értékelési szempontjainak szokásai is kirajzolódnak.

A hivatalos program szerinti kávészünet azonban lerövidült, mert a meghívottak tovább folytatták a szakmai egyeztetést. A Lábán-díj körüli félreértés (nem a hagyományos értelemben vett koreográfusi verseny a Lábán-díj) tisztázása után a finanszírozási kérdések kerültek előtérbe, melyek aztán újból és újból felbukkantak a konferencia folyamán. A téma kapcsán megszólalt a Trafó igazgatója, a konferencia szervezője is; véleménye szerint a  '60-as években nagyobb volt a szabadsága az alkotóknak, mert nem volt olyan nagy a szervezettség, mint napjainkban.

A harmadik blokkban a Baltikumé volt a főszerep. A litván Vita Mozuraite elmondta, hogy a litván kortárs táncművészeten a brit és amerikai koreográfiai stílus érzékelhető. A Sokio naujienos (Tánc Hírek) című lap főszerkesztője beszélt a hazájában lévő nagyobb fesztiválokról, mint pédául a nemzetközi New Baltic Dance-ről és Vilnius mellett kiemelte a másik fontos táncközpont, Kaunas jelentőségét is. Az amerikai tapasztalatokkal és az Egyesült Államokban szerzett tanulmányi ismeretekkel rendelkező lett Inta Balode a lett kortárs táncművészetről adott áttekintő metszetet; előadását Vita Mozuraite-hez hasonlóan kivetített fényképekkel illusztrálta. Szintén megemlítette a finanszírozási problémákat, melynek legnagyobb kerékkötője Lettországban, hogy a képzettséggel nem rendelkező koreográfusok elesnek az állami támogatásoktól.

A konferencia fontos tanulsága volt a régióban megoldatlan finanszírozási kérdés, illetve fontos észrevétel lehet, hogy a kortárs táncnyelv egyetemessé kezd válni és általában nyugati mintára, de helyi sajátosságokkal feltöltődve jelenik meg. Ugyanakkor a konferencia által felvetni kívánt kérdésre (A koreográfia vége?) nem született egyezményes válasz.