Tannhäuser-sztár a Wagner-napokon

Egyéb

Méltán elmondható, a Budapesti Wagner-napok új operajátszási stílust honosított meg, amely a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem adottságaira és kiemelkedő akusztikájára építve messze túllép a ?félig szcenírozott? színrevitelek világán. A 2006 óta minden évben életre hívott fesztivál életében kiemelkedő esemény Wagner Ring-tetralógiájának teljes előadása.

A négy estén átívelő monumentális zenedrámafolyam, A nibelung gyűrűje színpadra állítására Hartmut Schörghofer rendezőt kérte fel Fischer Ádám, mert ? ahogy fogalmaz ? ?olyan rendezőre volt szükség, aki a műben rejlő gondolatokat képekben tudja megfogalmazni.? A német alkotó nem a megszokott operai kliséket és eszközöket használja, hanem társműfajokat hív segítségül: filmvetítés, árnyjáték, táncosok, bábok segítségével, valamint egy többfunkciós díszletfal alkalmazásával jeleníti meg a rajnai sellők gyűrűjének elrablásától a Valhalla pusztulásáig vezető mitológiai történet fantasztikus jeleneteit.

A Ring-tetralógia nemzetközi szereposztásában olyan énekesek lépnek fel, mint Egils Silins, aki egész Európát meghódította különleges basszbaritonjával, Christian Franz, a Budapesti Wagner-napok kirobbanó energiájú tenor sztárja, Petra Lang, a wagneri hősnők világszerte ünnepelt megformálója, Anja Kampe, napjaink első számú Sieglindéje, a Wagner-specialistaként elismert Walter Fink, valamint Iréne Theorin, az egykori Birgit Nilsson-tanítvány, Mimeként pedig Gerhard Siegel mutatkozik be a Művészetek Palotájában.

A teljes címén Tannhäuser és a wartburgi dalnokverseny című háromfelvonásos opera librettóját maga a zeneszerző írta egy 13. századi monda és a 16. századi Dannhauser ének alapján. A mű elején minden idők egyik legfülbemászóbb dallamú nyitánya előlegezi az opera kortalan aktualitású fő konfliktusát, a férfiszív örök dilemmáját: a keresztényi, tiszta szeretet, és a bűnösnek bélyegzett, érzéki szerelem ellentétét. Az opera a neves német rendező, Matthias Oldag komoly sajtóvisszhangot kapott, 2012-es rendezésében lesz látható a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben. A címszerepet éneklő amerikai Stephen Gould napjaink egyik legkeresettebb hőstenorja, és idei fellépése egyben évforduló is, hiszen éppen egy évtizede lépett először színpadra Bayreuthban Tannhäuserként.

A fesztivál idén is tartogat váratlan meglepetést, ezúttal egy beugrás formájában: Albert Pesendorfer betegség miatt lemondta a fellépését, és napjaink egyik ünnepelt mélybasszusa, Kurt Rydl beugrással vállalta Hagen szerepét Az istenek alkonyában. A rendkívül széleskörű tapasztalattal bíró ? több mint nyolcvan szerepben otthonosan mozgó ?, szakmai körökben nemes egyszerűséggel ?Megabasszusként? emlegetett osztrák szólista eddig egyetlen alkalommal, 2010-ben nyűgözhette le hangjával a Művészetek Palotája közönségét; minden bizonnyal ez alkalommal is számos rajongót szerez magának.

A Budapesti Wagner-napokat idén is több kísérőesemény színesíti. A Müpa Stúdió dokumentumfilmjei a Wagner-napok emlékezetes előadásainak próbáiba és kulisszatitkaiba engednek bepillantást, és egy-egy legendás bemutató keletkezésének történetét elevenítik fel az alkotókkal és művészekkel készült interjúk segítségével. Az egyórás filmvetítések június 11-én, 12-én és 19-én láthatók a Müpában. A belépés díjtalan, de előzetes regisztrációhoz kötött, amelyre a www.mupa.hu címen is lehetőség van.

A Wagner-napok teljes időtartama alatt a Müpa közönségforgalmi területein látható a neves Wagner-gyűjtő és zenekritikus, Klaus Billand utazó tárlata. A közel hetven plakátot számláló kiállításon különleges, nagy becsben tartott példányokkal találkozhat a közönség, amelyek megszerzéséhez szinte kivétel nélkül saját történet fűződik. Billand szerint a Wagner-előadások plakátjainak bemutatása szerves része a Wagner-élménynek, a gyűjtő szerint némelyik hatásosabban közvetíti a mű üzenetét, mint maga a produkció.

Az indulása óta Fischer Ádám művészeti vezetésével működő, tengerentúlon is méltatott Budapesti Wagner-napok egyre szélesebb közönséget vonz a magyar fővárosba. A fesztiválról tavaly a Reuters hírügynökség és a francia Anaclase operamagazin is beszámolt, a New York Times pedig ?szívet melengető előadásként? jellemezte a Nürnbergi mesterdalnokok 2013-as premierjét.