A Justine Triet rendezésében készült lélektani krimit hat kategóriában díjazta péntek este a francia filmakadémia.

000_34K44WJ.jpg
Justine Triet, az Egy zuhanás anatómiája rendező-forgatókönyvírója a César-díjakkal. Fotó: Geoffroy van der Hasselt / AFP

A tavalyi cannes-i fesztiválon az Arany Pálmát elnyert dráma kapta meg a legjobb filmnek, a legjobb rendezésnek, a legjobb forgatókönyvnek (Justine Triet és Arthur Harari), a legjobb férfi mellékszereplőnek (Swann Arlaud), a legjobb vágásnak (Laurent Sénéchal) járó elismerést, a film főszerepét alakító német Sandra Hüller pedig a legjobb színésznőnek járó szobrot vehette át.

Justine Triet-nek ez a negyedik játékfilmje, valamennyinek a főhősei összetett női figurák. „Szeretném ezt a Césart minden olyan nőnek ajánlani, akik csapdában érzik magukat a döntéseikben, a magányukban, azoknak, akik soknak érzik magukat, és azoknak, akik úgy érzik, hogy kevesek, azoknak, akik sikeresek, azoknak, akik elbuknak, és végül azoknak, akiket megbántottak, és azoknak, akiknek sikerül felszabadulniuk azzal, hogy kimondták a véleményüket. És azoknak is, akiknek ez nem sikerül” – mondta a 45 éves rendezőnő a díj átvételekor.

A thriller – amelyet eddig több mint másfél millióan láttak a francia mozikban – elnyerte a legjobb forgatókönyvnek járó elismerést a 81. Golden Globe-díj-átadón, és öt kategóriában – köztük a legjobb rendezésért és a legjobb színésznői alakításért – jelölték a március 10-én kiosztandó Oscar-díjak versenyében is.

A film főszereplője, Sandra Hüller a díj átvételekor köszönetet mondott Franciaországnak és a francia filmakadémia tagjainak, akik „karjaikba zárták”. „Nem számítottam erre, még kevésbé németként. Már a forgatáskor is: az idegen nyelv, a származás soha nem akadály, hanem lehetőség volt. Ez boldoggá tesz. Azt kívánom és kérem, hogy mindig mindenhol így legyen” – mondta a német színésznő.

Az Egy zuhanás anatómiája a francia Alpokban játszódik, ahol holtan találnak egy írót. Bár szintén író felesége állítja, hogy a férje öngyilkos lett, a nőt vád alá helyezik a férfi meggyilkolásának gyanújával. A film kétharmadát kitevő per a művészházaspáron belüli dinamikát és a független nőket érintő társadalmi előítéleteket vizsgálja. Kritikánk a filmről itt olvasható.

A párizsi Olympia koncertteremben rendezett 49. César-díj-átadó másik nagy győztese a Thomas Cailley rendezésében készült Mutánsok című fantasztikus film, amely 12 jelölés után öt kategóriában nyerte el a César-díjat: a legjobb filmzenéért (Andrea Laszlo De Simone), a legjobb jelmeztervezésért (Ariane Daurat), a legjobb fényképezésért (David Cailley), a legjobb vizuális effektekért (Cyrille Bonjean, Bruno Sommier és Jean-Louis Autret) és a legjobb hangmérnöki munkáért (Fabrice Osinski, Raphaël Sohier, Matthieu Fichet és Niels Barletta).

Kiemelkedő színészi alakítások

A legjobb színésznek járó César-díjat a francia-belga Arieh Worthalter vehette át A Goldman-ügy című tárgyalótermi dráma főszerepéért. Az alkotás Pierre Goldman szélsőbaloldali aktivista 1975-ös gyilkosság vádja miatti peréről szól, amely megosztotta Franciaországot. A filmet Cédric Cahn rendezte. A legjobb női mellékszereplő díját Adele Exarchopoulos vehette át a Franciaországban 2014 óta működő helyreállító igazságszolgáltatás rendszerét bemutató Az arcuk mindig előttem lesz című filmdrámában nyújtott alakításáért. A filmet saját forgatókönyve alapján Jeanne Herry rendezte. A legígéretesebb színésznőnek járó Césart Ella Rumpfnak ítélte a filmakadémia a cannes-i fesztiválon bemutatott Le Théorème de Marguerite című film főszerepében nyújtott játékáért. Az alkotás rendezője Anna Novion. A legígéretesebb színész díját Raphaël Quenard kapta a Jean-Baptiste Durand rendezésében készült Chien de la casse című filmben nyújtott alakításáért.

Kiemelkedő filmek

Ez a mű érdemelte ki a legjobb első filmnek járó szobrot is. A legjobb dokumentumfilm a Négy nővér című tunéziai-francia alkotás lett Kaouther Ben Hania rendezésében. A megrázó film egy egyszerű tunéziai nőről, Olfa Hamrouniról szól, akinek mind a négy lánya radikalizálódott 2016-ban, és a két idősebb csatlakozott az Iszlám Állam dzsihadista szervezethez. Az iszlamizmust megtagadó két fiatalabb lány önmagát alakítja a dokumentumfilm és fikció keverékéből létrejött műben, míg nővéreiket színésznők játsszák. A legjobb külföldi filmnek járó díjat a kanadai Monia Chokri vehette át a cannes-i fesztiválon bemutatott A szerelem természete című romantikus filmvígjátékáért.

Tiszteletbeli César-díjak

Az életműért járó tiszteletbeli César-díjat idén a 13 Oscar-díjra jelölt Oppenheimer című film rendezője, Christopher Nolan vehette át. A szobrot Marion Cotillard Oscar-díjas színésznő adta át a brit rendezőnek. A francia filmsztár többször is dolgozott Christopher Nolannel, játszott az Eredet és A sötét lovag – Felemelkedés című filmekben. Tiszteletbeli César-díjat adományozott a filmakadémia Agnès Jaoui színésznő, forgatókönyvíró, rendezőnek is, aki hat szoborral a legtöbbet díjazott női filmes. A legnagyobb tapsot azonban Judith Godrèche színésznő kapta, aki a nők elleni rendszerszerű erőszak leleplezésének zászlóvivőjévé vált. A most 51 éves színésznő a közelmúltban feljelentést tett olyan ismert rendezők ellen, mint Benoit Jacquot és Jacques Doillon, akik állítása szerint 14 éves korában szexuálisan és pszichológiailag bántalmazták. A rendezők tagadják a vádakat, de az elmúlt hetekben más színésznők, Anna Mouglalis és Isild Le Besco is hasonló vádakat fogalmaztak meg ellenük. Judith Godrèche azt is állította több interjúban, hogy a filmiparban mindenki tudott a fiatal lányok elleni rendszerszerű erőszakról, de nem tettek semmit ellene. A César-díj kiosztóján a színésznő arról beszélt, hogy reméli, fellépése forradalmat vált ki a francia filmvilágban. Beszédét ovációval és állva tapsolták meg a kollégái.