Társszerzés

Egyéb

Ebben a kávéházban -  kávéházi irodalmi rövü ez, a szó legszorosabb értelmében - mindenki ír. És mindenki ugyanabból az okból. Na, nem azért, hogy halhatatlan legyen. Nem is azért, mert mondanivalója van. Hanem mert nincs pénze. És mert írni mindenki tud. A színpadon az írók egyébként éppen heten vannak. Kínlódnak, rágják a ceruzát, izzadnak, isszák a kávé. Eleinte mindenki külön történeteket ír, ihlet nélkül, tehetségtelenül.
Két másik író, egymás méltó társszerzői viszont kiválóan megtanulták a Vörös Plack leckéjét: Kárpáti Péter nagyszerű színpadi írást fabrikál Rejtő Jenő írásaiból. Kárpáti ki-be jár az irodalmi panelek között, mint egy repülőtéri forgóajtón, az írók regényeinek cselekményét jól összebonyolítja a kávéházi helyzettel, és még a kevéssé kelendő szerelmi szálat is belefűzi darabjába.
Az estet olyan irodalmi tehetségek nyitják, mint Dzsí Dábeljú Dostojewsky és Puskenovics, akik azon tipródnak, hogy hová rejtsék a hullát. A gyanútlan néző számára nem a krimi- vagy légióstörténet feszültsége adja az előadás izgalmát, a kávéházi asztalokon készülő regényekbe amúgy is csak pillanatokra tekintünk bele, bár ezek a pillanatok éppen elegek ahhoz, hogy felidézzük a Rejtő-művek ismert fordulatait. A feszültség ott, a szemünk láttára, az öldöklő tejcsarnokban bontakozik ki, ahol a hetek, egymás szerző- és vetélytársai, róják a sorokat, gyártják a fejezeteket; ketyeg az óra és rövidesen zár a kiadó pénztára.
Az előadás az irodalom és a színház közös szenvedélyéből születik. Novák Eszter rendezői vezényletével a tatabányai színészek játékszenvedélye viszi az estét. Itt nem babra megy a játék, hanem kávéra, mint a szép tejcsarnokosné (Tóth Ildikó) állítja. Mucsi Zoltán figurája, humora kiváló, fantáziája - szereplőé és színészé egyaránt - kimeríthetetlen, ahogy erőszakosan veri bele a fejekbe a kalandregény receptúráját. De írótársai nem kevésbé élvezetes alakítást nyújtanak: Chován Gábor, Molnár Csaba, Honti György, Vallai Péter, Bajomi Nagy György és Horváth Virgil. Az est háziasszonya, Tóth Ildikó most is sokarcú, izgalmas, megunhatatlan. Létkérdések feszülnek a levegőben: írók megírják-e eladható remekműveiket? Tejcsarnokosnénak kifizetik-e a kávét? Kiváló, komolyan vett játék ez, nagyszerű színészekkel, jó helyzetekkel, fordulatos szöveggel, remek rendezéssel. Jól szórakozó és sokat nevető nézővel (ki a Jövő házának nevezett teátrumot félig ha megtölti, tán a borsos jegyárak miatt, találgatom).
 

Az előadás első felében gyors kávéházi jelenetek váltják egymást a készülő regények színeivel, míg az est második fele lelassul, meg is akad olykor, a szerelmi energia mintha kevesebb lenne, mint az írás kínzó vágya. Merthogy egy, csak egy legény van, aki nem regényt ír, hanem búcsúlevelet (Mátyássy Bence), ami legalább olyan nehéz. Megmentésére siet a tejcsarnokosné, ki társául is szegődne tán.

Ám a kínlódva körmölt kalandregényekből a játékmester Vörös Plack zárás előtt még összeeszkábál valami fordulatos, eladható művet, és az egész légiósbanda mocsáron, őserdőn át elindul a kiadóba, hogy eladja közösen szerzett művét. Összekeveredik itt már minden, éhenkórász írók és regénybeli harcosok, fikció és irodalom és színház és valóság, csak a közös küzdelem marad: eljutni a pénztárig. Ám a "Néma írógép" vagy valami hasonló című közös remekművet mégsem sikerül eladni, az öngyilkosjelölt szerelmes viszont egyetlen oldalnyi gyerekkori vallomásért harmincezret kap, dollárban, a bankigazgatótól. A pénzzel sarkon fordul, társszerzőnője hiába néz gyöngéden és könnyes szemmel utána. Itt mindenkit csak a pénz érdekel. Meg a színház, meg az irodalom.

Az öldöklő tejcsarnok (avagy Piszkos Fred nem lép közbe sajnos)
A Jászai Mari Színház, Népház előadása
 
Rendező:
 
Nany, Maud, Pepita Ofélia Tóth Ildikó
Egyszerű azaz Vörös Plack, Potrien őrmester Mucsi Zoltán
Jenőke Chován Gábor
Dostojewsky, bérgyilkos Molnár Csaba
Igaldys, Wágner úr Vallai Péter
Névhámos, Navigátor, Fülig Jimmy Horváth Virgil
Bartholdy, Bankelnök Bajomi Nagy György
Puskenovics, Warins Honti György
Égőszemű ifjú, Gróf Mátyássy Bence
asszisztens:
jelmez:
mozgás:
díszlet: