IÁ (Eo, rendező: Jerzy Skolimowski)
Egy kíváncsi természetű szamár megszökik egy lengyel cirkuszból. Útja során Lengyelországból egészen Olaszországig jut, és miközben megéli szabadságát, abszurd, szívmelengető, tragikus és vicces kalandokba keveredik. Focidrukkerekkel, egy olasz pappal (Lorenzo Zurzolo), egy furcsa grófnővel (Isabelle Huppert) és vadlovakkal is összehozza őt a sors, közben nagy szemeivel figyeli a groteszk világot maga körül.
Jerzy Skolimowski 84 évesen rendezte meg Robert Bresson Vétlen Baltazárjának friss és fiatalos remake-jét. A főszereplő hat szamár alakítása, a virtuóz kameramozgás és a filmzene teszik az IÁ-t az idei díjszezon egyik nagy favoritjává, mely a Cannes-i Filmfesztivál zsűrijének díja mellett a Los Angeles-i és New York-i filmkritikusok elismerését is begyűjtötte, mielőtt César- és Oscar-díjra jelölték a legjobb nemzetközi film kategóriájában. Március 2-án kerül a mozikba.
Hadik (rendező: Szikora János)
1757-ben vagyunk: Hadik András és mindenre elszánt csapata végrehajtja a történelem legvakmerőbb huszárcsínyét. A hétéves háború idején Hadik különleges küldetést kap Mária Teréziától: huszáregységeivel titokban fel kell nyomulnia Berlinig, hogy Nagy Frigyes porosz király távollétében elfoglalják és megsarcolják az ellenséges fővárost. Hadik és katonái az éjszaka leple és mindössze hat nap alatt tették meg a 450 kilométeres távolságot, hogy váratlanul rajtaüssenek a városon és az azt védelmező helyőrségen. A képtelen támadás teljesen váratlanul éri a poroszokat, ennek is köszönhető a küldetés fényes sikere. Hadik serege azelőtt távozik az elfoglalt Berlinből, hogy az ellenség erősítése megérkezne a városba.
„A Hadik egy sodró kalandfilm, ami a történelem egyik legdicsőbb, sajnálatos módon kevésbé ismert és tárgyalt mozzanatát dolgozza fel Hadik András merész berlini portyájának és a legendás 24 darab balkezes kesztyű történetének felelevenítésével, igazi sztárparádéval és látványos, nagyszabású akciójelenetekkel” – áll a film ajánlójában. Március 9-től tűzik műsorra a mozik.
Kojot négy lelke (rendező: Gauder Áron)
Kojot négy lelke címmel érkezik március 16-án a Nyócker! rendezője, Gauder Áron új filmje. Az egész estés animáció az indián teremtéstörténetet meséli újra a mitikus Kojot figurájával a középpontban. Az univerzum teremtésének mítoszán keresztül a film arról az égető kérdésről beszél, hogy miként élhetünk harmóniában a környezetünkkel, amíg nem késő, hogy ne pusztítsuk el magunkat a Földön.
A filmterve előtt Gauder Áron és a gyártó Cinemon Entertainment két rövidfilmet készített indián mesék alapján (Kojot és a szikla, Kojot és a sápadtarcú). A kisfilmekhez a rendező az indiánjáték szülőatyja, Cseh Tamás által 2006-ban felmondott indián meséket vette alapul. A Kojot négy lelke 100 alkotó több mint ötévnyi munkájának eredménye. Forgatókönyvírója a rendező mellett a Nemzet Művésze díjjal kitüntetett, Kossuth-díjas Bereményi Géza, az alkotás magyar hangját olyan művészek adták, mint Bozsó Péter, Papp János, Pikali Gerda, Széles Tamás, valamint Scherer Péter, Kautzky Armand, Schneider Zoltán, Bolla Róbert.
Hat hét (rendező: Szakonyi Noémi Veronika)
A film főszereplője az érettségi előtt álló, profi asztalitenisz-karrierért küzdő Zsófi, aki nehéz anyagi körülmények között él labilis édesanyjával és húgával. Későn veszi észre, hogy várandós, és az életkörülményeiket figyelembe véve úgy dönt, hogy születendő gyermekét egy civil szervezet segítségével örökbe adja egy hosszú évek óta várakozó párnak. Zsófi határozott és kifejezetten felnőtt döntést hoz, de a szülése után jelentkező fizikai és érzelmi hullámvasútra nincsen felkészülve. A film az ő szemszögén keresztül követi végig a szülés utáni, az örökbeadó és örökbefogadó szülőknek egyaránt érzelmileg megterhelő hathetes időszakot, amikor az életet adó anya még meggondolhatja magát.
Szakonyi Noémi Veronika érzékeny és mélyreható drámája a rangos szarajevói filmfesztivál versenyprogramjában debütált, majd világszerte számos fesztiválon szerepelt sikerrel: a franciaországi Arras-ban a legjobb rendezés és a legjobb ifjúsági film díjával ismerték el, a történet főhősét alakító Román Katalin pedig a törökországi Boszporusz Filmfesztiválon – élete első nagyjátékfilmes főszerepével – elnyerte a legjobb színésznő díját. Az A kategóriás Tallinn Black Nights filmfesztiválon a Hat hét nyerte a Just Film versenyszekció nagydíját. A film magyarországi premierje a 2022-es miskolci CineFest Nemzetközi Filmfesztivál versenyprogramjában volt, ahol az erős nemzetközi mezőnyben a fesztivál nagydíját nyerte el. 2023 februárjában a legjobb film és a legjobb női főszereplő kategóriájában is elnyerte a Magyar Filmkritikusok díját, a mozik március 23-tól vetítik.
A művészet templomai: Goya mesterművei (L’Ombre de Goya par Jean-Claude Carrière , rendező: José Luís López Linares)
A művészet templomai sorozat legújabb része Jean-Claude Carrière Goya művészetét, festményeit és magát az embert kutatja egy érzelmekkel és festészettel teli filmes utazás során. A José Luis López Linares rendezte dokumentumfilm elsősorban Jean-Claude Carrière – tavaly elhunyt – forgatókönyvírót követi, amint Goya mesterműveinek máig ható erejét kutatja egy európai kultúráról, filmvilágról, érzelmekről, festészetről és természetesen Spanyolországról szóló elmélkedéssel teli utazgatás során.
Carrière azt csinálja, amihez a legjobban ért: a zsenialitást tolmácsolja. Ellátogat a Pradóba, majd Goya szülőházába egy aragoni faluba, Fuendetodos megyébe, valamint a Zaragoza melletti La Cartuja bérházba, amely Goya freskóit őrzi, és további közel 30 helyszínre, ahol Goya jelentős munkái találhatók. Goyára gondolva, festményei előtt állva vagy a forradalmi metszeteit tartalmazó könyvet lapozgatva, amely a napóleoni háborúk kísérteties borzalmait rögzíti, Carrière néhány lényegre törő megfigyelést tesz: rámutat Goya eltökéltségére, hogy láttassa a szegényeket, bebörtönzötteket és nyomorultakat. Március 23-tól nézhetjük meg.
A vád (Les Choses humaines, rendező: Yvan Attal)
A mérnöknek készülő Alexandre pár napra hazalátogat Párizsba. Megismerkedik édesanyja új élettársával, és még aznap este bulizni megy a férfi 17 éves lányával, Milával. Reggelre Alexandre élete gyakorlatilag összeomlik: Mila nemi erőszakkal vádolja meg. A két fiatal bíróság előtt meséli el saját emlékei nyomán a történteket, miközben felszínre kerülnek a családjaik különböző világnézetéből és vallásából fakadó ellentétek.
Yvan Attal a Velencei Nemzetközi Filmfesztivál versenyprogramjában debütált filmjében a #MeToo mozgalom korszakában tesz fel kényelmetlen kérdéseket, két különböző nézőponttal szemléltetve, hogy semmi sem fekete vagy fehér. Itthon március 23-tól vetítik.
Műanyag égbolt (rendező: Bánóczki Tibor, Szabó Sarolta)
A Bánóczki Tibor és Szabó Sarolta rendezőpáros első mozifilmje, a Keresztes Tamás és Szamosi Zsófia főszereplésével készült sci-fi olyan jövőben játszódik, ahol a Föld növény- és állatvilágának teljes pusztulása után a tudósok egy hihetetlenül tápláló, az emberi testbe ültetett növényt kísérleteznek ki. Ebben a kegyetlen világban, ahol a túlélésnek súlyos ára van, egy férfi minden szabályt áthág, hogy megmentse felesége életét.
A filmben a két főszereplő mellett Hegedűs D. Gézát, Schell Juditot, Znamenák Istvánt, Nagy Zsoltot, Patkós Mártont és Olasz Renátót láthatjuk. Az alkotók a rotoszkóp technika segítségével leforgatott jelenetekben kockáról kockára rajzolták át a film szereplőit, így a színészek legapróbb rezzenései is láthatók a vásznon. A karaktereket körülvevő 3D-s világ segítségével a nézők látomásszerű utazáshoz csatlakozhatnak a jövőbeli Magyarországon és Szlovákiában. A film a Berlinalén debütált, a mozikban március 30-án kerül műsorra.
Háromezer számozott darab (rendező: Császi Ádám)
Egy színházi rendező öt nehéz sorsú fiatal roma életéről készít előadást. A színdarab kendőzetlen kegyetlenséggel meséli el életük valós történetét, vagyis a nyomorukkal kereskedik. Amikor az előadást meghívja egy neves német színházi fesztivál, a csoport tagjai kénytelenek szembenézni múltjukkal, és felvenni a küzdelmet a rasszista sztereotípiákkal.
A Háromezer számozott darab a társulat szürreális utazása, amely elmossa a határt fikció, abszurd és szociografikus valóság között. Lehet-e a rassz témájáról rasszizmus nélkül beszélni? Vajon szükségszerű-e a kisebbség és a többség kölcsönös gyűlölete?
A Tudás Hatalom és Császi Ádám Cigány magyar című színházi előadását nagy kritikai és közönségsiker fogadta hazánkban, és meghívta a neves berlini Deutsches Theater. A rendező a Háromezer számozott darabbal e korábbi színdarabot adaptálta filmre, majd elnyerte a Tallinn Black Nights Nemzetközi Filmfesztiválon a „Rebels with a Cause” szekció különdíját. Császi Viharsarok című debütálása a Berlinálén szerepelt, számos díjat nyert és 14 országban mutatták be. A Háromezer számozott darabra április 6-tól válthatunk jegyet.
Mások gyerekei (Les enfants des autres, rendező: Rebecca Zlotowski)
Rachel (Virginie Efira) szenvedéllyel teli életet él: tanárnőként imádja a munkáját, gitárórákra jár, gyakran találkozik a barátaival és egyre közelebb kerül új szerelméhez, Alihoz (Roschdy Zem). A férfinak a korábbi kapcsolatából már van egy négyéves kislánya, akit Ali egy idő után be is mutat a nőnek. A kezdeti nehézségek ellenére Rachel és a kislány közel kerülnek egymáshoz, igazi kapcsolódás alakul ki közöttük, de folyamatosan kísérti hármójukat a kérdés, hogy igazi családdá tudnak-e válni. Ráadásul Rachel lassan negyvenéves lesz, és él benne a vágy, hogy ő maga is gyereket szüljön. Vajon érdemes ezért mindent feláldoznia, amit eddig felépített, vagy élhet enélkül is teljes életet? A film május 4-én kerül a mozikba.
Dögkeselyű (rendező: András Ferenc)
Az 1982-es, Cserhalmi György főszereplésével készült Dögkeselyű-adaptáció Munkácsi Miklós Kihívás című regényén alapszik. András Ferenc a rendezés mellett a forgatókönyvért is felelt, és egy noiros beütésű akciókrimi sült ki a munkálatok végére, de alaptörténete a bosszúfilmek klasszikus sablonjait is magában hordozza.
Simon József (Cserhalmi György) taxisofőr adósságát próbálja összefuvarozni, amikor meglopják az ezt lefedő tízezer forinttal, amit nem tud annyiban hagyni. A tolvajok után kutakodva próbálja visszaszerezni a pénzt, ám hamar belátja, hogy ezt a törvények határain belül nem olyan egyszerű kivitelezni, így egyre jobban elkezdi áthágni azokat. Ezek alatt szép lassan ő is szakavatott alvilági alakká formálja magát, elsajátítva azokat a módszereket és taktikákat, amiknek hosszabb távon már komoly áruk is lehet az életében.
A több szempontból is filmtörténeti alkotást a Pannónia Entertainment felújítva mutatja be újra országszerte. A filmet már elcsíphetjük a kiválasztott mozikban.
Nyitókép: Háromezer számozott darab. Forrás: Mozinet