Távozik a moszkvai Gogol Központ színház művészeti vezetői posztjáról Kirill Szerebrennyikov nemzetközi hírű rendező – jelentette be az alkotó kedden Instagram-bejegyzésében. Helyére a polgármesteri hivatal február 26-tól Alekszej Arkanov színész-rendező-producert nevezte ki.

A moszkvai polgármesteri hivatal kulturális osztálya
korábban közölte, hogy a Szerebrennyikovval megkötött szerződés február 25-én
lejár, és azt nem hosszabbítják meg. A Színikritikusok Egyesülete nyílt
levélben kérte a döntés megváltoztatását, eredménytelenül.

Kirill Szerbrennyikov 2012 óta irányítja az egyik legjobbnak tekintett moszkvai színházat, az állami finanszírozású moszkvai Gogol Központot.

„Igyekezzetek úgy cselekedni, hogy a színház élő, a szabadság pedig szükséges maradjon számotokra. És ne csüggedjetek, A csüggedésben nincs sem élet, sem szabadság. Tudjátok, mit kell tenni. Mindenkinek béke és szeretet"

– írta egyebek között búcsúüzenetében az 51 éves rendező.

Helyére a polgármesteri hivatal február 26-tól Alekszej
Arkanov színész-rendező-producert nevezte ki. Akranov, aki a Moszkvai
Filmművészeti Intézetben (VGIK) végzett, 1995 óta szerepel filmekben és a
színházban. 2014 óta a Gogol Központ rendezője, az ő útmutatásai szerint
zajlanak a Moszkvai Filmfesztivál megnyitó és záróünnepségei is.

Szerebrennyikovot tavaly júniusban háromévi, három évre
felfüggesztett szabadságvesztésre és 800 ezer rubel bírságra ítélte egy
moszkvai bíróság, akit különösen nagy kárt okozó sikkasztás és csoportosan
elkövetett csalás címén marasztalt el.

A bíróság bűnösnek találta abban a rendezőt és két társát, hogy a Szegymaja Sztugyija (Hetedik Stúdió) nonprofit szervezetnek folyósított és a Platforma színházi projektre fordított állami támogatásból 129 millió rubelt túlszámlázással elsikkasztott.

Szerebrennyikovra az ügyész eredetileg hatévi
szabadságvesztés kiszabását kérte az orosz értelmiség és művészvilág által
élénk figyelemmel kísért perben. A rendező védelme az ítélet kihirdetését
követően közölte, hogy fellebbezni fog.

Az 51 éves rendező – akit 2017-től 2019 áprilisig tartottak
házi őrizetben – mindvégig tagadta, hogy bűnös lenne, és abszurdnak nevezte a
gyanúsítást. Az ügyben egyedül Nyina Maszljajeva, a stúdió főkönyvelője
vallotta bűnösnek magát, és vádalku keretében volt kollégái ellen vallott.
Utóbb azt nyilatkozta, hogy hatósági nyomás hatására cselekedett így.

Egy moszkvai bíróság 2019 októberében, a vádirat hibáira
hivatkozva elrendelte az ügy újratárgyalását. 

Olga Ljubimova kulturális miniszter az üggyel kapcsolatban korábban azt mondta, hogy az államot jelentős anyagi kár érte és a tárca mindent elkövet annak érdekében, hogy a jövőben hasonló incidens ne fordulhasson elő.

Szerebrennyikov, noha klasszikus értelemben nem tekintik
ellenzékinek, korábban többször bírálta az alkotói szabadságra a konzervatív
értékek nevében kifejtett kormányzati nyomást, az ellene indított eljárást
ezért támogatói politikai ügynek tekintik. Házi őrizete ellen Oroszországban és
külföldön is ismert művészek tiltakoztak.

Szerebrennyikov szabadságának korlátozása ellenére is
folytatta a munkát: 2019 márciusában mutatták be Hamburgban az általa színre
vitt Nabuccót, amely már a harmadik rendezése volt házi őrizetének
kezdete óta. A Leto (Nyár) című filmet 2018-ban a cannes-i
filmfesztiválon mutatták be szintén a részvétele nélkül, négy éve pedig a
moszkvai Nagyszínházban a Nurejev című balettet állította színpadra,
amelyet a közönség lelkesen fogadott, ám később mégis levették a műsorról.

A rendezőt 2019 márciusában a legjelentősebb orosz filmes elismeréssel, a Nyika-(Niké-)díjjal tüntették ki a Leto rendezéséért. Az elismerés átadásán nem vehetett részt, mert házi őrizetben volt.