Hornyák István tizenöt éve foglalkozik zsonglőrködéssel, több külföldi projektben vett részt, többnyire a Magyar Zsonglőr Egyesület Erasmus programjain Berlinben, Spanyolországban, Olaszországban és Luxemburgban, a zsonglőr oktatói továbbképzésen. Az így megszerzett tudást adja tovább a gyermekeknek. Tíz éve tart a kicsiknek cirkusztábort Gödöllőn, emellett Waldorf iskolákban és a Baross Imre Artistaképző Intézetben is oktatott zsonglőrködést.

Csürke Tibor tizenhat éve artistaművész. Miután végzett a Baross Imre Artistaképző Intézetben, talaj- és dobó-akrobatika, egykerekű és emelőszámával bejárta a világot, többek között fellépett Mexikóban, Hongkongban, Marokkóban, Olaszországban és németországi cirkuszfesztiválokon. Szeret tanítani és gyermekekkel foglalkozni, ezért jelentkezettkészségfejlesztő animátornak a Fővárosi Nagycirkusz pozíciójára.

Miből áll a munkátok a Fővárosi Nagycirkusznál?

Hornyák István: A Kárpát-medencében iskolákat keresünk fel, ahol a testnevelés- és táncórák egy részében megtanítjuk a gyermekeket többféle zsonglőreszközzel játszani, kötélen járni, gólyalábazni, egykerekűn biciklizni. Rendezvényekre is ellátogatunk, például nemrég rész vettünk Zentán a III. Teátrum neked! elnevezésű színházi fesztiválon, ahol délelőttönként a gyermekeknek szóló előadások előtt és után tartottunk foglalkozásokat.

Egy iskolába többször is vissza szeretnénk menni, mert így tudnánk valóban értékeket átadni, hiszen nem lehet egy-két óra alatt megtanulni három labdával zsonglőrködni: fel kell építeni a tudást. Ezért azt is tervezzük, hogy az iskoláknál otthagyunk eszközöket, hogy akkor is tudjanak gyakorolni a gyerekek, amikor nem vagyunk jelen. Az a célunk, hogy sikerélményeket szerezzenek a fiatalok, miközben népszerűsítjük a cirkuszművészetet. Remélhetőleg többen kedvet kapnak közülük ahhoz, hogy ezt a pályát válasszák.

Hogy fogadták a programot?

Eddig nagyon jól, a zentai színházi fesztiválon is azt tapasztaltuk, hogy a gyerekek imádják a cirkuszt. Szeretik a bemutatóinkat, és tetszik nekik, hogy odajöhetnek hozzánk, megfoghatják az eszközöket, amikkel az artisták dolgoznak. Szeretnénk, ha nem éreznék távolinak a cirkusz világát, és hitet szeretnénk adni nekik, hogy ők is képesek a trükkök elsajátítására és nemcsak erre, hanem bármi másra is. Hatványozottan igaz ez akkor, ha kisebb településekre látogatunk el, ahol nehezebb sorsú gyerekekkel találkozunk, akik számára nagyon fontos, hogy legyen önbizalmuk. Tehát nemcsak a kognitív képességeiket fejlesztjük és népszerűsítjük a cirkuszművészetet, hanem megtanítjuk azt is, hogyan legyenek következetesek, amit az élet több területén is hasznosítani tudnak.

Milyen korcsoportok számára zajlik az oktatás?

Csürke Tibor: Eredetileg nyolcévestől tizenhat éves korig hirdettük meg a készségfejlesztő foglalkozásokat, de Zentán hatéves gyerekekkel és szülőkkel is gyakoroltunk. Az optimális a tíz éven felüli korcsoport, mert náluk már fejlett a mozgáskoordináció, és képesek figyelni akár egy órán keresztül is. A tíz éven aluliakkal más gyakorlatokat végzünk, náluk inkább a játékosságra helyezzük a hangsúlyt, amivel az ügyességüket fejlesztjük.

Szekáry Zsuzsanna