Tér és kapcsolat ? A KIRÁLYNŐ TESTE

Egyéb


akiralynoteste_ujszinhaz_bansagiildiko_bytsd-11.jpg
Bánsági Ildikó

Az unokatestvére halálos ítéletét meghozni kénytelen Erzsébet és a keretes szerkesztés folytán már szinte az első pillanatban a vérpadra hágó Mária majdnem azonos fehér klepetust viselve, mezítláb, testi megjelenésében egyenrangúan érkezik a színre. Tényleges találkozásukra csak ügyes, fokozó dramaturgiai várakoztatás után kerül sor. Addig csupán kerülgetik egymást a 16. század színfalai között. Érezhetően egy térben mozognak, de mindaddig nem állhatnak-keringhetnek szemtől szemben, amíg be nem öltöznek a történelembe. Egyre több és több ruhát öltenek magukra. Pontosabban a végére a parókás-fejdíszes Erzsébet már mozdulni is alig tud guruló trónussal felérő szoknya-kiegészítőjében, a viseleteit ugyancsak váltogató Mária pedig ekkor az öngyász felragyogó feketéjét-fehérét hordja. Gadus Erika historizáló, ékes jelmezeit különösen kiemeli a maga tervezte, puritán háttértáblák hószíne. Mintha festményalakok lépnének le koruk időtlenné fehérült vásznáról.

  Az egymással hosszas hatalmi és vallásháborút folytató két királynőt a harmadik szereplő: Egy nő köti egymáshoz. Vörös öltözéke mai szabású, ajka rúzsozott. Mindkét felséget kiszolgálja, mindkettővel szembe is száll, ha kell, vagy ha maguk igénylik. Valós történeti figurát is formál. A néha ? kétoldalúan ? menthetetlenül monologikusnak ígérkező lélektani dokumentálás, a párhuzamosan futó két monodráma e harmadik személy beolvadó idegensége által nyílik egymásba: az ő feladata a hűvös narráció és a két összebékíthetetlen-egy sors belső, egyesítő megélése.

akiralynoteste_ujszinhaz_foldeseszter_bansagiildiko_bytsd-3.jpg
Földes Eszter és Bánsági Ildikó

Mindez inkább struktúra, mint tartalom. Lévay Adina rendezése akkor erős, amikor a szerkezetet, kompozíciót tartja kézben, bontja ki (akár a vetített művészi aktfotók és az előre leforgatott, közeli-nagyközeli mozgóképek kissé modoros igénybevételével). Azt kevésbé sikerül lényegessé tenni ? Dacia Maraini szövegében is megfakult ?, hogy az ?aggszűz?, ?vénlány? Erzsébet férfi számára is kemény uralkodói feladatokat lát el, a korabeli Európa alighanem legnagyobb formátumú koronás főjeként, Mária viszont férjét kárhoztatja, asszonyi létének kudarcaiból vezeti le bukását, s anyaságából a reményeit. Az elbeszélt férfiak kívül rekednek a három nő regényén. Igencsak epikus a dráma, s ezt a színrevitel is sokszor mindössze ritmusával, koreográfiájával fedi el. A legszebb megoldás: amikor Mária gyermekszüléséről esik szó, a vörös ruhás nő kibuktat a száján egy meghámozott kemény tojást (ez filmen is követhető). Az egyetlen ? trónszéket jelölő ? bútordarabra helyezett tojást azután Erzsébet három egészséges harapással elfogyasztja. Az absztrakció hasonló megnyilvánulásainak nincs nyoma az Új Színház (Bubik István Stúdiószínpad) előadásában.


akiralynoteste_ujszinhaz_vargamaria_bytsd-10.jpg
Varga Mária

Bánsági Ildikó álmélkodni, önmagán ironizálni is tudó, nagyvonalú Erzsébet királynője, e fegyelmezett, de magából néha káromkodva kivetkőző asszony, és Varga Mária m. v. meghurcolására sértett méltósággal rezonáló Mária királynője: egymásnak teremtett, nemes színpadi alakok. Bánsági játékának mindig megcsodálható, hullámzó dallamossága és Varga páratlan ércessége összecsendül. Földes Eszter e. h. tragikus arcú, mégis kissé bohócos nőalakként mindig jókor, elvont-tényleges jelenlevőként érkezik, hogy katalizálja az esetleg lelassulni látszó folyamatokat. Erzsébet és Mária nagyjelenete valóban a tudati-érzelmi összetettség csúcsjelenete. Az ide és innen vezető utakhoz nélkülözhetetlenek a további kettősök. A kismonológok nem feltétlenül, vagy nem ilyen számban és eloszlásban.

A fény-árny cikázású fordítás Máté Juditot dicséri, a dramaturg Lőkös Ildikó. A hölgyek estéje egy szobrász asszonyt is emlékezetünkbe idézhet. Schaár Erzsébetet. A fehér falak és kopár nyílásaik, Bánsági Ildikó kéz- és Varga Mária testtartása, a filmbetéten Földes Eszter lassan fehérre sminkelt, majd lehunyt pillával megfagyó lányarca rámosódik a (Pilinszky Jánossal közös, s éppen A királynő teste íródásának évében, 1975-ben megjelent) Tér és kapcsolat című album lapjaira. Falakra, sikátorokra. Fejekre, testekre. Szemre, szájra, versre, szoborra.
Költészete és veleje az Új Színház előadásának is: tér és kapcsolat.

A csupasz történelmi tény pedig: a Stuart Máriát lefejeztető Erzsébet királynő majdnem negyvenöt évig uralkodott. Gyermektelenül hunyt el, az örökösödési jog szerint Mária fia, I. Jakab követte őt a trónon.