Száznegyven éve, 1883. szeptember 4-én született meg Czóbel Béla Kossuth-díjas avantgárd festő, az első magyar festő, aki még életében múzeumot kapott. Tíz képet mutatunk tőle.

A Budapesten született Czóbel érettségi után, 1902 nyarán kezdte meg képzőművészeti tanulmányait a nagybányai szabadiskolában Iványi Grünwald Béla tanítványaként. Még abban az évben beiratkozott a müncheni akadémiára, egy év múlva pedig a párizsi Julian Akadémia növendéke lett. A francia fővárosban először 1907-ben állított ki a „Vadakkal” (Matisse, Derain, Dufy) együtt, első alkotásai a szecesszió és a plein air hatását mutatják. Magyarországra hazatérve dolgozott Kernstok Károly nyergesújfalui telepén, tagja lett a MIÉNK-nek (Magyar Impresszionisták és Naturalisták Köre), majd 1909-ben a Nyolcak csoportjának. Ekkorra kialakult sajátos, egyéni stílusa, képei a világos és a sötét színfoltok tagolt rendjéből születtek, és a lényeget emelték ki.

Önarckép (1903)

64f33079e58d84a5557c5d13.jpg
Önarckép (1903). 66,5×85 cm, Magyar Nemzeti Galéria

Festők a szabadban képével szerepelt 1927-ben a Galerie Bing kiállításán Párizsban, amely a fauve-ok (a Vadak) 1904 és 1908 közötti munkásságát mutatta be. A képen terebélyes fa árnyékában két festő dolgozik állványa előtt. A fa lombozata odavetett, mozaikszerű, élénk színfoltokból tevődik össze. Az alakokat, a festőállványt, a fák törzsét erős kontúrvonalak határolják. A figurák síkszerűek, a festő egyáltalán nem törekszik a test plaszticitásának érzékeltetésére.

Festők a szabadban (1906)

64f32856e58d84a5557c5ce8.jpg
Festők a szabadban (1906). Olaj, vászon, 13x18 cm, Musée National d'Art Moderne, Paris

A fauve-ok vezéralakjának, Matisse-nak mindig gondosan mérlegelt kompozícióival szemben azonban Czóbelnél nem érezzük a képszerkesztés racionális szigorúságát. Gátlástalan frissességgel, robbanó dinamikával közelít a vászonhoz. A dekoratív körvonalat szétroppantja az általa körülzárt forma heves színvilága. Czóbel ebben a korszakában együtt halad a fauvizmussal, de éppen dinamikusabb festői alkata révén néhány évi együttműködés után eltávolodik tőle, és új, egyéniségének jobban megfelelő formanyelvet munkál ki a maga számára.

Szobabelső (1910), Kovács Gábor Gyűjtemény

Az első világháború kitörése után el kellett hagynia Párizst, a Montparnasse-on bérelt műtermét lefoglalták, képeit elárverezték. Ezután a hollandiai Bergenben élt, amszterdami kiállításokon vett részt, itt készült a Fiú labdával és a Bergeni lelkész című festménye.

Fiú labdával (1916)

64f32c6acd8d55c4c5d03aac.jpg
Fiú labdával (1916). Olaj, vászon, 80x60 cm, Ferenczy Múzeum, Szentendre

Bergen után Berlinbe, majd 1925-ben ismét Párizsba költözött, ahol tizenöt évig élt. Itt készült jelentősebb művei az Álarc és mandolin, Gyümölcscsendélet, Ülő akt és a Párizsi utca voltak.

Álarc és mandolin (1928)

64f32bd3cd8d55c4c5d03a91.jpg
Álarc és mandolin (1928). Olaj, vászon, 92x73 cm, magántulajdon
Gyümölcscsendélet (1929) 

64f32c1010d8ca53d3fe1385.jpg
Gyümölcscsendélet (1929). Olaj, vászon, 64x80 cm, magántulajdon
Párizsi utca (1926)

64f32b3ec0f27c3bc529d489.jpg
Párizsi utca (1926). Olaj, vászon, 73,5x91,5 cm, magántulajdon

1940-ben feleségül vette Modok Máriát, aki szintén a Párizsi Iskola követője volt, és a második világháború után együtt tértek haza Budapestre; 1945 után a teleket Párizsban, a nyarakat Szentendrén töltötték. Czóbel részt vett a szentendrei művészek rendezvényein, de nem tartozott egyik csoportosuláshoz sem. Rendszeresen kiállított a KÚT (Képzőművészek Új Társasága) és az ÚME (Új Művészek Egyesülete) tagjaival együtt.

Lugas (1948)

64f332a8bf7b12df8721ac6e.jpg
Lugas (1948). Olaj, vászon, 91x73 cm, Ferenczy Múzeum, Szentendre

Időskori képein eluralkodott emberszeretete, művei egyre derűsebbek, fiatalosabbak lettek. Jelentősebb kései vásznai: Szentendrei Vénusz, Fő tér, Csendélet chiantis üveggel, Rózsaszín ruhás lány.

Szentendrei Vénusz (1968)

64f32e3ac0f27c3bc529d4aa.jpg
Szentendrei Vénusz (1968). Olaj, vászon, 83x110 cm, Ferenczy Múzeum, Szentendre

Témaválasztása nagyon gazdag, de egyben hagyományos volt: önarcképeket, portrékat, aktokat, tájképeket, városrészeket, enteriőröket, csendéleteket festett, szemlélete huszadik századi, stílusa modern. Korai alkotói periódusától kezdve foglalkozott nagyméretű akvarellekkel, amelyeknél kihasználta a gyorsan száradó anyag lehetőségeit: szélesen és lendületesen fedve be a felületet születtek meg a karaktert erőteljesen megragadó, expresszív hatású portréi.

Egy művész portréja (1968)

64f32efb04fe210bfa0e52e0.jpg
Egy művész portréja (1968). Olaj, vászon, 81,5x65,4 cm, magántulajdon, Budapest

Czóbel Béla volt az első magyar festőművész, aki még életében – kilencvenkét évesen – önálló múzeumot kapott a szentendrei Várdombon. 1975-ben ő maga nyitotta meg a múzeumot, amelyet születésének centenáriumán egy új épületszárnnyal bővítettek. Szinte élete végéig aktív volt, hajlott korában is kerékpáron, cájgnadrágban rótta Szentendre utcáit.

Művészi munkáját 1948-ban Kossuth-díjjal ismerték el, 1958-ban érdemes, 1968-ban kiváló művész lett. 1974-ben Szentendre díszpolgárává választották. A legfranciásabb magyar festőnek tartott Czóbel 1976. január 30-án halt meg Budapesten, a Farkasréti temetőben nyugszik, síremléke Farkas Aladár szobrászművész alkotása.

Teljes életművét az 1971-es, Műcsarnokban rendezett kiállítás után több mint három évtizeddel, 2014-ben mutatták be újra a szentendrei MűvészetMalomban Czóbel, egy francia magyar címmel. A kiállított képek között voltak olyanok, amelyeket több mint száz éve nem láthatott a közönség, és olyanok is, amelyek a legfrissebb kutatások során kerültek elő. Képei 2013-ban a párizsi Musée d’Orsay Allegro Barbaro című magyar kiállításának is fontos részét alkották, 2015-ben a Balassi Intézet galériájában és a Szolnoki Galériában is rendeztek kiállítást műveiből. A felújított szentendrei Czóbel Múzeumban az Újragondolt Czóbel címmel 2016-ban nyílt állandó kiállításán néhány olyan újonnan feltárt képét is bemutatták, amelyek addig egy másik munka hátoldalán átfestve, eltakarva, elrejtve szunnyadtak. Paletták című, legújabb állandó kiállítása idén tavasszal nyílt meg a szentendrei Czóbel Múzeumban.

Képek forrása: hung-art.hu, MNG