Az imposztor Tatabányán

Írja meg nekem Bogusławskit, el akarom játszani – mondta Major Tamás Az Ikszek című regény történetének színpadi feldolgozására ösztökélve Spiró Györgyöt. Az író – a Színház folyóiratban publikált emlékezése szerint – szabadkozott, hogy nem tud visszamenni abba a világba, meg hogy regényből nem lehet drámát írni; megismételte:

„Írja meg nekem.”

A többi – ahogy mondani szokás – történelem, a színháztörténet része. Tatabányán négy évvel ezelőtt Szikszai Rémusz rendezte meg az előadást kedves „játszótársa”, Fodor Tamás főszereplésével. Január 22-24. online is megnézhetjük.

Menyasszonytánc Győrben

Bori Réka és Kurucz Dániel a Győri Nemzeti Színház Menyasszonytánc című előadásában
Fotó: Zsigmond László

Klezmer-operett, klezmer-musical – többféle műfajmegjelöléssel illették Jávori Ferenc Fegya darabját. A harmincas évek Erdélyében, egy román-magyar faluban játszódó, szerethető történet, csupa érdekes karakterrel – és persze remek muzsikával, amelyet január 23-án Forgács Péter rendezésében láthatnak – online.

Lila Ákác Nagyváradon

„Csak úgy lóg, szólóban, gyáván és nyomorultul a szívével az ember.”

Szép Ernő varázslatos, múlt század elejét idéző világa, nyelvezete Botos Bálint rendezésében fiatalos lendülettel kel életre, megőrizve a történet fájdalmas szépségét. Január 24-én este online is láthatjuk a Szigligeti Színház előadását.

Vesztegzár Békéscsabán

Gubik Petra, Vadász Gábor és Tege Antal
Fotó forrása: Békéscsabai Jókai Színház

„Mindenki őrizze meg a nyugalmát!” – hangsúlyozza cianiddal mérgezett poharával a kezében a rendőrfelügyelő… Rejtő Jenő jávai luxushotelben játszódó regényének zenés színpadi változata életre kelti a remekbeszabott figurákat: arisztokraták és szélhámosok, operettprimadonna és trónörökös – van itt minden a bubópestis miatt zár alá helyezett szállodában. Szente Vajk rendezését öt évvel ezelőtt mutatta be a Jókai Színház, január 29-én online nézhetjük meg.

Grand Hotel Retromadár Marosvásárhelyen

Radu Afrim előadása a négy évvel ezelőtt bemutatott Retromadár blokknak csapódik és forró aszfaltra zuhan folytatása. Évtizedek elteltével a tömbházból hotel lett, amelyet a rendszerváltás utáni társadalom jellegzetes karakterei népesítenek be. Költészet, humor és társadalomkritika egy különös, műfaji határokat feszegető történetben. A Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulatának előadását – a néhány héttel ezelőtti online bemutató után – január 30-31-én ismét láthatjuk.

Vera Kőszegről

Grecsó Krisztán regénye egy kislány egészen hétköznapi, mégis csodás epizódokkal és „szomorú izgulással” átszőtt felnövéstörténete, amelyből Grisnik Petra készített színpadi átiratot a Várszínház számára. Monodrámaként meséli el a tizenegy éves kislány történetét, megkapó játékossággal és egyszerűséggel.

A Kalucsni Nyíregyházán

Ez volt az utolsó előadás, amit élőben láttam a novemberi lezárás előtt. Sok színház már lemondta az esti előadást, ám a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színház budapesti vendégjátékát még megtartották. Dragomán György második darabja kivándorlós dráma, barokkos pusztulás – ahogyan a szerző fogalmaz –, realistább és önéletrajzibb, mint az első, bár a barokkos feltétlen igaz a történet nagyszabású volta miatt is. Mondhatnánk: egy család drámája, de valójában egy korszak megnyomorított társadalmának szétzilált családjaié.

Fotó: Móricz Zsigmond Színház/Juhász Éva

Gabler Hedda Kecskeméten

Zsótér Sándor – ahogyan szokta, Ungár Júliával karöltve – újraírta Ibsen drámáját. Vagy legalábbis újrafordította, olyannyira, hogy a cím is különösen cseng. A Trokán Nóra címszereplésével bemutatott előadást online bármikor megnézhetjük.

A Tartuffe Veszprémből

Molière klasszikusából Radnóti Zsuzsa készített egy rendkívül feszes és élvezetes változatot Marton László rendezéséhez. A Petőfi Színház előadásában Tartuffe-öt Gáspár Sándor, Orgont Lukács Sándor játszotta – online bármikor visszanézhető.

Márton partjelző Szombathelyről

Fotó forrása: Weöres Sándor Színház

Márton vállán – ahogyan ő mondja – ott az egész 20. század: a besúgórendszer, az elmulasztott lehetőségek, utazások sora. Hamvai Kornél finom humorral megrajzolt sorsában a kései Horthy-kor és a szocialista kisember reménytelensége sűrűsödik össze. A Weöres Sándor Színház előadásában – akár csak a bő húsz évvel korábbi ősbemutatón – Jordán Tamás játssza a címszerepet.

A nyitóképen jelenet a tatabányai Jászai Mari Színház Az imposztor című előadásából.