Tizenhárom előadással várja a nézőket a Desiré Central Station nemzetközi színházi fesztivál Szabadkán november 17. és 26. között.

Az idei, 15. fesztivál alcíme, a Hit Me Baby Final Time Britney Spears ismert slágerére utal, egyben a világban történő eseményekre reagál, vagyis azt jelenti, hogy jussunk már valamire, legyen már vége valaminek, fejezzük már be – magyarázta Urbán András. A végletességet sugalló alcím ellenére ez nem az utolsó Desiré fesztivál lesz, ennek pont az ellenkezője igaz, minden nehézség ellenére még nagyobb erővel és lelkesedéssel haladnak előre a szervezők – tette hozzá a fesztiváligazgató.

Az előadások válogatása alkalmával a frissességet sugárzó előadásokra helyezték a hangsúlyt. „Azok az előadások érdekelnek bennünket, amelyek foglalkoznak a valósággal, amelyben élünk, reflektálnak színházi vagy társadalmi, politikai értelemben a jelenre” – húzta alá Urbán András. A legtöbb előadásban például megjelenik a hatalom és a művészet, illetve a hatalom és az egyén viszonya – tette hozzá. A produkciók Szerbiából, Magyarországról, Bosznia-Hercegovinából, Csehországból, Romániából és Szlovéniából érkeznek.

A fesztivál tíz napja alatt tizenhárom produkciót láthat a közönség. Maga a fesztivál voltaképpen november 17. és 23. között zajlik majd, ám 26-án egy ráadás előadással, a maribori Moment és a ljubljanai Glej Színház Hős 4.0 – Business as usual című előadásával zárul.

A fesztivált egy régóta várt előadás nyitja meg. November 17-én Szerbiában először láthatja a közönség a budapesti Nemzeti Színház Woyzeck című előadását. Georg Büchner drámáját ifj. Vidnyánszky Attila állította színpadra. Ugyanaznap mutatják be Urbán András szerzői projektjét, A hallgatás poétikáját a szabadkai Kosztolányi Dezső Színház színészeinek előadásában.

A fesztivál második napján egy előadáson és egy koncerten vehetnek részt az érdeklődők. Urbán András rendezte a Szarajevói Háborús Színház vendégelőadását is: a boszniai színészek Örkény István Tóték című darabját viszik színre. Este a csehországi akusztikus JWQ – Janoušek-Wróblewski Quartet lép fel.

November 19-e a Ki játssza Sonja Savićot című előadással indul, amelyet Urbán András rendezett a Čačaki Városi Színház és a belgrádi Bitef Színház közreműködésével. A napot pedig a sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház Oxigén című előadása zárja, amelyet Pálffy Tibor rendezett.

A fesztivál negyedik napján a Szarajevói Nemzeti Színház Marlene Dietrich: A vádirat öt pontja című produkcióját mutatják be a szabadkai Jadran Színpadon. Haris Pašović szerzői projektjének főszerepét a térség egyik legismertebb színésznője, Mirjana Karanović alakítja. Ugyanezen a napon lesz látható a Szlovén Nemzeti Színház és a ljubljanai Via Negativa koprodukciója, a Mandić-cirkusz.

November 21-én a Belgrádi Drámai Színház Csendben, csendesebben előadását nézve a közönség azon gondolkodhat el, ki hogyan definiálja a nemi erőszakot, és milyen tabukkal jár egy ilyen esemény. Másnap a kranji Prešeren Színház és a Ptuji Városi Színház előadásában Jernej Lorenci rendezésében mutatják be a Škofja Loka-i passiójátékot, míg ugyanaznap este Hód Adrienn, az Unusual Symptoms és a Theater Bremen közös produkcióját, a Coexistet tekinthetik meg az érdeklődők. A fesztivál összefüggő részének utolsó napján a Belgrádi Nemzeti Színház Gyerekek című operáját mutatják be.

A Desiré Akadémia keretében a nézők megismerkedhetnek az alkotókkal, illetve azokkal a gondolatokkal, amelyek mentén az előadások születtek. Hód Adrienn, a Hodworks alapítója és az Unusual Symptoms tart műhelymunkát, valamint Boris Bakal Vitić táncol című filmjét vetítik le a Desiré Akadémia keretében, emellett pedig fiataloknak, főként középiskolásoknak és egyetemistáknak szerveznek workshopot arról, hogyan lehet írni és beszélni egy előadásról vagy a színházról.

A Desiré Central Station fesztivál nevét a szervező, a szabadkai Kosztolányi Dezső Színház névadójának becenevéről kapta, a rendezvényt először 2009-ben rendezték meg.

A képen Urbán András. Fotó: Tóth Imre / Szabad Magyar Szó