Itáliai utazás a havas télből a perzselő nyárba

Film

Új évaddal jelentkezik az Uránia Nemzeti Filmszínház és a Budapesti Olasz Kultúrintézet közös vetítéssorozata, az Itáliai utazás, amely decembertől júniusig tizenhárom filmet kínál az olasz film rajongóinak, újdonságokat és filmklasszikusokat, köztük az olasz komédia mestereinek számító Pietro Germi és Mario Monicelli örökzöld alkotásait.

A műfajilag színes válogatás szokás szerint országismereti kirándulásra is hív: az olasz mozi örök helyszínei mellett – mint Róma, Nápoly, Velence – „az olasz csizma” olyan, a szokásos turistaútvonalaktól távol eső területei is képbe kerülnek, mint Abruzzo és Lombardia. A nyitó alkalmon, december 16-án a Tíz tél című filmet vetítik a főszereplő Isabella Ragonese jelenlétében.

Az olasz kultúra és filmművészet sokszínűsége áll az Uránia és az Olasz Kultúrintézet 2017-ben indult Itáliai utazás sorozatának középpontjában, amelynek új évada december 16-án, hétfőn egy rendhagyó romantikus történettel indul. Valerio Mieli Tíz tél című filmje (2009) két fiatal, Camilla és Silvestro kapcsolatának alakulását követi attól a pillanattól kezdődően, hogy 1999 telén – akkor még tizenévesen – megpillantják egymást egy velencei kompon. A női főszerepet az akkor még pályája elején álló, mára az olasz film állócsillagának számító Isabella Ragonese alakítja. A palermói születésű színésznő olyan rendezőkkel dolgozott együtt, mint Paolo Virzì, Mario Martone vagy Daniele Luchetti, de ő maga is rendezett már: tavaly az Urániában is bemutatták Rosa – A szirének dala című dokumentumfilmjét, amelyben Rosa Balistreri palermói népdalénekesnek állított emléket.

A sorozat következő alkalmán, január 2-án az elmúlt időszak egyik legnézettebb olasz filmje, a Miénk lesz a holnap (2023) kerül mozivászonra a magyarországi premierrel egy napon.

Miénk lesz a holnap
Miénk lesz a holnap

Az 1946-ban, Rómában játszódó alkotás az olasz neorealizmus világát idézi, de a drámaiságot itt felszabadító humor és remek zene oldja. Hőse egy odaadó, családjáért mindent megtevő, férje által bántalmazott asszony, aki egy titokzatos levél hatására változtat az életén. A főszerepet Paola Cortellesi alakítja, aki szintén szupersztár a hazájában. Megannyi főszerep után ez az első rendezése.

Január 13-án egy filmklasszikus, az Elcsábítva és elhagyatva (1964) következik. Pietro Germi, a Válás olasz módra Oscar-díjas rendezője ebben újfent a házasság témáját boncolgatja, görbe tükröt állítva kora délolasz társadalmának, amely elnézi a kiskorú elleni nemi erőszakot, ha az elkövető feleségül veszi áldozatát. A főszerepben Stefania Sandrelli tündököl.

A sort kortárs filmek folytatják: január 28-án egy fagyosan téli, mégis szívmelengető történet következik a közösség megtartó erejéről Riccardo Milanitól. A Jurico, egy külön világ (2024) egy általános iskolai tanítóról szól (Antonio Albanese alakításában), aki negyven év robot után áthelyezését kéri Rómából a vadregényes Abruzzóba, ahol azonban nemcsak a természet közelségével, hanem a kisközösségek problémáival is találkozik.

Jurico, egy külön világ
Jurico, egy külön világ

Február 10-én is nagy szerephez jut a humor: Neri Marcorè Zamora című vígjátéka (2024) az olasz gazdasági csoda időszakába repít vissza bennünket, és egy fiatal vidéki könyvelő milánói kalandjait meséli el, akinek – habár fogalma sincs a futballról – munka után a pályán is bizonyítania kell.

Zamora
Zamora

Paolo Virzì 2022-es, Szárazság című filmje február 24-én ismét a jelen égető problémáira irányítja a figyelmet: az aszály sújtotta Rómában a szomjúság és a tilalmak idővel mindenkit, fiatalokat és időseket, gazdagokat és szegényeket is utolérnek. A kamerát Luca Bigazzi, az egyik legnagyobb olasz operatőr, köztük megannyi Sorrentino-film alkotója kezeli.

Szárazság
Szárazság

Az út március 10-én Toszkánába, Grossetóba vezet: Niccolò Falsetti Peremlét című filmje (2022) egy street punk zenekarról szól, amelynek tagjai megpróbálnak kitörni a névtelenségből, és álmukért barátságukat is kockára teszik.

Peremlét
Peremlét

Március végén Antonio Albanese kettős szerepben, rendezőként és főszereplőként tér vissza: Száz vasárnap című filmje (2023) a Comói-tó mellett játszódik, ahol egy egyszerű munkásembernek rá kell döbbennie, hogy összes megtakarítása elúszott.

Az április történelmi filmmel indul: 7-én a Velencében életműdíjjal kitüntetett Liliana Cavani 1981-es rendezése, A bőr kerül műsorra Claudia Cardinale, Marcello Mastroianni és Burt Lancaster főszereplésével. A felkavaró film Nápoly 1943-as történetét tárja elénk, megmutatva azt az összeomlást, amit a felszabadító amerikai seregek érkezése után élt át a korábban a háború és a náci megszállás által megnyomorított társadalom.

A bőr
A bőr

Április 22-én egy maffiatörténet következik: a Toni Servillo és Elio Germano kettősére épülő Szicíliai levelek (2024) egy börtönből szabadult politikus titkosszolgálati küldetéséről szól megtörtént események nyomán.

Szicíliai levelek
Szicíliai levelek

Majd ismét a múltba visz az út: az Ezüst Medve-díjas Kedves Michele (1976) a hetvenes évek életérzésfilmje, amelyben Mario Monicelli – Natalia Ginzburg levélregényét feldolgozva – arról mesél, hogyan írja át egy család történetét a kor politikai légköre.

Az évad végéhez közeledve, május 19-én Michele Riondino ismét egy igaz történettel szembesíti nézőit. Az elkülönítettek részlege (2023) a kilencvenes évek végén a tarantói acélgyárban játszódik, ahol egészen egyedi stratégiával próbálják lelkileg megtörni a „problémás” – értsd: ellenállásra képes – dolgozókat.

Az elkülönítettek részlege
Az elkülönítettek részlege

A sorozat június 10-én egy vígjátékkal zárul. A Romantikus csajok (2023) négy, egymástól nagyon különböző fiatal római nő portréja. Érdekesség, hogy valamennyiüket a rendezői szerepet is magára öltő Pilar Fogliati alakítja, aki lenyűgöző játékával az olasz filmkritikusok díját is elnyerte.

Romantikus csajok
Romantikus csajok

A filmeket eredeti nyelven, magyar felirattal vetítik. A program a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával valósul meg.