Ilyen mozgalmas, vibráló felület mögül nyíltan kitárulkozó őszinteség ritkán költözik kiállítótérbe. A finn kurátorok valóban azokat a zömmel fiatal képzőművészeket hozták el nekünk, akik sutba vágták a hagyományos műfajokat és maguk kerestek formát az elformátlanodó jelenkor egy-egy neuralgikus pontjának kifejezésére. Sok a film, a videómunka, többen számítógéppel törik fel a fizikai világ törvényszerűségeit, de az biztos, hogy a vágy, hogy humorral és elmélyüléssel eloszlassák vagy legalább árnyalják a finnekről elterjedt sztereotípiákat, célba talált. Ennyi kifordított poént a természetközpontú északi gondolkodásról, ennyi izgalmas párbeszédet a hatvanas évek technikai hisztériája és az abból kigyógyuló következő nemzedék bölcsessége között, erre nem volt felkészülve a magyar közönség.
A két legnagyobb hatású sorozat Ilkka Halso, illetve a Pink Twins munkája. Halso fotósorozatán a természet teátrális látnivalóvá emelkedik: nézőtér fonódik egy romantikus vízesés köré, színpadi világítást kap egy facsoport, hullámvasút pályája rohan végig egy folyó völgye fölött, hogy onnan szebb látványt nyújtson a partködbe vonuló fasora, a vízben tükröződő sás, a leomló partfal. Ember és természet viszonya itt megfordul, a mesterséges világból fizetett látványosságként bámuljuk a természet néhány véletlenül megmaradt részletét, acél-üveg tetőszerkezet alatt figyeljük a vegetációt. A Pink Twins egész falat betöltő vetítései a tér szerkezete mögé hatolnak, pulzáló, dübörgő, folyamatosan mozgó síkok nyílnak meg, a négy hatalmas felület között az ember kinyílik, együtt lélegzik a ritmussal, miközben érzékeli, hogy belső terek folynak szét, zuhannak le és esnek atomjaikra, ütemes robbanások kavarnak felhőt, de lehet, hogy csak egy vízesés részecskéiből képződik a kép. A nagy mutatvány, a természet törvényeinek high-tech eszközökkel való megfogalmazása, a finnek különleges tudománya itt elementáris élménnyé válik.