A Kesauri-gyűjtemény eredeti művei a lengyelországi bemutatkozást követően először a nógrádi megyeszékhelyen láthatja a magyar közönség ? hangzott el a szervezők sajtótájékoztatóján. Bodor Kata művészettörténész, a Szépművészeti Múzeum grafikai gyűjteményének muzeológusa a sajtótájékoztatón elmondta: Toulouse-Lautrec litográfiával emelkedett ki, ezek az alkotások láthatók Salgótarjánban. Képzeljünk magunk elé egy hatalmas társasági életet élő művészt, aki ugyanakkor megszállottan kereste a művészet legapróbb technikáit, legnagyobb kuriózumait, a könyvekhez, zenealkotásokhoz készülő illusztrációkkal pedig megteremtette a reklám műfaját is, amit ma plakátként látunk az utcán ? tette hozzá. Éric Fournier, Franciaország magyarországi nagykövete figyelemreméltó kezdeményezésnek nevezte a tárlatot. Kitért arra, hogy a kiállítás akkor nyílik, amikor befejeződik a több városban is zajló Frankofónia hónapja, ?így ez a tárlat egyfajta meghosszabbítása a francia művészek előtti tiszteletadásnak?.

 

Shah Gabriella, a Dornyay Múzeum igazgatója arról számolt be, hogy nemzetközi kapcsolataik révén hozták Salgótarjánba a kiállítást, amely elsősorban felnőtteknek szól, de tudnak kínálni olyan múzeumpedagógiai programokat, amelyek megszólítják a gyerekeket, közel viszik hozzájuk a francia művészetet, a 19. századot. Fekete Zsolt, Salgótarján polgármestere a most kezdődő Tarjáni Tavasz Művészeti Fesztivál színvonalas eseményének nevezte a kiállítást, amelyet reményei szerint az ország más részeiben élők is meglátogatnak majd.

 

A válogatás a 37 évet élt, gazdag családból származó, testi fogyatékosságát sajátos iróniával kezelő Toulouse-Lautrec 53 alkotását mutatja be a 19?20. század fordulójáról négy témakör köré csoportosítva. Láthatóak az Au pied du Sinai című, 1898-as kötethez készült illusztrációi. A kőrajzok kivételes sorozata egy barát, a párizsi műkritikus, Arsene Alexandre számára készült. A második témakörbe francia melódiákhoz készített illusztrációi tartoznak. A kézzel számozott litográfiák Toulouse-Lautrec eredeti, 1895-ben az Éditions Joubert számára készített nyomóformái felhasználásával készültek, Arches France vízjellel ellátott Arches vélin papírra. Yvette Guilbert-ről, Lautrec kedvenc modelljéről, a kor ünnepelt csillagáról szól a következő fejezet, a negyedik témakör pedig a festőművész, grafikus egyéb alkotásait tartalmazza.

 

Forrás: MTI

Fotó: MTI/Komka Péter