Mert nem lehet feledni címmel mintegy félszáz képző- és iparművész alkotásait bemutató tárlat nyílt a trianoni békediktátum 100. évfordulójára emlékezve csütörtökön a Pesti Vigadóban.

„Valahol aláírtak valamit, valahol
megalkudtak valamit, valahol leosztottak valamit; valahol egy nyitott ajtót
becsaptak, hogy legyen az zárva örökre. Ahová a magunk erejével, ezer esztendő
munkájával kapaszkodtunk, és minden lépcsőfokot a magunk izmaival és eszével
vágtunk a magunk vérével öntözött irdatlan sziklába: onnan dobtak le minket.
Tudjuk, miért" – idézte Kós Károly építész, író, grafikus gondolatait
Vashegyi György, a Magyar Művészeti Akadémia (MMA) elnöke a tárlat csütörtöki
megnyitóján.

Hozzátette: ez a miért, a 100 éve aláírt
békediktátum miértje a két világháború közötti magyar kulturális élet majdnem
minden alkotóját mélyen megrázta és foglalkoztatta, és a mai napig foglalkoztatja
a kortárs alkotókat. Az erről való közös gondolkodásban fogant az MMA
Iparművészeti és Tervezőművészeti Tagozata szervezésében megvalósult tárlat,
amelynek célja, hogy több mint 50 művész mintegy 80 műtárgyának kiállításával
kortárs képző- és iparművészeti kontextusban értelmezze a trianoni
békeszerződés 100. évfordulóját.

Latorcai János, az Országgyűlés alelnöke, a tárlat fővédnöke levelét Dóka Andrea színművész olvasta fel. „A jelentős írók, költők, gondolkodók, tudósok, politikusok és nem utolsósorban a képző- és iparművészek közül senkit sem hagyott érintetlenül nemzeti traumánk" – hangsúlyozta a fővédnök.

Kiemelte: ez a tárlat nemcsak gyönyörködtet, hanem elsősorban gondolkodásra késztet. Választ kell keresnünk arra a kérdésre, hogy mit jelent Trianon a ma élő magyaroknak és személy szerint magunknak. Erre a kérdésre nem lehet csupán racionálisan, érzelmek és lélek nélkül válaszolni, de a műalkotás a lélek tápláléka, amelyre manapság nagy szükségünk van.

Takaró Mihály irodalomtörténész elmondta,
hogy a kiállítás címét Juhász Gyula Trianon című versének örökérvényű
sora adja. Hozzátette, hogy az 57 rangos magyar művész tárlata önmagán messze
túlmutat, ugyanis kiállás is egyben. Felhívta a figyelmet többek között a 45
textilművész alkotta Kárpit határok nélkül című alkotásra, Stefanovits Péter
térkompozíciójára, Fekete György művére és Kecskés Ágnes „megrendítő szőtt
metaforájára". Kiemelte a tárlat sokszínűségét, mint mondta, a kiállítást
plakátok, drapériák, fotók, vásznak, szobrok, kisplasztikák gazdagsága
jellemzi.

A 2021. január 31-ig látható kiállítás
kurátora Kókay Krisztina grafikus- és textilművész, a társszervező a Trianon
Kutató Intézet.

A kiállításhoz kísérőprogramok kapcsolódnak a következő hónapokban, így egyebek mellett író-olvasó találkozó, tárlatvezetések és könyvbemutató.

A nyitóképen a Kárpit határok nélkül.